Dag |
Dato | Fra | Til | Distance | Vind |
29 | Lørdag, den 3. juli | Amsterdam | Amsterdam | 6-22 w | |
Vi har nu været væk i en måned og det må
vel så være tid til at gøre lidt status. Ud over skaden i forkøjen har båden fungeret fint, der har selvfølgelig været lidt små reparationer, men det vil der vel altid være når den bliver brugt som den gør. Vejret har derimod været en belastning. Inden vi tog af sted, regnede vi selvfølgelig med at der ville komme en del vestenvind, men vi havde også håbet på, at der ind i mellem ville være dage med godt vejr og lidt slæk på sejlene. Dette må vi nok erkende, at der ikke har været ret meget af. Vinden har konstant stået i vestlig retning og vindstyrken har også ligget på den forkerte side af de 7 sek./m. Det har været noget der belastede en psykisk, når man hver dag står op og ser at vinden ikke har drejet sig bare en lille smule og at der nu venter endnu en hel dags sejlads i modvind. Men på et eller andet tidspunkt må der vel komme bedre vejr, hvis ikke før så når vi når Gran Canaria. Stemningen om bord har været fin, men man kan vel ikke undgå at der falder en hidsig bemærkning under en hektisk havnemanøvre, men den bliver hurtigt glemt for vi har jo kun os selv og så må vi jo passe godt på hinanden. Navigationsmæssigt har der heller ikke været nogle problemer. Med både Garmin GPS, papirsøkort og computeren har der hele tiden været noget der dækkede det område vi har sejlet i og da vi kom til "maste-ruten" var vi så heldige at møde en dansker på vej hjem, som vi så købte kort af. På grund af reparationen og den megen modvind, er vi ikke kommet så langt som vi havde planlagt/håbet på, men på den anden side har vi jo også sagt at vi ikke skal nå noget og at ting tager den tid som ting tager. Det glæder os utroligt meget når vi får mail hjemmefra samt når der er blevet skrevet i vores gæstebog. Det er dejligt at se at der er så stor interesse for vores tur. Så alt i alt er vi ved godt mod og om et par dage forlader vi Holland og om vi så tager til England eller fortsætter ned langs den franske kyst, tager vi først beslutning om når vi ser hvordan vejret arter sig der.
Logbog: I dag blev så "store turistdag". Gitte slæbte mig gennem
samtlige gader i Amsterdam, også de meget smalle gader, hvor der er rødt
lys over nogle af dørene.(!!!) Der hvor der ikke var rødt lys, var der
ligesom et udstillingsvindue hvor man kunne kigge på herlighederne, men
der må have været meget varmt derinde, for der var ingen af damerne der
havde ret meget tøj på. Gitte
havde planlagt denne tur godt, for gudhjælpemig om vi ikke også
passerede indtil flere markeder hvor man kunne købe alt lige fra gammelt ragelse
til de flotteste smykker og blomster i store mængder. |
Dag |
Dato | Fra | Til | Distance | Vind |
30 | Søndag, den 4.juli | Amsterdam | Ijmuiden | 16 | 10-12 |
Nu er vi ved at få nok af Amsterdam. Vi har
lavet lidt om på planerne. Det var meningen at vi ville sejle i
konvoj i går aftes, men da det blæste så meget blev den idé droppet. De
har nu lovet, at der vil komme vind fra nordlig retning om og i et par dage og den
vil vi udnytte til at komme lidt mere sydpå. Efter en god gang morgenmad kastede vi los
kl. 11.30, for nu var vinden nede på 10-12 sek/m, og sejlede
mod Ijmuiden ad Nordsøkanalen, som er en kanal der går fra Amsterdam og
ud til Nordsøen. En lille tur på 16 sømil, som vi tog for motor i frisk
vind og selvfølgelig med vinden ret ind i næsen. Ren transportsejlads
for kanalen var ret kedelig. Da vi ankom til Ijmuiden blev vi noget overrasket over at her havde vi da været før. Det viste sig at vi åbenbart har været herinde da vi hentede "Cha-to" sammen med Torben og Charlot for 2 år siden. Nå - men det er jo rart med lidt gensynsglæde. Der blæste som sagt en frisk vind og da jeg koncentrerede mig mere om at finde en havneplads, så jeg desværre ikke at vi fik lagt til lige foran et kæmpe MARKED. Hvor dum kan man være!!!!!! Jeg blev selvfølgelig trukket gade op og gade ned og Gitte strålede som en lille sol. Jeg blev lokket med på helt falske forudsætninger, for Gitte lovede mig en stor fadøl, mens hun kikkede på alle boderne, men det eneste jeg ikke fik var fadøl, kun ondt i fødderne. Da vi kom tilbage til båden, fandt vi ud af at der var internetsignal i havnen, og at vi kunne få kontrolleret vores mail samt opdateret ugebrevene. Vi modtog desværre en trist mail fra en nær ven om at hun havde mistet sin far og det satte præg på resten af dagen. Så er det meget svært at være langt hjemmefra, når ens venner har brug for trøst og vi ikke kan være der for at trøste. Resten af dagen blev brugt på vaskeriet, hvor vi fik vasket og tørret et par maskiner, så nu er der igen rent tøj over hele linien. |
Dag |
Dato | Fra | Til | Distance | Gnm.fart | Max fart | Vind |
31 | Mandag, den 5. juli | Ijmuiden | Zeebrugge | 102 | 6,5 | 9,1 | 0-5 |
Så er der endelig et vindskifte på vej. Vinden
er nu ved at vende til nordligere vinde i et par dage og det har vi bestemt os
til at udnytte. Vi gjorde klar til afgang efter at vi havde studeret
tidevandstabeller efter alle kunstens regler med hensyn til høj- og lavvande og kom frem til at vi skulle af sted
ved 11 tiden for at få medstrøm. Her i den Engelske kanal skal man
virkelig regne med strømmen. Hvis man regner med at skulle sejle 30 mil, vil det i Danmark tage ca. 5 timer ved 6 knob. Hvis man gør det her i den Engelske kanal og har 3 knobs medstrøm vil turen kun tage 3.5 time, men hvis der er modstrøm tager turen ca. 10 timer. Så der er virkelig tid at spare, hvis man altså beregner det rigtigt. Dette har selvfølgelig også den pris at hvis man vil sejle i medstrøm er man nødt til at sejle når den er der og det uanset tidspunktet, dag eller nat. Vi havde planlagt at tage en lang tur med 2 perioder i medstrøm og så måtte vi jo også tage en periode i modstrøm. Det er dejligt når man ser at farten ligget oppe omkring de 10 knob over grunden, så føler man at der virkelig sker noget, men lige så trist er det når man så går ind i en modstrøms periode hvor farten går grundigt ned. Vi havde sat kursen mod Oostende, men vi måtte lægge kursen om da vi havde brugt vores anden medstrøms periode, og gå til Zeebrügge i stedet. Vi ankom til Zeebrugge ved 2 tiden om natten og skulle nogen af jer komme forbi, vil jeg ikke anbefale jer at anduve havnen ved nattetid. Der er en millionen lys der blinker i en stor pærevælling og når man har nattesyn og kommer ind i en havn der er fuld af kraftig arbejdsbelysning, er det meget svært at orientere sig. Prøv at forestille jer at komme ind i Københavns havn ved nattetid, med flyvebådene, Oslo-færgen, Bornholmerfærgen og lidt småtrafik samt kraftigt lys inde fra land, alt sammen på een gang. For herefter at finde ind i en ikke lysafmærket Christiansholms kanal, uden at have været der før. Det kan være meget spændende. Der skulle et par øl til før vi kunne falde i søvn. Ved anduvningen viste det sig, at Gitte's computerkort er guld værd. De er meget mere detaljeret end Garmin's kort, så vi havde både gang i computeren, havnelodser og alle de hjælpemidler vi ellers kunne finde ombord.
|
Dag |
Dato | Fra | Til | Distance | Vind |
32 | Tirsdag, den 6.juli | Zeebrugge | Calais | 40 | 2-9 ø |
Vi var oppe igen ved ni tiden, for det var
stadig østenvind og det gælder om at udnytte den mens den er der. Vi
havde set at havnekontoret var åbent mellem otte og ti, men da vi først
var færdige med at drikke kaffe klokken ti minutter over ti, kunne vi
"desværre" ikke komme til at betale havnepenge, da
havnekontoret var lukket. Vi "overvejede" om vi skulle lægge
pengene i en kuvert, men en sådan havde vi heldigvis ikke, så vi måtte
sejle med vores 25 euro. Kursen var lagt til Calais, en lille tur på 40 sømil, da vi var
noget trætte efter de 102 sømil i går og derfor skiftedes vi til at tage 2 timers
vagter, så vi kunne sove lidt ind i mellem. Calais er en havn med tidevand på omkring 6 meter og man kan kun komme ind i selve lystbådehavnen ved højvande men da vi ankom to timer efter højvande, måtte vi pænt blive uden for og lægge til ved en af ventebøjerne. Næste højvande ville indtræffe klokken 03.30 og så kunne man komme ind i havnen men herefter først komme ud igen tolv timer efter ved næste højvande, så vi bestemte os for at blive liggende på bøjen og så gå videre næste dag. Nu måtte vi indrømme at vi var ved at være godt trætte og vi tørnede ind allerede ved ni tiden om aftenen og sov dybt og inderligt hele natten. |
Dag |
Dato | Fra | Til | Distance | Max fart | Vind |
33 | Onsdag, den 7. juli | Calais | Boulogne-sur-mer | 24 | 10 | 10-15 ø |
Friske og veludhvilede var vi oppe ved otte
tiden og mens morgenkaffen blev indtaget, kom der kulingvarsel på
navtex´en. Nu var det med at tage en hurtig beslutning, for enten skulle
vi blive her til kulingen var ovre og så spændende var havnen
(ventebøjen) heller
ikke, eller også skulle vi se at komme af sted i en fart og så løbe med
vinden til Boulogne, hvor der var lidt mere liv i havnen. Gitte valgte det
sidste og så blev båden gjort sejlklar i en fart. I løbet af en halv time havde vinden øget til 12 sek/m og da vi forlod inderhavnen, skulle alle færgerne mellem Dover og Calais selvfølgelig ud og ind samtidig med os, og mens vi lå i venteposition, måtte vi da lige indkassere 5 korte båt fra en af færgerne, der gerne ville ind i det færgeleje som vi lå og ventede ud for. Sådan en kylling, bare fordi vi ligger lidt i vejen og det blæser lidt, tør han ikke ligge stille og vente til vi har tænkt os at gå af vejen. Nå - da flokken af færgen var faldet til ro, fik Gi'vind et los i rumpen og så styrede vi mod ydermolerne, da det lyder: "Skrat skrat....... le danoir.....West pier.... skrat skrat" ud af højtalerne over hele Calais havn (på størrelse med Københavns) Hverken Gitte eller mig forstår fransk, men Gi'vind klistrede sig op ad vestmolen og rundt om hjørnet. Puha !!! Ude i sejlrenden fik vi rullet forsejlet ud og så gik det ned af bakke hele vejen til Boulogne. Undervejs begyndte det at gå lidt langsomt, så Gi'vind fik en lille smule storsejl og så kan det nok være at der kom fart i skøjten igen og vi tilbagelagde de 24 sømil på 3 timer inkl. vores lille havneshow i Calais. Vi ankom ved lavvande, så der var dejlig læ i havnen, for kajerne lå 7 meter oppe. Her begynder tidevandet virkelig at vise sig, med sine 7 til 8 meters forskel. Eftermiddagen blev brugt til at slappe af i. Byen og et par forretninger blev også pløjet igennem, hvor vi til sidst fik handler lidt ind til aftensmad. |
Dag |
Dato | Fra | Til | Distance | Vind |
34 | Torsdag, den 8.juli | Boulogne-sur-mer | Boulogne-sur-mer | 0 | 7-9 n |
Overliggerdag i Boulogne. Dagen startede med det helt store havneshow. En Bavaria bakkede ud og
fik næsen fint vent ud af mellem rækken af både. Men han glemte at tage
højde for den stærke strøm der går i havnen, så inden han fik set sig om pløjede han
fribordet op af hækken på en båd på den modsatte side. Han syntes åbenbart
ikke at een gang var nok, så han satte i fuld bak, pløjede lidt
mere grundigt for herefter at gå i fremadgående gear igen. Nu havde han virkelig fået
ram på den anden båd samt skrabet sit eget fribord, selv hans påhængsmotor blev revet af og forsvandt i dybet. |
Dag |
Dato | Fra | Til | Distance | Vind |
35 | Fredag, den 9.juli | Boulogne | Boulogne | 0 | 5-9 n nv |
Det blev til endnu en overliggerdag. De
vejrudsigter som vi fik på netcafeen var meget forskellige, så vi havde
aftalt at holde skippermøde klokken kvart i otte på Malott og her blev
det bestem at vi ikke ville sejle. Det havde blæst en del om natten og da
det også regnede da vi vågnede, var der ingen som havde lyst til at
sejle. Malotterne ombestemte sig dog ved ti tiden og stak af til Dieppe,
men da havde vi indstillet os på ikke at skulle sejle, så vi blev. Det
fortrød vi dog senere, da det viste sig at blive en fin dag alligevel. Dagen er brugt til ingenting, men det skal der også findes tid til. Gitte har fået skrevet nogle mails, mens jeg har fået mig en lang middagslur. Nu skal jeg til at tage mig sammen til at fylde vand på tankene og bagefter skal vi på netcafeen og få opdateret denne side. |