26. uge

176 Lørdag, den 27. november Rubicon Graciosa     35
Der blæste stadig en friskt til meget hård vind da vi stod op om morgenen, men hvis vi skulle overholde det stramme program, så måtte vi videre i dag. Vi startede med et beskedent lille morgenbord: Kaffe - gl. dansk - spege og rullepølse - leverpostej - saltkød ost - marmelade bare for at nævne nogle af de mange ting som kom på bordet og som vi ikke har smagt i flere måneder. Det tog godt nok et par timer at komme igennem, men så fik vi også lige de nyheder som ikke var blevet nævnt i går.

Klokken var nu blevet langt op af formiddagen og vi havde en tur på 35 sømil foran os. Vinden var "ret frisk" og det gjorde os heller ikke mere rolige, at en båd der var gået en time før os kom tilbage. Det vidste sig dog, at han havde knækket faldet til storsejlet og så måtte ind i havnen for at reparere det. Nå - det kunne nu ikke kue os helt, så vi gjorde storsejlet klar med 1.reb og så var vi klar til afgang. Den første halve time løb vi med vinden og efter at have rundet pynten, satte vi kursen nordpå mod Graciosa. Det blev en frisk og meget hurtig tur og vi tilbagelagde da også de 35 sømil på lidt under 5 timer.
Inde i havnen blev vi modtaget af havnevagten og fik anvist en plads. Når der lige pludselig er 8 hænder ombord, blev fendere og fortøjninger meget hurtigt gjort klar og Gi'vind røg direkte på plads og det tog ikke mange minutter før hun var klaret op og vi var alle klar til en kort rundtur i byen med et enkelt langt pitstop på en af de lokale.
Vi var meget spændte på, om der overhoved ville være nogle både tilbage i havnen, nu hvor ARC' en er startet, men det viste sig at der var næsten fyldt op og der var stadig en meget fin stemning i havnen.
Efter vores besøg på den lokale, måtte vi skynde os tilbage hvis vi ikke skulle gå glip af vores sundowner på agterdækket, men vi må tilstå at det vist blev til en moon-upper i stedet for.
Efter en dag med masser af vind og megen snak blev "Gi'vind's luxus lasagne" sat i ovnen og da den var blevet indtaget, var det en meget træt besætning samt passagerer der tidligt på aftenen krøb til køjs.

177 Søndag, den 28. november Graciosa Graciosa   0
Det stormer her til morgen. Det har blæst kraftigt hele natten og her til morgen har vinden taget til og ligger oppe omkring de 14 -16 sek/m. Til alt held har vi ifølge programmet planlagt en overliggerdag her på Graciosa, så vi skal heldigvis ikke ud og sejle i dag.
Efter morgenmaden gør vi klar til en lille gåtur rundt på øen og vi lader vores gæster føre an og bestemme farten. Efter en kort rundtur i byen, sætter de kurs mod nabobyen, sådan en små 10 kilometer væk. ØH - vi havde kun regnet med en lille tur rundt i udkanten af byen, men det går over stok og sten og efter et par timer når vi da også vores mål, men til vores store forskrækkelse må vi konstatere at der ikke er noget pitstop i byen til at forsøde vores ganer med. Rent faktisk er byen total øde - overhovedet intet tegn på liv - mærkeligt.
Nu har vi jo været så fornuftige at medbringe egen proviant, men vi havde ikke beregnet at vi skulle på stroppetur, så vi måtte rationere øllet på tilbagevejen.
Efter en gåtur, der ville have gjort selv en jægersoldat mat i sokkerne, får vi slæbt os ind til vores "stamcafe" i Graciosa og med meget tør hals får vi fremstammet "cerveza" (øl) og tjeneren er straks klar over problemet og kommer omgående med 4 grande. Åh - (forstil jer hvordan det kolde øl løber ned gennem halsen) den smagte så godt at der måtte en ekstra en til, før vi var klar til at vende tilbage til Gi'vind.
Ja - det er et hårdt program, for nu var det tid til sun-downer og mens de blev indtaget begyndte pantryet at dufte af Torbens livret ....... pølser med brød og frikadellesandwich.
Aftenen blev brugt til at komme sig over den hårde tur og da både benene og leveren trængte til at hvile sig, var der ingen der følte trang til at blive oppe den halve nat.

Dato Fra  Til Distance
178 Mandag, den 29. november Graciosa Puerto de Naos 35
Vinden havde i løbet af dagen i går lagt sig, så det var tid til at komme videre. Charlot og Gitte kunne ikke holde deres shopping-gen nede længere, så de måtte lige runde diverse forretninger inden vi kastede los, men der er nu ikke så mange butikker på Graciosa så det var ikke fordi det tog så lang tid. Torben og jeg havde i mellemtiden gjort Gi'vind klar til afgang og da pigerne igen var kommet ombord, var der afgang.
Turen gik videre nord om Lanzarote og derefter sydpå til "hovedstaden" Arrecife. Det blev en tur hvor vi fik prøvet alt lige fra motor, læns, halvvind og til hårdt kryds. Men da solen skinnede fra en skyfri himmel og øllet var koldt, havde vi en herlig tur og vi ankom hen på eftermiddagen, hvor vi ankrede op i Puerto de Naos. Vi måtte dog lige have et par forsøg, før vi var sikker på at ankeret holdt.
Mens der  blev serveret drinks på agterdækket, så vi solen synke ned bag horisonten og derefter blev grillen atter engang tændt. Idyllen blev dog brudt af, at der hver time lød et "ding-dong" fra nogle kæmpe højtalere, fra den søfartsskole som vi lå lige ved siden af.
Det blev alligevel til en rigtig hyggelig aften, med god steg og rødvin.

179 Tirsdag, den 30 november Puerto de Naos Puerto Calero 16
Gitte og Charlot var igen blevet mindet om at deres shopping-gen var næsten ubrugt. Når vi nu var i nærheden af "hovedstaden" måtte de altså lige runde byen og via gummibåden og med mig som chauffør fik vi sendt dem  i byen. ØH - det var vist egentlig fordi jeg om morgenen havde renset min barbermaskine og havde tabt skæret ud over skibssiden, så Gitte tilbød at gå til byen og se efter et nyt skær. Torben og jeg fik så til gengæld hvilet ørene og fik læst lidt i diverse bøger og blade, mens vi nød en stille pilsner. Freden varede dog kun et par timer, så var pigerne tilbage igen og vi gjorde klar til afgang.

Kl. 13.00 hev vi så ankeret op. Det vil sige, - vi forsøgte. Vi havde planlagt en tur til Puerto Calero, men Gi'vind havde planlagt at blive. Hun ville simpelthen ikke slippe sit tag i bunden. Lige meget hvad vi forsøgte, kunne vi ikke få ankeret op og det endte med at Gitte måtte en tur i vandet (frivilligt) og dykke ned for at se hvad der holdt os tilbage. Vi havde fået fat i et gammelt anker med tilhørende kæde og vi måtte så til at udføre en såkaldt "græker". Gitte dykkede ned med et tov og lagde det rundt om det anker der holdt os og op til båden igen, så slækkede vi vores eget anker og nu var det tovet der holdt det gamle anker. Da vi havde fået vores anker fri og på plads, var det bare at slippe den ene tovende og så var vi fri. Udtrykket og manøvren "græker" udviklede vi da vi alle 4 var på SKB's fællestur  til Grækenland i 1999.

En lille time efter planen var vi klar til at sætte sejl. Vi havde 10 sømil til Puerto Calero og dem regnede vi med at klare på 1½ time, men da vi først var kommet ud og havde fået sat sejl, fandt vi ud af hvorfor Gi'vind ikke ville ud af havnen. I løbet af 20 minutter blæste det op og vinden drejede lige ind i stævnen og søen rejste sig. Det blev en meget ubehagelig sejlads. Der blev hamret mange bølger og Gi'vind måtte tage imod mange bank. Der var heller ingen af os, der syntes at det var rigtigt morsomt og det tog os da også 3 timer at sejle den distance. Som kompensation for den hårde sejlads, havde vi entreret med en meget stor flok delfiner til at komme og give lidt opvisning. Alle fortrædeligheder blev da også glemt i de 10 minutter de sprang rundt om båden.

Det var meget dejligt da vi endelig kom ind i havnen. Vi fik indklareret og anvist en plads og efter at have sundet os lidt, sejlede vi så over og lagde til, inden det blev tid til endnu en sun-downer.
Torben og Charlot havde inviteret på mad ude i byen. Så efter hele banden havde været i bad og havde fået iført sig sit stiveste puds, begiver vi os ud på en kort rundtur på havnen og derefter bestemmer vi os for en restaurant, hvor vi får store bøffer og god rødvin. Kort efter desserten forlader Charlot og Torben os pludselig  og beder om nøglen til båden. Vi får besked på først at komme 10 minutter senere.

Vi er noget desorienterede, men parerer ordre. Efter de beordrede 10 minutter indfinder vi os på båden, som er helt mørklagt, men da vi åbner ned til kahytten, tænder juletræet og julemusikken lyder i højtalerne. Det er jo den 1. december i morgen og de syntes ikke at vi skal snydes for lidt julehygge ombord.

Bordet var dækket med julekataloger og vi fik hver en skrabe julekalender. Vi var målløse, vi havde faktisk glemt at vi var på vej ind i december, hvem pokker tænker på jul når solen skinner og det er 25-30 grader i skyggen.

180 Onsdag, den 1. december Puerto Calero Puerto del Castillo 42
Vi giver os god tid her til morgen. Vi spiser morgenmad, mens Kim Larsen synger julesalmer og juletræet er tændt. Klokken 11 er der ved at være klar til afgang og vi stævner ud med kursen mod Puerto del Castillo på Fuerteventura. Vejret arter sig fint i dag. Vi får en fin sejlads med vinden ind agter og vi sejler med genakeren oppe. Vi ankommer sent på eftermiddagen og vi slutter turen rundt om Lanzarote på samme måde som vi startede, nemlig med champagne.

Vi beslutter os for en lille gåtur rundt i havnen, for vi har, ifølge programmet, lovet Torben og Charlot at de skal se søløven !!!!!! Efter et pitstop, hvor vi fejre en vellykket uge, begiver vi os ned mod Gi'vind til aftensmaden og pludselig er søløven der. Der er faktisk et par søløver i havnen. De bliver brugt til optræden om dagen og om natten svømmer de rundt i havnen. Efter aftensmaden er det tidligt godnat, for alle er trætte.

181 Torsdag, den 2. december Puerto del Castillo Morro Jable 38
Afrejsedag.
Efter at Charlot og Torben er færdige med at pakke kufferten, giver vi os god tid til morgenmaden. Stemningen er lidt trist, for nu er det tid til at sige farvel. Det er utroligt så hurtigt en uge går i godt selskab. Vi har haft en rigtig hyggelig tid og vi håber at Torben og Charlot har haft det lige så dejligt.
Pludselig er klokken 10.30 og det er tid til at begive os op mod hotellet for at ringe efter en taxa. Den kommer alt for hurtigt, syntes vi, og efter et hurtigt farvel, er de pludselig væk.

Vi går tilbage til Gi'vind og bestemmer os for at sejle med det samme. En dejlig uge er forbi og vi føler os meget alene og skibet er tomt og stille efter at vi har været 4 ombord.

Nu hvor jeg ikke har "Hr. Strøm" ombord mere, måtte jeg selv til at rulle ledningen sammen og idet jeg springer ned fra båden lander jeg forkert og får en fibersprængning i lægmusklen med det resultat at jeg slet ikke kan støtte på venstre ben. Gitte kommer ned på broen og hjælper mig tilbage til båden og kommer med ispose og mange gode råd om hvordan det skal kureres, såsom grødomslag, støttebind, at benet skulle bindes op i en "armslynge" og nabobåden foreslog noget med kautisk soda og bagepulver. Jeg syntes bare det gjorde noget så ##&%/(¤%?/!!"+§ forbandet ondt. Det var Gitte der måtte ordne alle ledninger og fortøjningerne alene, mens jeg bare sad som en anden mandschauvinist bag rattet og lod hende gøre alt arbejdet. (egentligt - ganske som vi plejer)
Vi stævner ud af havnen 12.45 og ude fra vandet ser vi  flyet lette klokken 13. Så sætter vi kurs mod Morro Jable og undervejs taler vi om at det tager lige så lang tid at komme til Morro Jable med båd, som det taget at komme til Danmark med fly. Det kan da godt være at det er en forkert rejseform vi har valgt
Vi ankom samtidig med at solen gik ned og godt trætte efter en hård uge røg vi tidligt i agterkøjen.

182 Fredag, den 3. december Morro Jable Morro Jable 0

Vi sov længe i dag. Rigtigt længe.

Efter en lang og opslidende uge trængte leveren og kroppen til en fridag.
Vi havde mange ting der skulle rettes op på efter at vi havde haft gæster ombord. Gi'vind trængte gevaldigt til en opfrisker og vores vasketøjskurv var stuvende fuld. Jeg blev sat til at vaske tøj, for jeg kunne ikke bevæge mig ret meget og dette job kunne jeg klare siddende i cockpittet, mens jeg jagede rundt med Gitte. I Morro Jable er der ingen vand eller strøm på gæstebroen, så Gi'vind måtte vente med at blive vasket til i morgen, hvor vi havde planlagt at flytte over til en bro med vand og strøm. Gitte tog sig af ophængning af vasketøjet, efterhånden som jeg kom i gennem bunken, samtidigt med at hun polerede cockpittet hele vejen rundt.
Eftermiddag og aften stod på ren afslapning hele aftenen med bøger og blade.