106 Lørdag, den 18. september Porto Santo, Anker Porto Santo, Havn 1
Vi sov længe! Lige indtil at der var nogle der stjal vores gummibåd !
Jeg havde sovet tungt hele natten, men da jeg lå og drømte at der var nogle der stjal vores gummibåd, røg jeg ud af køjen med et sæt og det var først da jeg stod inde i salonen, at jeg fandt ud af at jeg havde drømt. Det var nabo båden der var i gang med at trække deres anker op og det havde jeg, i min drøm fået til at gummibåden blev stjålet.
Men når vi nu var vågnet (Gitte brokkede sig over at blive vækket så brat) kunne vi lige så godt blive oppe og efter morgenkaffen var det tid til en morgendukkert. Direkte fra morgenkaffen og ud i det turkise krystalklare vand på 24 grader. Herligt.
Jeg tror at de mangler "kunder" her i Porto Santo, for havnefogden kom ud til os på ankerpladsen og spurgte om vi havde været inde i havnen og blive registreret. Nej - det havde vi ikke, for vi havde ikke været i havn endnu. Men det var bare det at hvis man var over 10 BRT, kostede det 25 euro at ligge for anker. Det måtte vi så forklare ham at det var vi bestemt ikke. Vi fik senere forklaret at han til andre sagde at det kostede 25 euro at ligge for anker, men kun 18 euro i havnen! Men det skal også siges at han er vældig flink og meget hjælpsom.
Vi flyttede alligevel båden ind i havnen i løbet af formiddagen for at få ladet batterierne helt op og få fyldt vand på.
Øen Porto Santo er ikke særlig stor, (11X6 km) men ser meget spændende ud, så cyklerne blev fundet frem og vi hjulede ind til byen og gik på opdagelse efter maling??????
Her på Porto Santo er der nemlig tradition for at de både der anløber havnen, maler deres logo på havnemolen og traditionen tro, måtte vi jo også male vores. Først skulle "logoet" designes og så skulle der købes maling. At male et logo er mere end et dagsprojekt, først skal bundfarven males og derefter kan man kun sætte sig ned og drikke en 15 - 20 bajere, mens malingen tørre, men det gjorde vi nu ikke. Vi venter pænt til i morgen, hvor vi så skal i gang med det mere kunstneriske.
Gi'vind trængte gevaldigt til en grundig omgang rengøring og mens Gitte tog sig af det indvendige, gav jeg båden en velfortjent vasker udvendig. Sådan 5 dage ude på Atlanterhavet sætter sine spor alle vegne. Saltet sad i et tykt lag over hele båden og cockpittet så ud som om vi havde holdt fest i flere dage, indvendig var alt også kaos - tøj, sko, tæpper og hynder og meget andet, så ud som om det havde ligget i en tørretumbler og var væltet rundt i én pærevælling. Vi fik dog klaret hende op, så hun til sidst tog sig pæn og præsentabel ud igen.
Vi havde stadig en del efterslæb med hensyn til søvn, så vi røg tidligt i køjen.

107 Søndag, den 19.september Porto Santo Porto Santo       0
Efter morgenkaffen var det tid til at være grafittimalere og få malet vores logo fra trøjerne og få skrevet vores navne på mole væggen. Hvis der er nogle der tror at det er nemt, kan de godt tro om igen. Vi brugte en del forsøg før vi tilfredse, men så syntes vi også at vi godt kunne være resultatet bekendt.

Problemet var bare at klokken var blevet 14 før vi var færdige og så skulle der renses pensler og vi skulle have ryddet op efter os.

"Malott" havde bestemt sig for at gå ud og ligge for anker, men inden de tog af sted, faldt der lige en invitation til højreb klokken 18.30 af og det kunne vi jo ikke sige nej tak til. (Og det ønskede vi jo heller ikke)
Vi havde bestemt os for at blive inde i havnen, for vores batterierne var ikke færdige med at sutte strøm i sig.
Klokken 18 havde vi pakket en kurv med rødvin og is og så begav vi os, med fare for dinghy-røv for det var begyndt at blæse ganske godt, mod "Malott" uden for havnen.
Her havde vi så en rigtig hyggelig aften inden vi igen satte kursen tilbage til Gi'vind.
Det blev til gengæld en noget hårdere tur, for det var begyndt at blæse kraftigt og når man sidder i en lille gummibåd, var bølgerne blevet meget store og med kun 2 hk. var det en meget lang tur. (og våd)

Dato Fra  Til Distance
108 Mandag, den 20.september Porto Santo Porto Santo 0
Det har stormet hele natten og vi var glade for at vi var blevet i havnen i nat.
 "Malott" havde bestemt sig for at sejle videre til Madeira og stak af ved 10 tiden. Vejret var trist og overskyet, og vi havde planlagt at skulle rundt og se øen i dag, men da vi så alle de grå skyer, udsatte vi det til senere på dagen for at se om det skulle klare lidt op.
Hele formiddagen blev brugt i cockpittet til at få opdateret logbogen og få skrevet mail hjem. Over middag gik Gitte sig en tur med sin computer. (Hun havde fundet et sted på landevejen hvor der var trådløst internet) for at få sendt sine mails.
Bagefter var det tid til at gå en runde på havnen. Gå er måske så meget at sige, for vi tog cyklerne, for at komme lidt længere omkring og det endte da også med en længere tur på et par timer, med indlagt badetur. Vi endte nede i byen, hvor vi blev enige om at besøge turistinformationskontoret (der var det ord igen) og få brochure over øen og få at vide hvor vi kunne leje en scooter til i morgen. Vi ville bestille den, men fandt ud af at man lejer den for 24 timer ad gangen og så kunne vi jo lige så godt tage den med, med det samme.
20 euro senere, var vi udstyret med 2 styrthjelme og et styk scooter og med far her bag styret og med Lillemor på bagsædet, var det så tid til at genopleve sine ungdomsdage med knallert. Problemet var bare at denne her kunne køre 70 km i timen og med Gitte siddende og klamrende sig til mig, kørte vi så ud i verden som to nyforelskede. Vi har sgu nok været et kønt par, med sådanne to æggeskaller på hovedet og med blikket stift rettet fremad og tungen lige i munden, men vi kom da lidt rundt på øen før vi kørte tilbage til Gi'vind. I morgen skal den have hele armen og så skal Porto Santo udforskes på kryds og tværs.

109 Tirsdag, den 21.september Porto Santo Porto Santo
I dag er det store knallertdag. Efter morgenrumlen, tog vi mod til os og iførte os vores æggeskaller og startede scooteren. Det blev en lang dag med masser af indtryk.
Øen Porto Santo er en fantastisk spændende ø. Den opstod for over 8 millioner år siden ved undersøiske vulkanudbrud, men øen er stadig meget gold i forhold til Madeira, fordi bjergene ikke er høje nok til at presse luften højt nok op, så der dannes skyer og dermed regn. Dette gør at der næsten ikke er nogen vegetation på øen, ud over de par palmer der er plantet for turisternes skyld. Til gengæld kan man se de flotteste aftegninger af lavastrømme overalt på øen. Man kan næsten stå og forestille sig hvordan lavaen er sprøjtet op fra vulkanen og strømmet ned og har lagt sig oven på den gamle lava, hvorefter en del af det er styrtet i havet og har efterladt alle jordlagende synlige. Det er et fantastisk skue.
En ting der også slog os er at der er utroligt mange forskellige sten- og jord arter. Nogle af dem som vi så og kunne kende, var blandt andet lavasten, skiffer og sandsten, men der var mange andre og alle i forskellige farver.
Vi praler af at vi stort set har alt ombord i Gi'vind (undtagen en vandlinie) men det ville have været rart, hvis vi kunne ha´ hevet en geolog op fra en af kistebænkene, for der var mange spørgsmål som vi gerne ville have haft besvaret.
Hele øen blev kørt igennem på kryds og på tværs og der var ikke et udsigtspunkt eller turistattraktion der undgik vores opmærksomhed. Overalt så vi nybyggerier, overalt var de i gang med at lave nye flotte veje, hoteller, huse, en golfbane, go card bane, beach wolly bane og meget andet. Ens for alle steder var det store EU skilt som fortalte at alt var betalt med EU tilskud, hvilket vi var ret rystede over.
Øen blev fræset over ende af vores lille scooter og det var da også et par trætte motorbøller der hen på eftermiddagen satte sig ned og fik skyllet halsen. Vi skulle først aflevere scooteren kl.18 så blev der købt lidt ind og derefter kørte vi tilbage til havnen og fik udklareret inden de lukkede. Herefter kørte vi tilbage til byen og afleverede scooteren og fik vores cykler igen. Det var lidt hård, da vi selv skulle til at træde i pedalerne.
Tilbage på Gi'vind, fik vi hurtigt pakket cyklerne væk og gjort båden klar til afgang og ude på ankerpladsen fik vi lagt ankeret i en fart, for vi trængte forfærdeligt til en dukkert i det krystalklare vand for at få skyllet al støvet af. Det burde være en lov som gjorde at vandet omkring Danmark skulle være omkring 24 grader, for det er bare så lækkert at springe i vandet, når det er så varmt.

Gitte havde jo fundet ud af, at der var trådløst internet et eller andet sted på landevejen. Så om aftenen tog vi dinghyen, ind på stranden, med vores computere pakket forsvarligt ind i plastikposer. Godt plantet oppe på stenene på stranden, lavede vi så vores egen lille internetcafé. Hjemmeside og billeder blev opdateret, mails blev tjekket og de sidste nyheder blev læst.
Det må have været et pudsigt syn for de øvrige strandgæster, at der sad to danskere og skrev på computer midt på stranden.

h

110 Onsdag, den 22. september Porto Santo Porto Santo 0

For at sige det mildt: Vi har ikke lavet en skid i dag.
Efter vores meget aktive dag i går, trængte vi virkelig til at holde ferie og det gjorde vi så.
Hele dagen har vi bare ligget på fordækket og slikket sol og snakket om gårdsdagens oplevelser.
Gitte har i lang tid hånet mig for mine meget hvide baller og i dag havde jeg så bestemt mig for at gøre noget ved problemet. Iført et par hvide baller, en dyne, to styk badehåndklæder, en pude og en bog, indtog jeg så fordækket. Dynen blev brugt til at ligge på, to styk håndklæder blev hængt op på søgelænderet til at skærme lidt for min blufærdighed, når jeg skulle eksponere mine baller, puden blev lagt under hagen og bogen blev brugt til at fordrive tiden med. Herefter lod jeg så solen afhjælpe mit problem.
GITTE HÅNER MIG NU FOR MINE MEGET RØDE BALLER.
Om aftenen sad vi i cockpittet og hyggede os og nød den stille aften og den lune vind.

111 Torsdag, den 23. september Porto Santo Porto Santo 0
Vi indrømmer: I dag har vi heller ikke lavet en skid !
Her er bare så dejligt at vi ikke nænner at tage herfra. Vi har derfor bestem os til at tage endnu en dag hvor vi bare slapper af og driver husleje af. Det er simpelthen som at være i paradiset, så smukt og lækkert er her bare og solen skinner fra en skyfri himmel.
Vi har været på nettet og set at vejret på Madeira er overskyet, så derfor har vi heller ikke så travlt med at komme dertil.
Hen på eftermiddagen kom vores dårlige samvittighed dog ind over os og vi bestemte at vi nok hellere måtte tage en tur ind til byen. Gummibåden blev gjort klar og vi "fræsede" af sted og landede fint inde på stranden. Efter en lang dag i solen trængte vi virkelig til at få skyllet halsen, så det fik første prioritet.
Gitte fik handlet lidt og så skulle vi tilbage til Gi'vind. Det havde været rimeligt let at komme ind over brændingen med dinghyen uden at blive alt for våd, men nu hvor vi skulle ud igen, var det en ganske anden sag. Bølgerne var blevet betydeligt større. Men efter at have studeret dem et stykke tid blev vi enige om at det nok skulle kunne lade sig gøre.
En - to - tre - løb. Vi løb ud i vandet med dinghyen.  SPRING, og Gitte sprang (næsten op i Dinghyen), men for sent. SPRING AF, det gik ikke så godt, Gitte lå pludselig under dinghyen, som herefter skyllede op på stranden, til stor morskab for tilskuerne. Vi måtte prøve igen.
En - to - tre - løb. Endnu engang løb vi ud i vandet med dinghyen. SPRING, og Gitte sprang. Jeg selv nåede også at komme op. Jeg hev og sled i starthåndtaget til påhængsmotoren, men intet skete, altså lige bortset fra at vi blev skyllet rundt af bølgerne - så kom jeg i tanke om den lille rød tingest som skal sættes på, inden man forsøge at starte påhængsmotoren. Da den kom på startede motoren og vi kunne komme fri af brændingen. Men nu var alt også bare vådt og dinghyen var lavet om til en omsejlende swimmingpool. Vi havde godt nok læst, at man for at undgå kakkelakker skulle dyppe alle madvarer i saltvand inden de blev bragt ombord, så nu er vi sikre på at der ikke findes kakkelakker i de madvarer som lå og flød rundt på bunden af dinghyen.

112 Fredag, den 24. september Porto Santo Madeira - Funchal 42
Nu går den ikke længere, vi måtte se at komme videre for ikke at gro fast, vi ville også gerne nå "Malott" inden han forlod Madeira, så vi kunne få sagt pænt farvel. Vi havde også planer om at male lidt på molen i Funchal havn.
Derfor blev ankeret hevet op og vi begav os af sted mod Madeira med pragtfuld vind og sol.

For sol hungrende danskere klik her:

Undervejs blev vi kald af en Norsk båd som fortalte at "Malott" var sejlet videre fordi Lotte skulle med flyet, men alligevel blev vi budt velkommen af "Malott" som lå for anker udenfor Funchal havn. Stor var gensynsglæden og vi fik udvekslet de sidste dages hændelser og oplevelser.