2. Uge

Dag

Dato Fra Til Distance Gnm.fart Max fart Vind

8

Lørdag, den 12. juni Rendsburg  Cuxhaven 61     8-13nw
Vi vågnede til en grå og kedelig dag. Hvis vi vidste hvad dagen ville bringe, var vi nok blevet i agterkøjen. 

Vi havde bestem os for at få resten af Kielerkanalen overstået, men hver gang vi gjorde klar til afgang, begyndte det at regne og så udsatte vi afgangen. Vi kom først af sted ved tolv tiden, så måtte det regne eller lade være. Som sagt er Kielerkanalen bare noget der skal overstås, for den er lang og kedelig. Vi havde planlagt at gå gennem slusen ved 21 tiden, hvor det var højvande i Elben og så tage de sidste 15 mil til Cuxhaven i medstrøm og da vi var i god tid, stoppede vi ved en vigeplads, hvor vi bandt os til nogle pæle og spiste aftensmad. Bagefter tog vi de sidste 15 mil og var ved slusen præcis klokken 21. Vi havde sat signalflag N for at vise at vi gerne ville i gennem slusen og da vi nærmede os, åbnede sluseportene sig og alt passede fint og et kvarter efter var vi hævet en meter op og så var vi ude af slusen igen.

De sidste 3-4 dage har vinden lagt sig ved solnedgang og himlen var klaret op. I dag har der ikke været nogen vind og himmelen var lys og mild. Og vi forventede selvfølgelig at dette ville forsætte ligesom de øvrige aftener, og derfor gik vi igennem slusen også selvom det var blevet lidt sent.

Men på den anden side fik vi noget af en overraskelse, for vinden øgede til 10-12 sek/m lige i næsen og strømmen var 2 knob imod og for at det ikke skulle være løgn trak der sorte skyer ind over os. Dette var vi slet ikke forberedte på, så vi havde ikke gjort sejl eller andet klart. Vi håbede på at strømmen ville vende og føre os til Cuxhaven i en fart. Vi har senere fundet ud af at strømmen først vender 3 timer efter højvande, så det blev en hård og lang tur for motor og det er noget Gi´vind ikke er glad for. Med fulde omdrejninger gik vi 7 knob gennem vander med kun 4,5 knob over grunden, hvilket gav os en tur på 3,5 time i en stærkt trafikeret sejlrende. 

2 mil før havnen ramte vi en hækbølge fra et fragtskib, så hele båden rystede. Vel inde i havnen fik vi smidt os uden på en englænder og nu var klokken også blevet 01.00, så det var godt at komme ned om læ. Godt trætte og forblæste var vi lykkelige over at være kommet godt i havn, men lykken varer sjældent ved, for da vi skulle hente noget tørt tøj i forkøjen, opdager vi at glasfiberen på indersektionen i forskibet var revnet. Selv om det var højvande røg humøret helt ned på bunden. 

Var det turen der sluttede her ? 

Vi var grædefærdige, trætte og kunne næsten ikke bære at skulle til at tænke på hvad der nu skulle ske. Vi var nødt til at koble fra og tage os en ordentlig sjus og først tænke på det i morgen. En halv time senere krøb vi til køjs i håb om at vi kunne falde i søvn og lade problemerne være til vi igen havde fået nye kræfter.

 

Dag

Dato Fra Til Distance Gnm.fart Max fart Vind

9

Søndag, den 13 juni Cuxhaven Cuxhaven 0     w 8-10
Jeg vågnede allerede første gang klokken 6 og håbede på at det foregående var noget jeg havde drømt.

Hver gang lagde jeg mig til at sove igen for at vågne af drømmen, men mareridtet ville ikke gå væk og til sidst måtte jeg stå op for at kikke på skaden. Den tværstiver der er under forkøjen for at afstive bunden, var slået løs. 

Der er gået mange tanker gennem hovedet på os i dag og humøret har været langt nede, men vi har prøvet at løfte hinandens humør og få det bedste ud af situationen. 

Skulle turen allerede slutte efter en uge ? 
Var det forsvarligt at fortsætte, hvis båden ikke er stærk nok? 
Hvor kan vi få den repareret og hvad vil det koste ? 

Det værste er, at vi ingen ting kan gøre fordi det er søndag og først kan få svar på alle vores spørgsmål i morgen. Som dagen er gået og vi har fået snakket det igennem, er der ved at komme hold på situationen og nu må vi taget det som det kommer, og så give det den tid det tager. 

Når vi skal se på det positive, så er vi jo begge i god behold og vi kan alligevel ikke sejle på grund af kraftig vestenvind. Og når det nu endelig skulle ske, er det da godt at det er her og ikke midt i Biscayen. Apropos vind er vi ved at være godt trætte af, at det skal blæse så meget. Et enkelt lille højtryk med tilhørende vinde fra øst ville ikke være nogen skade til, altså hvis vi skal videre
Dagen gik med at komme os over chokket og komme lidt til kræfter. 

Gitte prøvede at løfte humøret med en ekstra god frokost og jeg blev tvangsudskrevet til at servere øl og snaps. Det hjalp lidt på humøret og efter en lang tur på molen, hvor vi studerede tidevand og strøm i Elben, begyndte vi at falde lidt til ro. Om aftenen fik vi talt med "der hafenmeister" og han lovede at ville ringe til et værft i morgen tidligt og sætte dem ind i situationen. Resten af aftenen gik for Gitte´s vedkommende foran computeren, mens jeg fik set fodboldkampen mellem England og Frankrig, alt mens vi guffede jordbær med mælk i os.

 

Dag

Dato Fra  Til Distance Gnm.fart Max fart Vind

10

Mandag, den 14. juni Cuxhaven Værft 1.5     6-8 W
Gitte blev jaget ud af køjen klokken 7.30 da vi havde aftalt med havnefogden at vi ville være der klokken 8.00. Vi fik ordnet det med havnepengene og bagefter fortalte han os vejen til værftet. Han ville ringe og fortælle at vi var på vej. Uden for havnekontoret stod der cykler til fri afbenyttelse og på et par gamle skærveknusere cyklede vi gennem Cuxhaven over til værftet. På gebrokken tysk med en del engelsk iblandet, fik vi fortalt om vores problem, men "der chef" kom først hjem fra Frankrig i morgen og indtil da kunne damen på kontoret ikke hjælpe os. Vi fik dog aftalt at vi kunne flytte båden over til værftet i løbet af dagen, så de kunne se på skaden straks i morgen tidligt. Nu håber vi bare at de så har tid til at reparere den i de førstkommende dage, så vi ikke skal vente i flere uger, men på den anden side så skal vi jo ingen steder, så længe det blæser så meget. 

Dagen er gået med at vaske tøj, redigering af video, logbog og hjemmeside, ja - Gitte har sågar været i gang med støvsugeren. Da vi sejlede fra Gedser mod Kiel passerede vi en anden sejlbåd der sejlede under Bahamas flag. Her var det dejligt at have den flagbog som vi fik af Jørgen og Lise i rejsegave. Jørgen havde fortalt os at den ville vi få brug for og nu må vi konstatere at en sådan bog er uundværlig, for der findes utrolige mange flag som man ikke aner hvor kommer fra. Det viste sig at være to polakker som er ved at flytte deres båd fra Stettin til Sydspanien, men for nemheds skyld havde de valgt at rejse under Bahamas flag for at undgå alt for mange problemer med myndighederne.

Vi var ombord hos dem i dag, fordi de også havde haft problemer med en bundstok og så skulle vi da lige se deres løsning. De ville i øvrigt rejse hjem i en uge, fordi der som sagt er lovet hård vind. Imens ligger vi og leger elevator, 3 meter op og efter 6 timer - 3 meter ned og så snakker man om høj og lavvande i Hundige havn. Vi har nu også haft god tid til at studere strømkortene og har nu fundet ud af at det først er efter 2-3 timer efter højvande, at strømmen vender og så er vi jo blevet det klogere, men sikkert også en del fattigere. Ud over dette skal man også lige huske at lægge den ene time til pga. sommertid, hvilket også var noget vi glemte da vi gik ud af Kielerkanalen (ups).

Om eftermiddagen flyttede vi båden over til skibsværftet, en "lang" tur på 1,5 sømil, så vi har da sejlet lidt i dag. Vi synes, at der nu er kommet lidt kontrol over tingene, men - at ligge til kaj på et skibsværft mellem kraner, slæbesteder og slibemaskiner der larmer, er ikke lige det der er vores opfattelse af en tur til Middelhavet. 

Klokken 18 var der lagt op til fodbold mellem Danmark og Italien og Gitte serverede en ny gryderet, der er døbt "fryseren er tøet op". Da vi kom til Cuxhaven om natten, havde vi ikke lyst til at trække strøm om bord og vi har jo masser af strøm på batterierne. Næste dag  flyttede vi ind til broen, og her var der kun 400 watt til rådighed pr. stikkontakt. Dette er ikke ret meget når man starter en 40 amp. lader, men når alting blev slukket ombord, kunne vi lige få den til at køre. MEN - man skal huske at tænde for køleskabet igen, når laderen er færdig, ellers tør fryseafdelingen op.  Jo - det går godt i det lille skib.

 

Dag

Dato Fra Til Distance Gnm.fart Max fart Vind

11

Tirsdag, den 15. juni Værft Værft 0     SW 8-9
I frygt for at der skulle stille folk fra værftet allerede klokken syv, var jeg ude af køjen lidt over seks. Dette viste sig at være ubegrundet for her starter de åbenbart først klokken otte. Vi fik snakket med "der chef" og han gik med ned for at se på skaderne. Jeg tror at vi nu er i trygge hænder for han foreslog, at "vi" tog kontakt til Dehler værftet og hørte om de havde haft den slags skader før. En halv time efter kom han tilbage og fortalte at han havde snakket med Dehler og de gerne ville have billeder af skaden så de var sikre på at det ville blive den rigtige løsning på problemet. 

Nu var det så bare at begynde at vente og når man venter kan man lige så godt finde det største supermarked i byen og trave det på kryds og tværs. Jeg skulle selvfølgelig med for vi skulle jo købe ind til sidst og hvem skulle bære taskerne? Jeg tror ikke der er den ting der ikke er blevet vendt og drejet i det supermarked og det var større end Bilka.

En Internetcafé blev det også til, for første gang. - Uden større held!!!.  - Vi skulle tjekket mail. Gitte havde jo aftalt at mails skulle sendes som filer - men hvad hjalp det, når cafeen ikke havde Word installeret. At der heller ikke var mulighed for at gemme på den medbragte USB nøgle var en streg i regningen.

Tilbage i båden fik vi lidt frokost og efter endnu et par timers venten kom "der chef" og fortalte at der var kommet svar fra Dehler og at der nu var fundet en løsning på reparationen. Sæderne på siden af forkøjen skal skæres op og så skal indersektionen glasses fast, så den sidder bedre fast til skroget. Dette vil gøre at kræfterne i forskibet bliver bedre fordelt. Lyder det meget indviklet !!! For os er det meget enkelt og vi føler at der er en god løsning. Vi har brugt hele eftermiddagen med at tømme forkøjen og nu har jeg skilt køjen ad. Det kunne være at man skulle bygge forkøjen om til kontor nu hvor vi er i gang med at skille båden ad og så må gæsterne sove i en arkivskuffe i stedet ?

 

Dag

Dato Fra Til Distance Gnm.fart Max fart Vind

12

Onsdag, den 16. juni Værft Værft 0     10-13
OK - Status: Efter 253 sømil sidder vi nu ca. 50 sømil fra den danske grænse, på et skibsværft i Cuxhaven, med udsigt til en rusten spunsvæg, mellem kraner og slæbesteder og med larmende maskiner omkring os. 
Mine ben er stadig hvide som slikasparges og det er hundekoldt. Om en halv time kommer der folk og begynder at skære båden i stykker, som for øvrigt er et stort kaos, pga. at vi har tømt den forreste kahyt, budgettet er sprunget med flere millioner og nu begynder det også at regne. Men ellers går det da meget godt.  Ja - jeg syntes lige at jeg ville starte dagen lidt positivt, for nu kan det da kun gå fremad.
Vi stod op til en grå og blæsende dag, så det er godt at vi ikke skal nogen steder. Vi er begyndt at få vores humør tilbage igen, nu da der er ved at være kontrol over problemerne. Det skal ikke være nogen hemmelighed at de sidste dage har været strenge at komme i gennem, men nu føler vi, at vi er ved at komme ud på den anden side og kan begynde at se fremad. (UPS! -  Der væltede Gitte lige kaffekanden, så der er kaffebønner over hele pantryet) Det er nok bedst at vi bare sætter os og holder os i konstant ro, så vi ikke laver flere ulykker.
Dagen er gået med at sidde og læse, mens de har skåret båden i stykker, en lille middagslur er det vel også blevet til og Gitte har fået lov til at låne en Internet forbindelse på kontoret, så vi kan få opdateret vores hjemmeside, med alle vores fortrædeligheder. 
Da der var faldet ro over båden efter fyraften, mente Gitte at det var tid til at pløje storcentret igennem igen og endnu engang blev jeg trukket rundt mellem alle hylderne som chauffør af en indkøbsvogn, men det var nu meget rart at komme lidt væk fra båden. Aftensmaden stod på pariserbøffer med ny indkøbt peberrod, som vi selv måtte rive, men peberrod i Tyskland er bestemt ikke det samme som peberrod i Danmark, den er gul og har en smag af citron, så det blev en noget anderledes bøf end vi er vandt til. Vi kan vel lige så godt vende os til, at ting smager anderledes i udlandet. Gitte havde også bestemt sig for at der skulle være agurkesalat til og så gik den vilde jagt på eddike, HVAD FANDEN HEDDE EDDIKE PÅ TYSK ?????? Vi fandt noget der lignede færdig agurkesalat uden agurker, så det blev prøvet - vi er jo nødt til at tage nogle chancer her i livet og det blev da også en noget anderledes oplevelse. 
Efter en så lang og opslidende dag, var det blevet tid til at slappe med lidt fodbold. To kampe måtte der til, før jeg havde genvundet mine kræfter til at gå i seng og mens Gitte lige skulle brænde en enkelt eller to DVD video til min mor og svigermor, faldt jeg udmattet om i agterkøjen.

 

Dag

Dato Fra Til Distance Gnm.fart Max fart Vind

13

Torsdag, den 17. juni Værft Værft o     3-14
(Synges) Så kommer vi til torsdag, hvor Ejvind står op så´n ved halv otte tiden, mens Gitte sover rævesøvn og tar´ sig et ekstra kvarter til på siden.
Håndværkerne havde truet med at de ville (stop bare med at synge !) være her ved halv otte tiden, så selv om regnen trommede på ruffet og der var dejligt varmt under dynen, var der ikke nogen kære mor her. Ud af fjerene og gøre klar til et nyt ryk ind af håndværkere, som dog først troppede op kvart over otte. 
I dag er der blevet lagt glasfiber til den store guldmedalje og bagefter er det hele stort set slebet af igen (sådan lød det i hvert tilfælde) og hele båden stinker af glasfiber og andre forbudte stoffer, så Gitte og mig er med på en sniffer.
Eftermiddagen er gået med finpudsning og maling, og nu skal det hele bare stå og tørre til i morgen, så kan vi begynde at få der til at ligne en båd igen. 
Det er ikke meget vi har lavet i dag, man går og bliver lidt sløv af al den ventet. Vi har delt opgaverne mellem os, så Gitte leger turist, mens jeg holder skarpt øje med håndværkerne (hvis jeg da ikke lige tager en middagslur)
Gitte havde købt ind til Wienersnitzler, med blomkål  "und gemyse" for at fejre at vi snart er ved at være sejlklare igen. Efter sådan en gang mad bliver man altså nødt til at slå mave, over lidt fodbold, men jeg er på afvending så det blev kun til en kamp, mens Gitte så film på computeren i agterkøjen

 

Dag

Dato Fra Til Distance Gnm.fart Max fart Vind

14

Fredag, den 18. juni Værft          

Jeg vågnede til en mega stor opvask, som jeg havde lovet at tage i går aftes, inden jeg gik i seng, men jeg var så afkræftet efter fodbolden at jeg bare måtte i seng og så måtte opvask være opvask. Nu var det bare at se at komme i gang her til morgen og få det overstået. 
Dagen er gået med at genetablere båden og få alle ting på plads igen. Når man har ligget på et skibsværft, er det stensikkert at båden også ligner noget katten har slæbt med ind, så derfor besluttede jeg, at båden skulle have en ordentlig vasker og derefter en gang polering, mens Gitte fik ordnet hjemmeside og betaling på kontoret. Vi har bestemt os for at blive liggende her til i morgen, dels fordi vi ligger gratis med både vand og strøm og dels fordi vi ikke kan komme videre p.g.a. tidevandet som har sin max højde klokken 14.04 og vi derfor vil få strømmen i mod os. Vejrudsigten for de næste par dage lover heller ikke for godt, mere vestenvind og regn, men på mandag falder vinden og så vil vi satse på at komme af sted og så helt til Bokum, en tur på ca. 110 sømil.
Gitte var i løbet af dagen oppe i byen, hvor hun hos en trykker havde bestilt et folietryk, med navnet "Danmark" til at sætte på hækken samt nogle røde dannebrogs flag. Det var hamrene flot og det skulle selvfølgelig sættes på med det samme. Der blev affedtet til den store guldmedalje og målt efter alle kunstens regler. Til sidst manglede hun blot lidt tape og mens hun hentede det lagde hun skiltet på sædet. Da hun kom tilbage var skiltet væk, pist borte, der blev ledt alle vegne, oppe og nede, ude og inde, over vandet og under vandet. Der blev lavet flyde prøve og strømberegninger for skilte, men det var og blev borte. (Vi regner med at det er blæst i vandet og drevet bort med strømmen.) Vi er nu begyndt at lede efter den nisse der må være ombord, for vi mener at det ikke kan være rigtigt at vi skal være forfulgt af så mange uheld. Ærgerligt var det, så nu må vi nøjes med dannebrogsflag på siderne og på fronten af ruffet og det ser da også flot ud.
Aftenen stod på fodboldkamp mellem Danmark og Bulgarien og bagefter måtte vi jo også se hvordan Sverige klarede sig mod Italien. Det bliver godt nok spændende i næste runde.