Instrumenter og hjælpeudstyr på Gi'Vind

Selv om båden er stor (41 fod) er den utrolig nem at sejle for bare en enkelt person. Alle fald og skøder er ført tilbage til to elektriske spil i cockpittet, som udfører alle arbejdsopgaverne for gasten. Båden har ingen genua, men kun en selvslående fok, hvilket gør sejlads på kryds til en ren fornøjelse. Når vi sejler slør og går mindre end 60 grader til vinden, har vi  en asymmetrisk spiler, eller som den også kaldes en gennakker. 

Storsejlet har single line rebesystem, som foregår fra cockpittet og forsejlet kan rulles ind og skødes på forreste skinne. Dette foregår også fra cockpittet, således at der i hårdt vejr ikke behøves at være folk på fordæk eller ved masten, hvilket øger sikkerheden betydeligt.
Storsejlet har to rebeliner, som reducerer med ca. 30 % i reb 1 og med ca. 60 % i reb 2.
Mastens højde på 20.50 meter over vandet kan godt være lidt af et problem. Den er for eksempel grunden til at vi ikke længere kan komme gennem Bøgestrømmen da Farø broen lige før Vordingborg har en højde på ca. 19 meter. En anden grund er at vi også må rebe allerede ved 8-9 sek/m, da krængningen ellers bliver  for kraftig.
Båden er klassificeret i klasse A, hvilket vil sige at den er godkendt til oceangående sejlads.
Båden er udstyret med en selvstyrer, således at 1 mand kan sætte eller stryge sejlene alene. Selvstyreren aflaster også rorgængeren ved lange sejladser og kan fint holde båden på kursen selv i hårdt vejr.


Af udstyr til at hjælpe os kan vi nævne, at vi i stævnen har elektrisk ankerspil til at trække det 15 kg. tunge Bruce anker med 50 meter 8mm ankerkæde op. I fenderbrønden har vi yderligere et 10 kg Danforth anker med 5 meter kæde og et 15 kg paraplyanker, så vi regner med at blive liggende når vi kaster anker.

Ankerbrønd

Fenderbrønd
Under ankerbrønden sidder en 8 hk. bovpropel, som god hjælp ved havnemanøvrerne

Styrepulten i cockpittet

Mod venstre er der monteret et startinstrumentet, som tillige giver informationer fra motoren med alarmer til olietryk, vandtemperatur og lignende.. 
Et multiinstrument viser, fart, trip, dybde mv. Vindinstrument med angivelse af vindhastighed og retning.
Mod højre er der monteret en kortplotter, Garmin 2006, samt et betjeningsinstrument til bovpropellen.

Håndtag til VHF er placeret på siden af styrekonsollen.

Under dæk findes en forkøje til 2 personer, samt agterkøje også til 2 personer. Dækssalonen har med sofa arrangementet plads til 6 personer og et fint udsyn ud over vandet. Pantryet er udstyret med ovn og gasblus, køleskab med lille fryser, mikroovn med varmluft og grill, to vaske med koldt og varmt vand. I kistebænken i cockpittet er der monteret en 25 liters fryser.
Ved kortbordet findes computeren med alle elektroniske søkort, instrumenter til visning af vind, dybde, position, VHF, fjernstyring til selvstyreren samt Navtex og radio.
På nær Navtex og radio er alle funktionerne ved kortbordet dobbelte, således at de både findes nede om læ samt ved styrepulten.

Øvrig indretning samt billeder kan ses ved at klikke her