3. Uge

Dag

Dato Fra Til Distance Gnm.fart Max fart Vind

15

Lørdag, den 19. juni Værft  Cuxhaven 1,5     5-8w
I dag havde vi satset på at skulle sove længe.
Vi vidste at skibsværftet havde lukket og vi havde ikke planlagt at skulle sejle nogle steder. Dette må åbenbart have en effekt på Gitte, for da klokken var lidt i otte blev der sat vand over til kaffe i pantryet. Personligt lod jeg som om jeg ikke hørte det, og sov en time længere. Efter morgenmaden, var der dømt frisørsalon. Jeg trængte frygteligt til at blive klippet og så er det jo rart at have sin egen "frisør" med (nej - Joan, der blev ikke brugt hurtighakker) Cockpittet blev omdannet til salon og så røg lokkerne af. 

Ved middagstid flyttede vi så båden over til marinaen i Cuxhaven og lagde os langskibs, men der gik ikke en halv time før havnefogden stod der og sagde at der måtte vi ikke ligge og så måtte vi til at flytte os igen. 
I havnen lå der to andre danske både (Lady Ship og Malott) som vi har snakket med på kurset i silkeborg og på tidevandskurset. Vi fik snakket om deres og vores planer og udvekslet erfaringer. 
Hos havnefogden fik vi studeret vejrmeldinger og vejrkort og det ser ud til at der mandag kommer lidt mindre vind og fra sydvest, så det vil vi eventuelt prøve at udnytte til at gå til Borkum, en tur på lidt over 100 sømil og derfra gå ind på floden Emsen, og så et godt stykke der ned af over søen Ijsselmeer, som vi har fået anbefalet af Søren og Ruth fra Sheer magic. 

 

Dag

Dato Fra Til Distance Gnm.fart Max fart Vind
16 Søndag, den 20 juni Cuxhaven Borkum 121 5,8 knob 10.5 5-8 w -sw
Vi vågnede lidt sent i dag, for vi havde ikke nogle planer. Dagen er gået sådan lidt på må og få. Vi havde været oppe og se på vejrudsigten og den sagde stadig vind fra vest og sydvest og 3-4 beaufort. Det er den vindmåling de bruger her i Tyskland. Vi snakkede med Bjarne og Freddy fra "malott" om at sejle sammen til Borkum og da Gitte forslog, at vi da kunne sejle i nat, begyndte en plan at tage form. Vi ville vente til den nye vejrudsigt blev sat op på havnekontoret kl. 16 og så tage en bestemmelse om vi skulle tage af sted. 

Der blev udregnet fartplan over tidevand og strøm og det passede fint med, at hvis vi afgik klokken 17,00 og hvis vi hold en gennemsnitsfart på ca. 6 knob ville vi også få medstrøm ind til Borkum. Vejrudsigten kl. 16 sagde vind fra sydvest og 3-4, faldende og let overskyet, så vi bestemte i fællesskab at tage af sted. 
Malott var klar og de gik med det samme og vi gik klokken 17. 

Vi havde medstrøm ud af Elben så det gik over stok og sten med 10 knob, men den faldt langsomt, efterhånden som vi kom ud i mere åbent farvand. Efter aftensmaden, overtog Gitte vagten mens jeg fik mig et par timer på øjet, for jeg skulle have hundevagten fra 24 -04. 
Jeg kan stadig frydes over at sejle om natten. Langsomt ser man stjerner blive tændt og himlen blive langsomt mørkere. Når båden sejler på autopiloten har man rigeligt tid til at se efter alle stjernebillederne, og som ekstra præmie så jeg et stjerneskud så stort og kraftigt, som jeg aldrig har set før. Jeg ønskede straks at .... næ nej - det får I ikke at vide.
Vi havde aftalt med "Malott" at holde radiokontakt med hinanden hver anden time over VHF´en. Det giver en dejlig fornemmelse at vide at der er andre derude i mørket.  Da det var blevet lyst begyndte der at komme grus i øjnene på mig, men da Gitte serverede dejlig varm kaffe, vågnede man lidt op igen. Jeg var også blevet lækkersulten og så blev der serveret vafler som vi havde fået i rejsegave fra "Viberne". Tak for dem, de smagte herligt klokken 6 om morgenen. En virkelig god ting at have ombord så vi vil se om vi kan købe flere i Holland.

Nu var jeg ved at være mør og da Gitte overtog vagten, fik jeg sovet en time, inden vi skulle sejle det sidste stykke ind i renden til Borkum.

Havnen er dødssyg og bestemt ikke noget at skrive om ---- så det gør vi ikke. Vi bliver her kun til i morgen og så sejler vi videre til Delfzijl I Holland og derfra videre af kanalerne til Vlissingen.

 

Dag

Dato Fra  Til Distance Gnm.fart Max fart Vind
17 Mandag, den 21juni.   Borkum        
Efter at vi kom ind til Borkum ved tolv tiden, fik vi vores første byge selv om der havde været flere der truede undervejs, så det passede fint. Mens Gitte gik op til havnefogden og betalt havnepenge, så vi kunne få lov til at sove i fred, fik jeg klaret båden op og en halv time efter ankom "Malott" . 

Vi fik alle en kop chokolade med en "sjat" Whisky i (gu´ var det ej, det var et ordentligt bløb) og så var vi alle ved at være grydeklare. Jeg tror ikke der gik en tusindedel af et sekund, fra jeg lagde hoved på hovedpuden til at jeg sov. Vi havde sat vækkeuret til klokken 17 og da det ringede, snakkede vi om at vi da godt kunne sove en time til og så sov vi til klokken ...... 20.00.
Jeg kæmpede mig ud af køjen og brugt mine sidste kræfter på at tænde for fjernsynet og pludselig var der fodbold, nej - hvor var det heldigt at der lige skulle være en fodboldkamp nu !!!!!  

Gitte forbarmede sig over mig og serverede lidt aftensmad for sin trætte mand, for jeg aner ikke hvordan jeg skulle have  samle kræfter til det også (jeg er nu heldig, at have hende) og da kampen var færdig var det tid til at gå i seng. Selv om det er en kæmpe oplevelse at sejle om natten, kræver det nu også sin pris, de efterfølgende dage.

 

Dag

Dato Fra Til Distance Gnm.fart Max fart Vind
18 Tirsdag, den 22. juni. Borkum Delfzijl 22 7 knob 10.5 0-4
Det har regnet hele natten, men da vi stod op var himlen klaret op og det var skyfrit hele vejen rundt. Det er faktisk den første dag på turen at det har været så fint vejr og temperaturen lå også på den rigtige side af 20 grader. 

Gitte havde pådraget sig et hold i nakken, sikkert af at stå og styre og det gav hende en kæmpe hovedpine, så efter at hun havde fået en pille lagde hun sig, indtil den begyndte at virke. Jeg brugte formiddagen på at få ordnet en masse småting på båden og gøre den klar til sejlads. Ved tolvtiden var Gitte klar igen og vi tog af sted til Delfzijl i Holland.

Da vi passerede grænsen, skiftede vi gæsteflaget ud og flot fortsatte vi under hollandsk flag, lige indtil jeg opdagede at jeg havde sat det på hoved. PINLIGT. Det røg ned i en vældig fart og blev vendt. 
Undervejs mødte vi endnu en dansk båd, en Najade 36 "Dahfne" af Frederikssund, som vi dog kun vinkede til, da de gik direkte ind i slusen til kanalen, mens vi tog over til havnen for natten. Efter et par timer ankom "Malott" og vi fik en hyggelig aften med rødvin og fodbold og vi er sikker på at danskerne kun gik videre fordi vi heppede på her fra Holland.

 

Dag

Dato Fra Til Distance Gnm.fart Max fart Vind
19 Onsdag, den 23. juni. Delfzijl Delfzijl 0      
Regnvejr fra morgenstunden - herligt. En god grund til at blive i køjen til lidt over 9. 
Senere modtog vi en gale-warning (storm varsel) på navtex´en. Den har sagt at der vil komme vindstød af stormstyrke i aften, så vi bliver hvor vi er i dag. Det passer Gitte fint for hun har fundet ud af at der er den "yndigste lille by" og den må bare støves i gennem på kryds og på tværs og da hun så ville derop for anden gang måtte jeg igen til at finde de bedste undskyldninger for, hvorfor jeg ikke behøver at tage med, og med en mine der sagde -  #?/%&¤!?¤# = "NÅ - men hvis han ikke vil med, kan jeg da heldigvis gå alene - gik hun. 
Hun kom dog tilbage en halv time efter og sagde at der var lukket alle vegne. 
Hun nåede dog at få købt et lokalt telefonkort samt en Internetopkobling, så vi forhåbentlig kunne opdatere hjemmesiden (sponsor søges!) lidt billigere. Men det Hollandske sprog er ikke let at forstå. Da telefonen var aktiveret kom der en SMS på Hollandsk, tilsyneladende skulle der kvitteres med en SMS med et "ja", hvilket blev gjort og fluks så virkede telefonkortet ikke længere. Gitte hun skummede, nu havde vi lige spildt  15 euro. Så mails blev tjekket via det danske telefonkort. 
Nu forstår vi bedre Robinson deltagernes følelsesudladning når de modtog post hjemmefra. Hver en mail bliver læst 5 gange og ind i mellem kan en tåre presse sig på. Og vi har kun været væk i 19 dage.
Eller gik dagen med opdatering af skibets logbog, som er blevet lidt forsømt. Det er den som vi skriver i når vi sejler, hvilken destination, afgang og ankomst tider,  motor timer, evt. reparationer, (og dem har der jo været en del af) og hvis vi har oplevet noget særligt undervejs. Nu er den ført ajour, og så må vi se om vi kan være lidt mere ihærdige med den. 

Mens Gitte var oppe i byen fik guitaren lige rørt strengene, den har ikke været ude af sit hylster siden vi tog af sted og den trængte forfærdeligt til at komme af med nogle noder, så nu har den det godt igen.
Aftensmaden stod på kødrand med grøntsager og dertil en udsøgt rødvin på pap.

Fodbold: Tyskland out - Holland in.

 

Dag

Dato Fra Til Distance Gnm.fart Max fart Vind
20 Torsdag, den 24. juni Delfzijl Delfzijl 0     10-20
Vi vågnede til en ordentligt gang blæsevejr og regn. Det har blæst op til stormstyrke i nat med vindstød omkring 18 og 20 sek/m . Det fortæller os, at vi ingen steder skal i dag - heller. 
Efter morgenkaffen måtte Gitte en tur op i byen og klage over det telefonkort hun havde købt og som hun ikke kunne få til at virke. (Det virkede godt nok, hun havde bare brugt alle pengene på kortet. Det går bare uhyggeligt stærkt på telefonen - så sponsor søges stadig) Hun måtte derfor ryste op med endnu 10 euro. I mens fik jeg mig et dejligt langt bad og bagefter fik jeg klaret opvasken.

Så var det blevet frokost tid og mens Gitte satte mad på bordet, måtte jeg i gang med at skifte 12 volt stik på vores ladere til pc´erne. De har længe gjort livet surt for os, fordi de glider ud af stikkontakten og så er der lige pludselig ikke mere strøm på. 
Gitte havde på hjemturen været inde i havnens klubhus og set at der var gratis vaskemaskine og tørretumbler og det skal man benytte sig af. Der blev gjort klar til "store vaskedag" og alt hvad der kunne vaskes, blev vasket og tørret. Da vi skal til at sejle i kanaler er det en fordel at have navne på side af båden, men vores to nye skilte på stævnen er vist ikke store nok til at læse på afstand, så Gitte har syet  "GI'VIND" på siden af ligustahækken (læskærme til cockpittet). Der er ingen der skal være i tvivl om hvad vores båd hedder. 
I mens rendte jeg frem og tilbage og skiftede vasketøj i maskinen og over i tumbleren og nyt over. Lidt små reparationer blev det også til, mens Gitte syede.
Havnefogden kom for at få sine daglige 11.7o euro og jeg havde pengene klar, lige indtil han sagde " og så lige 4.5o euro for vaskemaskinen", surt - vi troede lige at den var gratis. Nå - men han vidste ikke at vi til gengæld havde vasket 3 maskiner.
Så var klokken ved at være 19 og det var blevet tid til aftensmaden, som bestod af rester fra i går og dertil en udsøgt hollandsk aqua, frisk aftappet fra hane med en let smag af gummislange.

Da vi så kom vi til fodbold begyndte der at brede sig en knap så positiv stemning ombord. Dette affødte at jeg afstod fra at se fodbold i aften for at holde på den positive stemning i båden. (At det var Portugal og England der skulle spille, ville jeg ikke bruge som argument) og jeg vidste jo at de ville spille 1 -1. Der blev i stedet sat en DVD film på computeren og der kom slik og øl på bordet. 
Midt under filmen ringer Charlot (på det Hollandske nummer) og så måtte der holdes pause, så tøserne kunne udveksle den sidste sladder. Jeg fik lige sneget mig til at se slutningen af 2. halvleg og da pigerne havde talt færdig, så vi resten af filmen. Nu havde jeg gjort min pligt og fik derfor lov til at se omkampen og straffespark konkurrencen. Resultat: England finish.
(Synges)  Og så er vi færdig med den dag... Så kommer vi til.....

 

Dag

Dato Fra Til Distance Gnm.fart Max fart Vind
21 Fredag, den 25. juni Delfzijl Groningen 19 6   13-6
..... Fredag, hvor Ejvind står op så´n ved ca. halv ni tiden...
Vinden er løjet lidt af men himlen er stadig væk askegrå, så vi bestemmer os til at vente til omkring klokken tolv for at se om det ikke skulle klare lidt mere op. Barometeret er stærkt stigende, så vi er begyndt at håbe at vejrsituationen er ved at blive bedre. Når man tænker på, at vi nu er kommet over midsommer og jeg har haft mere brug for mine skibukser, end for mine badebukser, mener jeg at der er noget helt forkert ved denne sommer. Vi har haft én sommerdag, siger og skriver én sommerdag på hele denne tur og det var ikke lige det, som jeg havde stille Gitte i udsigt. Jeg havde lovet hende sommer, sol, varme, lænsere og fede sejladser og kolde drinks i cockpittet efter en herlig dag på vandet. Nu er jeg ved at være på røv.. for jeg bliver nødt til at underholde hende med at gå med rundt i byen som kompensation for det dårlige vejr. Nå - men tilbage til i dag. Vi besluttede at sejle videre, selv om det stadig er gråvejr. Vi er ved at være lidt trætte af at se på den samme udsigt, så da klokken blev 11.45, smed vi fortøjningerne og satte kursen mod slusen. Når man først har været i gennem Gøtakanalen, er sluser ikke noget problem. Ind gennem porten, lukke efter sig, fortøje, noget vand mere vand i baljen og ud på den anden side. Keine problemen. Nu er vi så i Emskanalen og her skal vi så sejle de næste 160 sømil. Det kan blive lidt spændende, for de garantere kun en dybde på max 1.95 meter og vi stikker 2.00 meter, men det må i høre mere om, om en uge......

Se Masteruten