Dag |
Dato | Fra | Til | Distance | |
162 | Lørdag, den 13. november | Morro Jable | Morro Jable | 0 | |
Lørdag den 13. har altid været en
sovelængedag. Det bestemte vi her til morgen og derfor tog vi lige en
halv time mere, før vi væltede ud af køjen. Vi er kommet ind i et dødvande. Efter vi har sagt farvel til alle danskerne i Puerto Rico og er på vej tilbage til Marina Rubicon på Lanzarote, er det som om vi ikke kan komme i gang med nogen ting. Det er første gang vi er alene i meget lang tid og vi bruger bare tiden til at slappe af og (jeg) laver ikke og en ski..
|
Dag |
Dato | Fra | Til | Distance | |
163 | Søndag, den 14. november | Morro Jable | Morro Jable |
0 |
|
Søndag den 14 november er den dag hvor det er
en tradition at sove længe. (Ny tradition) Selv om temperaturen stadig er omkring 20 grader om natten, er dagene ved at blive meget kortere nu. Solen står først op klokken 8 og det er først rigtigt lyst ved 8.30 tiden og så er der jo ingen grund til at stå tidligt op, med mindre man skal sejle og det skulle vi jo ikke. Vi gav os godt tid hele formiddagen og ved middagstid ville Gitte en tur ind til byen. Cyklen blev startet og kursen lagt an. Jeg ville en tur op i "bjergene" eller bakkerne, eller hvad man nu kan kalde dem, for at se udsigten ud over havnen og havet.
|
Dag |
Dato | Fra | Til | Distance |
164 | Mandag, den 15. november | Morro Jable | Gran Tarajal |
34 |
Mit humør var ikke bedre da jeg vågnede, for
min cykel var stadig væk. Vi tog billeder af Gittes cykel, som er magen
til, og lavede efterlysningssedler. Vi pakkede Gi'vind sammen og gjorde
klar til afgang. Vi sejlede over til havnekontoret for at afregne og for
at få noget vand på (den bro vi lå ved, havde hverken el eller vand). Vi afleverede vores efterlysninger til
vagtpersonalet og han så meget bekymret ud, da vi forklarede ham at vores
cykel var stjålet her i havnen. (Det var måske en lille omskrivning af
sandheden, men det kunne være at han så gjorde lidt mere ud af det) Havnefogden havde åbenbart fri om mandagen så vi kunne ikke komme til at betale (ÆV) når kontoret var lukket. Men da vi har truet med at komme igen om 3 uger, må vi så ordne det på det tidspunkt. Hvis de altså har fundet min cykel og sat den skyldige i fængsel. Vi stod ud af havnen og satte sejl. Vinden kom fra nordøst og da vi skulle nord på, skulle vi krydse for første gang i mange måneder. Nu har vi været vandt til bare at sætte sejlene, slække godt ud på dem og så ellers bare slappe af og lade autopiloten klare resten. Nu skulle vi til at bestille noget. Der skulle justeres på sejlene, kursen rettes og båden trimmes. Jo - nu fandt vi ud af hvor hårdt det er at være langturssejler. I over 4 timer måtte vi sidde og holde fast da båden krængede lidt og det var næsten ikke til at drikke øl undervejs, men vi klarede det lige. Noget at spise fik vi slet ikke, for vi kunne ikke åbne for køleskabet under turen, når båden krængede. (Vi havde husket at tage øl ud inden vi satte sejl!) Det var en utrolig hård tur og solen skinnede næsten ikke. Da vi ankom til Gran Tarajal, forsøgte vi os først med at ligge for anker uden for havnen, men vi syntes at det var lidt for uroligt, så vi søgte ind i havnen. Her måtte vi endnu en gang ligge langs ydermolen med alle de besværligheder det giver med lange fortøjninger og besvær med at komme i land. (se uge 22 dag 151) Vi skynder os at få gang i grillen oppe på molen, da vi stadig kan komme i land, men vi kan godt se at vi vil blive indhentet af tidevandet og flytter så grillen tilbage på gelænderet på Gi'vind, hvor vi griller barbecue-ribs og kyllingeben med tilhørende bagekartofler. I dag har vi lært en ny disciplin ud i sejlerlivets ædle kunst. En franskmand, som åbenbart også har opgivet at ligge for anker uden for havnen, kommer ind og da han ser den høje mole, vælger han den nemme løsning og kaster ankeret lige midt i havnen og der bliver han liggende hele natten uden at der er nogle der gør indvendinger mod det. OK - det vil vi da prøve næste gang vi kommer til en havn, hvor der ikke er nogle pladser til gæstebåde. |
Dag |
Dato | Fra | Til | Distance |
165 | Tirsdag, den 16. november | Gran Tarajal | Puerto del Rosario | 27 |
Vi var oppe sammen med solen. Gran Tarajal er
ikke den mest spændende havn at ligge i, så vi havde bestemt os for at
sejle så snart morgenkaffen var indtaget. Vi havde bare det lille problem
at der var 2 meter op til kaj kanten og vores el-stik sad i.
Fortøjningerne havde vi sat så de var til at løsne nede fra båden så
da der kom en ældre herre forbi, blev han straks hyret som el-gast og på
vores bedste tegnsprog fik han forklaret at han skulle hive sikket ud. Denne herre
måtte være et sproggeni, for der gik ikke mange sekunder før han
forstod hvad jobbet gik ud på og vi havde el-stikket ombord. Vi stod ud af havnen og gjorde klar til endnu en dag med hårdt kryds på programmet. Vi er nu ved at vende os til denne sejladsform igen og det tog ikke mange minutter før Gi'vind lagde øret til bølgen og vi tonsede derudaf. Efter et par timers sejlads observerede vi et par helikoptere som kredsede over vandet et par sømil væk. Vi snakkede om der mon var en eftersøgning i gang, men da vi havde VHF'en åben og vi ikke blev kontaktet, regnede vi med at der ikke var brug for vores hjælp. Vi blev noget mere betænkelige, da vi et par sømil senere fandt en redningskrans i vandet. Vi fik hurtigt lavet en mand over bord manøvre og i løbet af få minutter havde vi fået bjerget redningskransen. Vi holdt skærpet udkik de næste par timer og frygten for at skulle finde en druknet skræmte os. Det viste sig dog heldigvis at være ubegrundet. Vi ankom til Puerto del Rosario ved 14 tiden. Havnen er stor nok, da det er en industrihavn, men det er en meget lille marina der findes her. Efter en hurtig gennemgang af alle pladserne, fandt vi ud af at der ikke var plads til os nogen steder. Det var nu heller ikke noget problem, for vi havde jo lært et nyt tricks i går, nemlig at smide ankeret midt i havnen og så ligge der ganske gratis. Der var da heller ikke nogle der gjorde nogle indvendinger. Eftermiddagen blev brugt på at nyde solen og ligge og se på alle skibene der kom ind og ud af. Det er utroligt så mange passagerer- og containerskibe der kommer i løbet af en dag til en lille ø som Fuerteventura. Da mørket faldt på, åbnede slikkiosken og bagefter viste biograf Gi'vind spillefilm i den store salon midtskibs. |
Dag |
Dato | Fra | Til | Distance |
166 | Onsdag, den 17. november | Puerto del Rosario | Marina Rubicon | 34 |
Fejlen ved at ligge i en så stor havn er nok
den at der er meget støj tidligt fra morgenstunden. Vi blev vækket
allerede ved solopgang og vi besluttede at vi så lige så godt kunne stå
op og sejle videre. Efter morgenkaffen blev ankeret trukket op og
sejlene sat. Vi kunne se at det blev endnu en dag på kryds og nu syntes
vi ikke at det er så sjovt mere. Vi begynder at mindes de dage hvor vi
bare lå og slappede af når vi sejlede. Nå - men det var også overskyet
i dag, så der var alligevel ikke mulighed for at sole sig. Vi havde sat kursen mod Puerto Corralejo på nordspidsen af Fuerteventura, men da vi lige pludselig kunne holde kurs til Marina Rubicon, blev vi hurtig enige om at vi sejlede dertil. Her vidste vi at vi kunne få trådløs internetforbindelse og da vi ikke havde fået tjekket post i en hel uge, vejede det tungt. Vi skulle også se om vores lader fra Kjøller var kommet. Vel ankommet til havnen, blev vi modtaget af en dansk stemme. Karin er ansat i havnen som "adjunta a direccion" hvad det så end er ? og vi blev modtaget efter alle kunstens regler. Vi fik anvist en plads og da vi havde lagt til kunne vi konstatere at vores gamle internetforbindelse, fra sidste gang vi var her, stadig virkede. Nu kunne vi få tømt vores postkasse og blandt 21 mails var der også en besked om at vores nye lader fra Kjøller lå klar til afhentning på posthuset. Karin havde været behjælpelig med at kontakte en rustfri smed som ville komme forbi senere på aftenen og give et tilbud på reparation af vores bøjle ved rattet. Hun fortalte også at der lå en anden dansker her i haven og ham måtte vi da også lige hilse på. "Rubber squit" var på vej til Caribien og skulle sejle med i RAC (Rubicon-Antiqua-Challenge), som er en pandang til ARC'en fra Las Palma. Aftenen gik med at gennemgå post og få opdateret hjemmesiden. |
Dag |
Dato | Fra | Til | Distance | |
167 | Torsdag, den 18. november | Marina Rubicon | Marina Rubicon | 0 | |
Dagens projekt var at få hentet laderen på
posthuset. I en afstand af ca. 3 kilometer fra Marina Rubicon ligger byen Playa Blanca, et rigtigt turiststed, med alle de ting som sådan et sted skal have. Alt lige fra barer til de enerverende butikker som altid har "50% discount" eller "speciel offer" og som jeg er ved at gå i baglås over. (Mon ikke de har lagt 55% på prisen inden?) Men det var her vi skulle hente vores nye lader. Det var med bange anelser, at vi trådte ind på posthuset. Vores mareridt fra Madeira sad stadigvæk dybt i os og med rystende hånd lagde vi postanvisningen på disken som var den det rene guld. "Can I see your pasport, please" !!!!!!!!! Det havde vi jo ikke taget med. Med tårer i øjnene og med et slørede blik, så jeg nu pakken forsvinde langsomt ud i det fjerne og en postmedarbejder, der med et smørret grin allerede var begyndt at stemple "retur til Dinamarca" Mine knæ var begyndt at give efter og det sortnede for mine øjne, da Gitte ganske klarhjernet spurgte "What about a driverlicens ?" Jeg livede helt op da den ellers pæne og ganske nydelige unge dame sagde - ok. Tænk at mit lille lyserøde kørekort, stemplet i kategori "B" og med en udløbsdato i år 2025 kunne forhindre vores nye lader i at gå retur. Hun tjekkede lynhurtigt mit forbryderbillede med mit ansigt, så opgivende ud og forsvandt ud bagved. Der gik indtil flere minutter, mens mit hjerte igen begyndte at slå hurtigere, før hun kom tilbage, stolt bærende på en pakke i den ene hånd og papiret i den anden. Nu er jeg godt klar over at en lader på 15 kilo, ikke er noget man lige bærer i en hånd og da hun jo var en fiks lille genstand uden svulmende overarme, var jeg også godt klar over at den var gal ! ROLIGT - meget roligt måtte Gitte forklaret at det vist ikke lige var den pakke der var til os. Hun var godt klar over at hun hellere måtte overtage situationen, hvis ikke folk omkring os skulle se en voksen mand bryde grædende sammen. Postdamen kontrollerede endnu engang nummeret på pakken og smilende opdagede hun at numrene heller ikke var ens. Hun var jo heller ikke klar over hvilken traumatisk oplevelse vi havde været udsat for på Madeira. Der gik endnu 5 meget lange minutter, før hun glædestrålende kom slæbende på en pakke, hvor det var nødvendigt at bruge begge hænder og da jeg samtidig kunne se at der på tapen stod "KJØLLER MARINE" kunne jeg have kysset hende. (Men jeg gjorde det ikke) Papirerne fik de obligatoriske 15 - 20 stempler og pakken skiftede hænder.
|
Dag |
Dato | Fra | Til | Distance | |
168 | Fredag, den 19. november | Marina Rubicon | Marina Rubicon | 0 | |
I dag er det "storesmåtingsdag" Vi har en hel masse småting som trænger til at blive gjort ombord. Vi har endnu ikke fået løst vores problem med vores VHF antenne. Vi havde aftalt med marineforretningen at vi skulle komme over i dag fredag, hvor der skulle komme en specialist i radioer.
|