71 Lørdag, 14. august Viana de Castello Povoa de Vazim 35
Vi havde planlagt at tage det stille og roligt i dag. Vi vågnede til en skyfri himmel og en stegende varm dag. Sammen med "Malott" bestemte vi os for at lege turister Viana de Castello. Jeg havde læst i "Fair rose of Sharon" (som sejlede turen i 99-2000) beretning at der, her i Castello, skulle være en trækhjulsbane op til kirken som ligger på det højeste punkt lige ude for byen. Bevæbnet med bykort og gode gå-ben, begav vi os op gennem byen. Det første vi besøgte var "supermercado" for at se hvad tid det lukkede og derefter begav vi os afsted for at finde trækbanen. Efter mange kilometer fandt vi den endelig, men stor var vores skuffelse for det viste sig, at den havde været lukket i flere år og vi kunne se at banen var fuldstændig groet til.
Der blev holdt krisemøde og vi kom til den beslutning, at vi i dén stegende hede ikke var til at bestige alle de trapper op til kirken. Kursen blev derfor lagt om mod byen igen og da Gitte gerne ville gå og ose lidt, blev vi delt op i to hold. Gitte tog sig af alle forretningerne mens Bjarne og jeg tog os af alle barene. Det viste sig dog hurtigt at Gitte havde trukket det korteste strå, for alle butikker lukkede klokken 13, mens barerne stadig havde åbent. Hun sluttede sig derfor hurtigt til det mandlige hold og sammen fik vi slukket tørsten. Byen var pyntet op til den helt store byfest ugen efter og der var flere steder de havde taget forskud på begivenhederne. Et sted så vi en mavedanser stå og vise prøver på hvad man havde i vente, men da det var på kanten af fortovet til en af hovedgaderne, gav det en del trafikknuder.
Nu begyndte temperaturen at nå et kritisk punkt og efter at have handlet, søgte vi hurtigt tilbage til bådene. Vi havde bestemt os for at sejle videre, mens "Malott" ville blive og se mere af byen.
Vi fik hurtigt gjort Gi'vind sejlklar og kort tid efter stod vi ud af havnen.
Vejret var som sagt herligt og sejlene blev hurtig sat, men netop som vi var klar til at falde af, sejlede vi en fiskevage ned. Det plejer normalt ikke at være noget problem, for de kommer bare op på den anden side. Denne her havde dog en anden mening, for den satte sig fast på tværs af kølen og roret og holdt godt fast i Gi'vind og stoppede alle ti tons med et ryk. Vi turde ikke starte motoren og bakke fri af den, hvis den skulle vikle sig ind i skruen og da vi ikke havde nogen styrefart, kunne vi ikke dreje op i vinden, men mens vi forsøgte at komme fri slap den sit tag i os og vi kunne sætte kursen mod Povoa de Vazim.
Det var en lille tur på 35 sømil og da solen skinnede fra en skyfri himmel, blev det en tur som alle bare drømmer om en sommerdag i Danmark. De sidste 5 sømil begyndte der dog at trække mørke skyer op bag os og over VHF'en kaldte vi "Malott" for at høre hvordan vejret var hos ham. Vi fik dog ikke kontakt med ham, men i stedet havde "Towanda" hørt os og spurgt om hvor vi var. De var på vej til Porto, men da vi havde fået at vide at havnen var lukket på grund af olieforurening, ændrede de destination og lagde kursen om til Povoa de Vazim.
Vi var nu ved at være fremme, men lige forinden skulle vi da lige hilse på en flok delfiner og marsvin. Så måtte sejlene vente, for dem skulle Gitte da lige filme, men da de var både foran, bagved og på siderne, kom der vist ikke meget på videoen da de er svære at få til at stå stille. En af delfinerne skulle da også lige blære sig og springe 2 meter op i luften, selvfølgelig mens kameraet var slukket.
Vel inde i havnen, fik vi konstateret at vi vist var havnet i en byfest, for der var pyntet op over alt, ja selv kirken var viklet helt ind i kulørte lamper.
Nu var det blevet mørkt og vi synes ikke at vi havde lyst til at begive os op i menneskemylderet, så resten af aftenen gik med at læse og slappe af. "Towanda" ankom ved 22 tiden og vi hilste kort på hinanden før vi gik i seng.
Klokken 00.30 blev vi vækket med 3 store brag og så begyndte de ellers af fyre fyrværkeri af den næste halve time.
Vi er imponerede over så meget fyrværkeri de bruger her i Spanien og Portugal. Tivolis fyrværkerimester er en lærling i forhold til den mængde der fyres af her og så med den hastighed.
Da det var overstået krøb vi til køjs igen, mens lyden af tombolaer, lykkehjul og masser af høj musik sneg sig ind af vinduerne.

72 Søndag, 15. august Povoa de Vazim Povoa de Vazim 0
Hvem sagde noget om fyrværkeri!
Da klokken var 08.00 blev de første 50 raketter fyret af. Nu er det ikke "bare" raketter, det er mega kanonslag, der får hele båden til at ryste og hvis man ikke er vågen når de starter skal man nok blive det og da de blev ved en halv times tid, måtte selv Gitte overgive sig og stå op.
Da morgenrumlen var overstået, holdt vi rådslagning med "Towanda" over en kop øl og blev enige om at vi hellere måtte gå op og se på hvad der foregik i byen. Selve byfesten var til ære for fiskernes gudinde og beskytter Assuncao. Vi startede i den ene ende af byen og arbejdede os langsomt igennem diverse gøgl og kræmmermarked, mens vi i langsomt tempo søgte mod en netcafe. (lettere forhindret af andre cafeer)
Eftermiddagen gik med opdatering af hjemmesiden og da klokken blev 16 var der stort optog i hele byen. I ægte portugisisk stil blev alle deres helgener båret gennem byen, pyntet med masser af blomster og med musik, heste og små børn forrest. Optoget var kilometer langt og da de gik meget langsomt, blev vi, efter en time enige om, at nu havde vi set nok og sneg os ud af menneskemængden og ned mod bådene.
Vi havde tidligere på dagen været i radiokontakt med "Malott" som fortalte at han var på vej og ville være i havn over middag. Vi løb på ham på vej tilbage til båden, (blandt 200.000 mennesker!) Han havde også været oppe og se hvad der foregik og i samlet flok gik vi tilbage til Gi'vind for at få slukket tørsten. Her blev vi så underholdt med endnu en halv times kanonslag, alt imens vi forsøgte at snakke sammen.
Inden aftensmaden skulle Gitte lige tjekke om der var kommet nogle mails og nu skete den næst værste katastrofe der kan ske ombord. Den værste katastrofe ville være hvis båden sank og den næstværste ville være at Gitte´s computer gik i stykker og det gjorde den. (nissen igen) Lyset i skærmen var forsvundet og uden skærm er det meget svært at se hvad der sker i en computer. Nu var fanden løs i Laksegade - for Gitte uden computer er det samme som Ejvind uden båd !! Alle genoplivningsforsøg var forgæves, men ved hjælp af en lommelygte kunne hun lige se hvad der var på skærmen og få reddet alle de informationer der lå på harddisken.
Dette bragte Gitte´s humør ned på nulpunktet og efter aftensmaden måtte der en gåtur op til byen til for at muntre hende lidt op. Alle statuerne af helgenerne, samt den enorme samling af blomster var udstillet i kirken og ganske forsigtigt sneg vi os indenfor, for at beundre hele denne samling af blomster og figurer. Bagefter fortsatte vi turen til torvet, her var der stillet en scene op og "folkedansere" i portugisiske dragter var begyndt at stille op. Dette måtte vi da også lige se hvad var, og det blev til næsten en time hvor vi stod og kikkede på. Nu var klokken ved at blive mange og på vej tilbage til båden gik vi forbi en græsplæne hvor der stod - - - - -fyrværkeri.
Så var vi klar over at vi nok ikke skulle i seng lige med det samme, for så ville vi nok blive vækket igen når de startede med at fyre af.
Gitte tog dog chancen og hoppede i agterkøjen med det samme, mens jeg satte mig godt til rette med en bog. Det viste sig dog at fyrværkeriet ikke var så slemt, med hensyn til store brag, da det mere var sole og fontæner og andet jordnært skyts der blev fyret af.

Dato Fra  Til Distance
73 Mandag, 16. august Povoa de Vazim Povoa de Vazim 0
Vinden blæser stadig fra sydvest og de har lovet hård vind i de næste par dage så det ser ud til at vi kommer til at blive her et par dage mere. Vi har opdaget at der er to vaskemaskine her i havnen, så der er dømt store vaskedag i dag. Bevæbnet med to store vasketøjsposer begav vi os mod vaskerummet, blot for at finde ud af at "Towanda" havde fået samme ide. Vi delte maskinerne i mellem os og fik sat en maskine over. Bjarne fra "Malott" var taget på sightseeing i Porto, så vi gik en tur op i byen samen med "Towanda" efter at den første maskine var færdig og hængt til tørre og en ny var sat over.
Vi tog af sted i det fineste solskin, i korte bukser og T-shirt, men hernede ændre vejret sig lynhurtigt og lige pludselig var det med at komme i læ, for regnen væltede ned. Der blev besøgt mange mærkelige forretninger, for hver gang det begyndte at regne var det bare om at komme ind i en forretning i tørvejr. Hen under eftermiddagen klarede det dog op igen og vi begyndte at planlægge en grillaften. Først blev slagteren konsulteret og derefter en vinhandler, så forbi og handle lidt grønsager og så var det ellers bare at slæbe det hele tilbage til bådene. OK - vi måtte dog lige slukke tørsten først.
Tilbage i bådene,  måtte vi konstatere at vasketøj der hænger til tørre og regnvejr ikke er nogen god kombination. "Towanda" måtte yderligere erfare at åbne luger heller ikke går sammen med regn. Der måtte bruges et par timer på at udbedre skaderne, både med hensyn til vasketøj og med at tørre hynder.
Så begyndte vi at slæbe alt grejet til en god grillaften op på kajpladsen. Underligt nok ligger vi altid på de pladser der ligger længst væk fra land, så man får lange arme af at slæbe. Grillen blev tændt og kødet grillet, efterfulgt af dessert som bestod af grillede bananer med chokolade i og til sidst et stænk whisky i. Det blev sent før vi havde ordnet hele verdenssituationen, med hvad der til hører og vi kunne begynde at slæbe det hele retur.

74 Tirsdag, 17. august Povoa de Vazim Povoa de Vazim 0
I dag var det så tid til at lege turister. Vi havde valgt havnen før Porto da havnen har været lukket på grund af olieforurening. I dag ville vi så med bussen ind og se byen. Jens og Lene fra "Towanda" havde været på havnekontoret og hentet bustider og undersøgt hvordan det foregik med billetter og med denne viden begav vi os mod busstationen.
Vi kom med bussen uden problemer og efter en times kørsel var vi i Porto. Her skiftede vi over til lokalbanen og efter et kvarter var vi midt inde i byen.
Første punkt på dagsordnen var at finde et informationskontor og her fik vi et kort over byen. Næste punkt var en bar hvor vi holdt rådslagning om hvor vi skulle hen. Vi pløjede byen tynd og jeg tror vi var i samtlige gader i hele byen, der blev i hvert tilfælde gået over 100 kilometer, før vi til sidst endte nede ved havnen hvor vi ledte efter en restaurant så vi kunne få noget frokost. Vejret var endnu en gang slået over i regn, så alle udendørs restauranter var udelukket, men inde i fjerde baggård, ad nogle meget skumle gader, fandt vi til sidst en vældig hyggelig restaurant med tykke kampestensmure og uden vinduer, hvor vi fik kanin med tilbehør.
Vi kunne på grund af de manglende vinduer ikke følge med i hvordan vejret var udenfor, så da vi var færdige med maden og kom ud, erfarede vi at regnen bare stod ned i stride strømme og vi vedtog enstemmigt at det nu var tid til en taxi. En sådan af slagsen blev prajet med besked på at sætte kursen mod et portvinshus. Ikke fordi vi skulle på druk igen, men fordi vi gerne ville se hvordan man fremstiller portvin. Vi tilmeldte os den store rundvisning og blev efter alle kunstens regler udlært i at fremstille portvin. (Næsten) Til sidst var der prøvesmagning af de ædlere varer, inden man elegant blev lempet over i salgsafdelingen.
Det var tid til at begynde hjemturen og da vejret var klaret lidt op, gik vi tilbage mod broen over floden Douro som løber igennem Porto. Broen er bygget af Gustave Eiffel, som også byggede Eiffeltårnet og når man kikker efter kan man godt se at der er en hvis lighed.
Nu var det tid til at begynde opstigningen gennem byen mod banegården, men til alt held viste det sig at de havde lavet en "svævebane" fra floden og op til byens centrum. Der blev lynhurtigt købt billetter, for den måtte da prøves. Det viste sig at det var lige så dyrt, som hvis vi havde taget en taxi direkte til banegården. På toppen blev taxien prajet, for nu orkede vi ikke at gå længere. Retur med tog og bus til Povoa de Vazim.
Igen var det begyndt at øse ned, så nærmeste cafeteria blev belejret og da klokken nu var blevet så mange kunne vi lige så godt indtage aftensmaden her alt imens vi ventede på tørvejr og inden vi vendte tilbage til bådene.
På havnen mødte vi en meget rystet Bjarne, som fortalte at en spansk båd var blevet hentet ind af redningstjenesten med ødelagt storsejl og med en bylt på slæb. Dette viste sig desværre at være en person som var faldet over bord og druknet. Vi kunne se på Bjarne at han var noget chokeret og det giver da også stof til eftertanke om aldrig at slække på sikkerheden.
Vi fik en godnat øl på Gi'vind, mens vi snakkede om det skete og godt trætte efter al det traveri røg vi ret hurtigt i køjerne.

75 Onsdag, 18. august Povoa de Vazim Povoa de Vazim 0
Godt trætte efter gårsdagens jokkeri, var det tid til en afslapper dag. Benene var meget ømme, så alt foregik i langsom fart hele formiddagen. Pigerne havde åbenbart ikke fået nok af at gå i byen, så da det blev over middag arrangerede de tøsetur mens drengene samledes over en kop øl på "Towanda" Her proklamerede Bjarne at han havde fødselsdag og at vi alle var inviteret ud at spise i aften. Så måtte vi i gang med at synge fødselsdagssang for ham, mens dannebrog blev hentet frem. Nu var det jo med noget kort varsel at vi fik det at vide og vi var derfor gået glip af en god chance til at feste fra morgenstunden, men så måtte vi jo feste det mere i aften. Pigerne havde også hørt rygtet (fra Bjarne) og da han i lang tid havde snakket om at han skulle have købt en trykkoger, så han kan henkoge noget kød til turen over Atlanten, var de blevet enige om at det lige var gaven til ham.
Klokken 19 var der samling til drinks og uddeling af gaver, inden vi i regnvejr (endnu engang) begav os op mod byen for at finde en lokal restaurant. Efter lidt søgen og anvisninger fra et par politibetjente fandt vi en meget lokal restaurant og det kan nok være at det gav anledning til at kikke en ekstra gang, da der ankom en flok danskere. Tjeneren var et studie i sig selv. Hvis man kender "Manuel fra Fawlti Towers" (que) får man en lille idé om hvad han kunne præstere. Han fattede ikke en brik af hvad vi sagde og vi fattede ikke en brik af hvad han sagde, men alligevel rablede han en hel masse portugisisk af sig hver gang han var henne ved vores bord. Til sidst måtte vi spørge nabobordet om hvad det var de fik at spise og så pegede vi på det og holdt fem fingre i vejret. Den fes ind !!!!
At vi gerne ville starte med en flaske hvidvin inden maden, var næsten umuligt og det kostede mange engelske, spanske, og alle de portugisiske gloser vi kunne, før der kom en flaske vin på bordet. Desserten opgav vi, det ville have kostet alt for mange kræfter, så vi nøjedes med "quatro cofé um brandy" mens vi sad og var bange for at han ville kortslutte når vi nu var fem ved bordet og så alligevel kun bestilte fire.
Bagefter søgte vi tilbage mod havnen, men inden da faldt vi ind på en lokal bar, hvor vi fik et par øl mens fodbolden kørte på tv'et i det ene hjørne.
Det var en rigtig hyggelig aften, så tak til Bjarne og et stort tillykke med fødselsdagen.

76 Torsdag, 19. august Povoa de Vazim Povoa de Vazim
Dagen i dag bliver nok lidt svær at skrive om. Efter alt dette renderi i byen de sidste par dage, var det blevet tid til en rigtig slapperdag, hvor der ikke skulle laves en pind.
Vi startede med at sove længe og da vejret stadig driller, bliver vi hvor vi er.
Gitte luskede en tur op i byen, og jeg satte mig godt til rette i cockpittet med en god bog og der blev jeg siddende det meste af dagen, kun afbrudt af et par ture til køleskabet.
Om aftenen holdt vi afskedsparty, da "Towanda" har tænkt sig at gå videre i morgen.
Endnu en gang blev alt udstyret slæbt op på pladsen og grillen tændt og et sæt mega bøffer smidt på grillen, efterfulgt af bananer "a la Towanda" som er grillet bananer med rørsukker, whisky og flødeskum. Da vi var godt mætte og mørket begyndte at falde på, var det tid til at bære hele molevitten retur igen.

77 Fredag,  20. august Povoa de Vazim Povoa de Vazim 0
Vinden er nu igen slået over i nordvest og ved 10 tiden sagde vi farvel til "Towanda" som satte kursen mod Lissabon. "Malott" venter med at tage videre til i morgen, mens vi nok bliver en dag eller to mere. Dagen har været en "slappe af dag". Nu hvor vinden er gået over i nord igen er temperaturen også stærkt stigende og vi begynder at nyde frugterne af vores lange sejlads syd på. Jeg har stort set ikke lavet noget som helst, andet end bare at nyde vejret og solen, mens Gitte har været ude og gå en lang tur langs stranden.