232 Lørdag, den 22. januar San Sebastian San Sebastian

I dag er det sightseeing dag.
Vi er oppe før solen, for vækkeuret ringer allerede klokken halv otte. Det er bælg ravende mørk og hundekoldt og jeg indrømmer at jeg faldt for fristelsen - jeg tændte for varmen og ti minutter efter var her til at holde ud at være. Jeg fik Gitte hevet ud fra agterkøjen, da kaffetragten og fyret var færdige med deres job, og da klokken var halv ni var vi klar til at afhente vores lille bil.
Lille og lille var nu så meget sagt, for det vidste sig at der ikke var flere små biler tilbage og så havde de reserveret en Opel Astra med aircondition og hele svineriet, men til den lille bils pris. Se - det er jo lige noget der passer mit serviceniveau, fin service.
Med fuld tryk på airconditionen og musikken drønende ud fra cd afspilleren, var vi klar til at opdage La Gomera.
La Gomera er en helt anderledes ø end de øer vi endnu har været på. Det er som om at man slet ikke har opdaget at der ligger en skøn lille grøn perle ved siden af Tenerife. Her er ikke så mange turister som på nogle af de andre øer og det giver denne ø, en helt anden stemning. Alt ånder i fred og ro og her er slet ikke den type forretninger som jeg absolut ikke er tilhænger af og som findes over alt på Gran Canaria. (50% discount)
Over alt på øen er der grønt og frodigt. 10 % af øen er dækket af urskov og som nu er fredet som nationalpark. Hvis man bevægede sig tyve meter ind i skoven kunne man slet ikke se hvor bilen holdt eller hvor vejen var, så det var om at passe på hvis man gik på opdagelse.
La Gomera kan godt minde lidt om Madeira hvad angår frodighed, men her er ikke så overbefolket (befolkningstal: 20.000 ) og det giver plads til en hel del natur. På Madeira er der stort set huse over alt.
Vi kørte ad snoede bjergveje og hver gang vi rundede et bjerg og kom ind i en ny dal, blev vi på ny overraskede over det fantastiske sceneri, som hver gang åbnede sig for os.
Vi brugte hele dagen til at køre rundt og se øen, kun afbrudt af lidt frokost og nogle enkle pitstop.

Vi var først tilbage efter mørkets frembrud og det var et par trætte sejlere det fik afleveret bilen og godt mætte af de mange indtryk, varede det da heller ikke længe før vi væltede om i agterkøjen.

233 Søndag, den 23. januar San Sebastian San Sebastian

Igen i dag skinner solen fra en skyfri himmel. Jeg er ikke helt færdig med at få poleret Gi'vind, men jeg kan godt mærke at det vil blive en meget varm dag for der er næsten ingen vind. Hele formiddagen og lidt over middag går med at polere cockpittet, mens Gitte får lagt bukser op og syet nogle af mine bluser om.
Temperaturen er nu ved at stige til langt over smeltepunktet for en sejler, så vi beslutter at kaste fortøjningerne og sejle ud til den nærmeste bugt for at bade i det kolde vand som for tiden kun er 19 grader, men på så varm en dag er det dejligt forfriskende.
Et par timer efter sejler vi tilbage til havnen igen, for nu er sulten begyndt at melde sig.
Efter aftensmaden går vi en lang tur rundt i byen og ser San Sebastian by night.

234 Mandag, den 24. januar San Sebastian San Sebastian

Endnu en dag hvor solen atter skinner fra en skyfri himmel. Vi mener at en sådan dag kun kan bruges til en ting, nemlig til at sole sig i og efter morgenmaden sejlede vi ud i en lille "anker bugt" og soler og bader hele dagen.
Hen på eftermiddagen, da vi igen er på plads i havnen, snakker vi med vores hollandske naboer på "Witte Raaf", de anbefaler os at sejle til Middelhavet/hjem via Marokko. De har gjort turen herned til Canarie øerne langs den marokkanske kyst og var meget betaget af det. Vi lånte deres bog, for at studere lidt om forholdene og efter aftensmaden var vi ombord hos dem for at få lidt gode tips og ideer om alle havnene. Nu må vi se hvad forsikringen siger til at vi måske sejler den vej mod middelhavet.
Resten af aftenen gik foran computeren for der var ikke skrevet logbog i mange dage og vi var ved at være bagud med at få opdateret hjemmesiden.
Et lille minus her på La Gomera er at deres netcafeer ikke er så gode. Deres computere er en blanding mellem en spillemaskine og en pc'er med mønt indkast, men kan dog bruges i et nødstilfælde.

235 Tirsdag, den 25. januar San Sebastian San Sebastian

Efter morgenrumlen lagde vi planer for hvad der skulle laves i dag.
Det største og mest påtrængende problem var nok at vores vasketøjskurv var ved at være mere end overfyldt og der derfor stod "store vaskedag" øverst på sedlen. Så min sidste dag som "ung mand" gik med at vaske tøj. Da det var vasket, skyllet og hængt til tørre og Gi'vind igen krympede af skam over at ligne en konebåd, var det tid til at lægge vejen rundt om netcafeen og få opdateret hjemmesiden.
Nu var klokken blevet langt over middag og sulten havde holdt sit indtog for flere timer siden, så det var tid til at stille an til en god frokost med en øl og en snaps til.
Mens vi sad og spiste, kom tyskeren fra Las Palmas og fortalte at nu ville de starte turen over dammen og at de ville sejle om en time. Vi inviterede ham ombord til en øl, men han havde lige været syg (som resten af besætningen) og ville ikke smitte os.
Efter frokosten pakkede vi en taske og gik en tur ud på ydermolen. Der er tradition for, at når en båd starter turen over Atlanten, at den så bliver sendt afsted med et langt trut og vi synes ikke at de skulle snydes for den tradition. Vi ventede pænt en times tid før  båden viste sig i havnehullet, så det var da godt at vi havde taget lidt proviant med. De fik det traditionelle trut og blev sendt afsted på behørig vis, men vi må tilstå, at vi ikke føler os helt sikre på, om vi møder dem igen på en af de andre øer. Vi har nemlig undret os over at der ikke blev købt vand og proviant ind til den lange tur. De kan selvfølgelig have handlet mens vi har været rundt på øen, men lad os nu se.
Lige inden vi skulle i seng, mærkede jeg at jeg var begyndt at få ondt i maven, men slog det hen med at det nok var spænding over at det var min fødselsdag i morgen.

236 Onsdag, den 26. januar San Sebastian San Sebastian

I dag er det Ejvinds fødselsdag, hurra, hurra, hurra
Han sikkert sig en radar får, som han har ønsket sig i år.
og  mange kolde øller og en sejltur til.

Jeg blev vækket da Gitte forsøgte at "smugle" en stor kurv med balloner ind i agterkøjen, men jeg måtte pænt vente med at vågne til senere. Jeg kunne høre at Gitte prøvede at liste rundt på båden for at hejse signalflag op i masten. Enhver bådejer ved at det er ganske umuligt at liste på en båd. Uanset hvor forsigtigt man end træder lyder det som ti trampende elefanter under dæk.  Men pludselig kom sangen: I dag er det Ejvinds fødselsdag, HURRA HURRA HURRA....

Så kunne jeg tillade mig at "vågne" og Gitte stod med morgenkaffe og flag på bakken.
Kaffe og morgenbitter blev herefter indtaget i agterkøjen, mens jeg skulle "fange" balloner, som hver havde en snor med en pakke efter sig.

Jeg fik mange dejlige gaver, såsom et gavekort til et nyt, vandtæt ur (det helt rigtige har Gitte ikke fundet endnu), et flot sejlskib i glas og stål, en ny pæn skjorte, ny skurebørste til træværket, to nye stegepander, nye blyanter med viskelæder, en pung med 5 euro (lommepenge til næste måned?), samt et par ting som det nok mest var Gitte som ønskede sig. Da det dejlige gavepakkeri var overstået, kunne jeg gå til bekendelse og fortælle at jeg faktisk ikke havde det særlig godt.

Det var nok alderen som allerede var begyndt at trykke, mente Gitte.
Men faktisk var det influenza. Hele natten havde jeg skiftevis ligget og frosset og svedt og jeg var ikke i tvivl om at jeg havde feber.
Jeg forsøgte dog at stå op, men nåede kun ind i salonen hvor jeg måtte bøje mig og lægge mig ned igen. Jeg sov stort set hele dagen, indtil Gitte vækkede mig om aftenen hvor jeg skulle i seng. Det var måske ikke lige den fødselsdag, som Gitte havde planlagt for mig og det var heller ikke lige det som jeg selv havde drømt om at gøre på min halvtreds års fødselsdag, men sydom er man desværre ikke selv herre over og så må vi tage revanche når jeg fylder 51.
Tak for alle de mange mails og hilsner i gæstebogen som indløb i løbet af dagen.
Det kan undre mig, at der er så mange som kan huske hvornår jeg har fødselsdag, når jeg selv dårligt kan huske Gittes, men rigtig mange tak.

237 Torsdag, den 27. januar San Sebastian San Sebastian

Æv, jeg er stadig syg. Så jeg sov hele dagen.  ZZZZZZZZZZZ

238 Fredag, den 28. januar San Sebastian San Sebastian

I dag går det lidt bedre. Problemet er bare at man får så forba.... ondt i ryggen af at ligge ned hele tiden. Men nu var det på tide at komme op, så efter et langt bad fik jeg mig selv placeret i sofaen i salonen. Gitte forsøgte at live mig lidt op med lidt god mad, men jeg var stadig lidt utilpas og magtede ikke andet end bare at sidde og føle mig totalt afkræftet og læse i en bog.