218 Lørdag, den 8. Januar Las Palmas Las Palmas 0
Vi vågnede til endnu en "forårsdag".  Solen skinnede fra en dybblå himmel og varmen var der allerede fra morgenstunden. Mens vi sad og fik morgenkaffen i cockpittet, snakkede vi om, at det var lige som en forårsdag hjemme i Danmark bare meget varmere.
Gitte havde bestemt sig for en tur i byen og ose i forretninger (jeg har nemlig snart fødselsdag), mens jeg havde bestemt mig for at i dag skulle der smøres taljer og hjul. Da Gitte var taget af sted, blev løbegangen til tovværket skilt ad og alle hjul adskilt, renset og smurt efter alle kunstens regler. Når man sådan går og hygger sig, løber tiden uhyggeligt stærkt og lige pludselig var Gitte tilbage og klokken var langt over middag.
Så var det tid til at få lidt frokost på bordet og bagefter sad vi bare og nød solen i cockpittet.
Hen på eftermiddagen gjorde vores tyske venner, som havde passet på Gi'vind mens vi havde været hjemme, klar til afgang.
Aftenen gik med forberedelser til i morgen hvor vi har planlagt at sejle til Santa Cruz på Tenerifes nordspids.

219 Søndag, den 9. Januar Las Palmas Las Palmas 0
Vækkeuret (ÆV) ringede allerede kl. 8.00, men blæsten havde øget meget i løbet af natten, så vi besluttede at vente endnu en time og så håbe på at vinden blev mere venligsindet. Men klokken blev både 10 og 11 uden at vinden lagde sig og vi synes begge to at det var dumt at starte året med en overlevelsestur, så vi besluttede at blive i Las Palmas endnu en dag.
I stedet gik vi over på den anden side af byen og gik en tur på strandpromenaden med de dertil indlagte pitstop, hvor vi nød solen som igen i dag bagte fra en skyfri himmel. På stranden havde "sandkunstnere" lavet et sceneri af Jesus krybbespil, hvilket var utroligt flot.
 Vinden mærkede man intet til på denne side af øen.

Om aftenen åbnede Gi'vind biografen, så aftenen blev sluttet med en film.

Dato Fra  Til Distance
220 Mandag, den 10. Januar Las Palmas Santa Cruz 53
Igen i dag var vi oppe sammen med solen. Vinden var fortsat den samme, men i dag skal vi altså af sted. Så vi stod ud af havnen kl. 9.30. Det blev da også en lidt hårdere sejlads end vi havde håbet på, men dette blev kompenseret af, at solen igen skinnede fra en skyfri himmel.
Sidst på eftermiddagen ankom vi til Santa Cruz på Tenerife og gik ind i Atlantico havnen, som lå lige uden for byen. Men meget naturligt var der ikke mange gæstesejlere, så havnen virkede død og kedelig. Det blev dog til en gåtur efter aftensmaden og derefter på hoved i agterkøjen efter en lang dag med mange sømil og megen vind.

221 Tirsdag, den 11. januar Santa Cruz Santa Cruz 0
Vi gav os god tid her til morgen, inden vi gik mod havnekontoret for at få indklareret og bagefter for at gå en tur op i byen. Santa Cruz minder utrolig meget om Funchal på Madeira, dog med den forskel at her har de siesta og lukker forretningerne mellem kl. 13.30 - 16.30, så derfor blev det en forholdsvis kort bytur. I byen mødte vi tyskeren som vi havde ligget ved siden af i Las Palmas og da vi kom tilbage til Gi'vind, kom han over for at få lidt EDB hjælp hos Gitte. Den slags problemer tager tid og det blev da også tid til aftensmad, da de endelig var færdige.
Aftenen gik med lidt læsning inden det igen blev tid til at finde agterkøjen.

222 Onsdag, den 12. januar Santa Cruz Candelaria 22
Nu var det tid til at komme videre. Vi har fundet ud af at store "hovedstæder" ikke rigtigt er noget for os. Det er ok at der er mange butikker at kikke på, men når byen bliver så stor at den ikke er til at overskue, er det ikke rigtigt os mere.
Efter at vi havde giver os god tid til morgenrumlen - det er noget vi er blevet meget gode til - startede vi motoren og begav os sydpå. Første mulige havn var Radazul, en meget lille havn og der var heller ingen havneplads til os, ja - den var faktisk så lille at vi næsten ikke kunne vende derinde, så ud igen og videre til Candelaria.
Denne var en fiskeri havn med kun to andre lystsejlere og vi fik lige møvet os ind til kajen. Vi var ikke sikre på om vi skulle blive liggende eller gå ud og lægge anker midt i havnen. Vi valgte det første og håbede så på ikke at blive smidt væk, derved måtte vi så også døje med tidevandet, som her på Canarie øerne er omkring to meter, og det indebar så at vi måtte have meget lange fortøjninger.
Klokken var nu blevet så mange at det var tid til aftensmad. Heldigvis lå vi sådan at vinden bar væk fra andre både, så vi bestemte os for at der skulle grilles i aften. Gitte kreerede nogle fine grillspyd med salat til.

Efter maden trængte vi til at få rørt benene og derfor gik vi en tur op i byen og fandt en netcafe, så vi kunne tjekke om der var noget post til os samtidig med at vi også fik tjekket vejrudsigten for de næste par dage.
Til alle jer kuldeplagede danskere kan jeg da lige nævne at der de næste par dage vil være sol fra en skyfri himmel og temperaturen vil ligge lidt over 20 grader - I SKYGGEN - og der vil være en jævn vind fra øst.

223 Torsdag, den 13. januar Candelaria Las Galletas 27
Vi havde fra en fisker fået at vide at vi kun blive liggende på pladsen til i dag. Så efter en kort sightseeing tur rundt i byen blev diverse side ankre hevet op og fortøjningerne sluppet.
Havnene her på Tenerife har skuffet os meget. Enten har de ikke plads eller også er de kun til fiskerbåde og dagen i dag skulle heller ikke blive nogen undtagelse. Med genakeren oppe og med vinden ind agten for tværs satte vi atter kursen mod syd, men ifølge vores havnelods er lystbåde ikke velkommen i mange af fiskerihavnene. Vi satte derfor kurs mod en ny lystbådehavn som man var startet på at bygge i 2002 og som man regnede med at være færdig med i starten af 2004, men da vi kom dertil var den stadig ikke færdig. Så vi måtte fortsætte videre sydpå mod Las Galletas, en lille anker havn på sydspidsen af Tenerife.
Da vi runder havnemolen ser vi bare en totalt overfyldt havn. Det eneste sted hvor der er mulighed for at lægge til ved, er ved kranen. En venlig hollænder som kom hen og hjalp med fortøjningerne, han fortalte at vi godt kunne ligge der, men at vi risikerede at blive smidt væk, hvis der kom fiskere ind i løbet af natten.

Vi havde fået nok af molekajer og lange fortøjninger og vi havde bestemt ikke lyst til at skulle til at lave havnemanøvre midt om natten, så vi blev enige om at gå ud og ligge for anker. Problemet var bare at det eneste sted der var plads var i havnehullet, nå ja - så måtte det jo blive der! Af sikkerhedsgrunde lagde vi også et hækanker så vi ikke i løbet af natten svajede rundt og kom til at ligge på tværs i havnehullet.

224 Fredag, den 14. januar Las Galletas Las Galletas 0
Vi har bestemt os for en overliggerdag. Solen skinner igen i dag fra en skyfri himmel og vi har besluttet at i dag skal den udnyttes. Nu hvor vi har to ankre ude og vi ligger hvor vi kan holde øje med hvem der sejler ud og ind, skal vi ingen steder. Vi har kun et lille problem - vi har ikke så meget vand ombord. Jeg plejer altid at fylde tankene op inden vi sejler fra en havn, men i Santa Cruz fik jeg for en gang skyld ikke gjort det, og selvfølgelig er vi nu et sted hvor vi så ikke kan få vand nogle steder fra. Nå - men det lære man så af og så må vi til at bade i en kop vand (til sammen) men bare rolig, vi tørster ikke.
Dinghyen blev gjort klar i løbet af formiddagen, og mens jeg blev plantet på den lokale, så Gitte sig lidt om i byen.
Over middag solede vi os ombord på Gi'vind, hvor vi sugede alt den sol vi overhoved kunne til os.

I den sidste rest af solens skær, tændte vi endnu en gang grillen og nød aftensmaden i solens sidste stråler, mens den langsomt gled ned bag de fjerne horisonter.
(Øhhh - den var vist lige lidt for poetisk)