246 Lørdag, den 5.februar Los Cristianos San Sebastian

Efter at vi har ligget for anker i tre dage, bestemte vi os for at der skulle ske noget. Vi vidste at der var karneval i San Sebastian og da det var solskin og vindstille blev vi enige om at sejle derover. Vi hev alle vores ankre op og gjorde vores fortøjningsline fast til en plastikflaske, så vi kan bruge den igen, når vi kommer tilbage.
Vi vinkede farvel til vores danske ægtepar og uden for havnen forsøgte vi os med genakeren, men uden held så den blev da også hurtigt rullet ind igen og motoren startet. Lidt fiskeri blev forsøgt, med det førte bare til at jeg sad og brugte to timer på at rede sammenfiltret fiskeline ud. Der kommer til at gå meget lang tid før jeg prøver at fiske igen.

Med bare en time tilbage til San Sebastian, kunne vi ude i horisonten se, at der var ved at komme vind. Vi fik bjerget genakeren ned i posen og sat storsejlet i 1.reb og kun rullet en lille smule af forsejlet ud. Vi var ikke mere end lige færdig, før vi blev ramt med 12 sek/m. Det er utroligt at vinden kan gå fra vindstille, til kuling på få minutter. Pludselig var det slut med at solbade og fiske og i stedet regnjakker og en kamp mod elementerne.
Vi ankom til San Sebastian ved 15 tiden  og vi søgte straks ind til vores gamle plads ved siden af "Witte Raff" men pladsen var optaget. Så ud igen og ind på en plads på den yderste bro.

Om aftenen gik vi op og så på karnevalet på byens torv, som ligger lige ned til marinaen. Her i byen gør de virkelig noget ved det.

Det er ikke noget med en rød papnæse og en sjov hat. Næ - nej. Alle - Alle var klædt ud, både de vokse og børnene, bilerne, ja selv hundene var forklædte og alle så ud til at more sig.
Klokken 21 startede musikken så og heller ikke her var der nogle smalle steder. 2 store orkestre havde delt scenen mellem sig og så kan det nok være at der blev spillet spanske rytmer hele natten, og når jeg skriver at det var hele natten, så var det til langt ud på morgenen OG FOR FULD HAMMER. Det var utroligt.

247 Søndag, den 6.februar San Sebastian San Sebastian

De spillede til klokken 06 i morges og først der kunne vi så begynde at få lidt søvn.
Vi sov det meste af formiddagen, for at prøve at indhente bare en lille smule af den nattesøvn som vi ikke fik i nat.
Nu var det som om dagen var slået lidt i stykker og vi besluttede at holde vaskedag. Det kan godt være, at der er nogle som tænker - nu igen, men der er hele tiden noget i vasketøjskurven og det er med at holde det nede og når man nu går rundt som om man havde været til fest hele natten, er vasketøj altså en god beskæftigelse. Efter at det var kommet op og hænge, servede Gitte lidt frokost og så syntes vi, at vi havde fortjent en lille middagslur.
Ud på aftenen gik vi en tur op på torvet, for det lød som om at nu ville de til at starte forfra igen, men i aften var det børnenes aften. En efter en fik de lov til at gå på scenen og vise deres kostumer frem og der var mange der var stolte. (Både børn og forældre)
Derefter begyndte musikken igen at spille og vi frygtede at vi heller ikke kom til at sove i nat, men de stoppede "allerede" klokken 24.00.

248 Mandag, den 7.februar San Sebastian San Sebastian

Karnevalet holder hviledag. Jeg ved ikke om det er for dem eller for os, men jeg tror nok at begge parter trænger til hvile.
Vi bruger hele dagen på at redigere DVD film og få lagt sidste hånd på dem.
Hen under aftenen, mens vi sidder og ser resultatet af vores anstrengelser, bliver der pludselig banket på båden. Det er Jan og Petra fra "Witte Raff" som er kommet på besøg. De har lånt vores havnelods over Canarie øerne og kommer for at aflevere den tilbage. Vi spørger om de vil ombord til et glas rødv.. (mere nåede ikke at spørge om)
- ja tak  - det vil de da meget gerne og 2 sekunder efter sad de i salonen. Vi havde en utrolig hyggelig aften hvor både det danske og det hollandske sundhedssystem blev sammenlignet og endevendt. Vi fandt også ud af at Jan var ekspert i "appelpie" så vi inviterede os selv på prøvesmagning i morgen, så han kunne bevise at det var sandt.
Men i godt selskab går tiden utroligt hurtigt og klokken blev da også midt i mellem sengetid og stå op tid før de sagde godnat, så heller ikke her fik vi hele vores nattesøvn.

249 Tirsdag, den 8. februar San Sebastian San Sebastian

Valgdag !!!
Da der er valg hjemme i Danmark, vil vi også holde valg her om bord. Da der er kommet en del klager over at den gamle kaptajn ikke deltager nok i opvask, indkøb og lignende ting, har han tilbudt at træde tilbage og lade en ny kaptajn vælge. Der var godt nok en uenighed om hvordan valget skulle forløbe, men her måtte den gamle kaptajn skære igennem og sætte reglerne.
Hver besætningsmedlem får en stemme og i tilfælde af stemmelighed er det kaptajnens stemme der er den afgørende. Resultatet blev som følgende :

Ejvind : Kaptajn.   Gitte : Admiral og næstkommanderende.   Sophy : Vagthund.

Nå, men tilbage til logbogen. Som om hele byen ikke havde fået nok af karnevalet, holder de derfor fri fra arbejde i dag så de rigtigt kan feste igennem. Hele menageriet bliver igen stillet op, og så går de ellers i gang fra om eftermiddagen, med udklædning, optog og musik. Noget som også imponerer os er, at vi på intet tidspunkt har set  fulde folk og at det nærmest er en familiefest, hvor alle hygger sig sammen. Den var vist aldrig gået i Danmark.
Dagens reparation: Den gik ikke med vores varmvandsbeholder. Den er utæt. Da jeg i løber af dagen kikkede ned til den, kunne jeg se at der igen lå vand på dørkpladerne. Så var der kun en ting at gøre, nemlig at skille det hele ad for at se hvor utætheden kommer fra. Det er selve vandtanken oven på gasbrænderen der er flækket i en bukning og derhjemme ville det ikke være noget problem, lige at få den svejst hos Finn, men her tårner problemerne sig op. Når du skal til at finde en der kan svejse i rustfrit stål. Det gør det heller ikke nemmere at det så er helligdag og alle er til karneval. Vi finder til sidst en engelsk stålbåd, som indvilger i at gøre et forsøg - i morgen - og det må vi så affinde os med. Så må vi undvære vores morgenbad og nøjes med at etagevaske os.
Efter aftensmaden rundede vi torvet for at få vores daglige portion spanske rytmer og se lidt på alle de udklædte. Der er for øvrigt en anden ting der har slået os og det er at der kun har været spillet spansk musik. Vi har ikke hørt en eneste udenlandsk melodi.

Så var det ved at være tid til at indfinde sig hos "Witte Raff" til den planlagte prøvesmagning af appelpie. Jan havde været i gang det meste af formiddagen med at  bage, så den kunne stå og trække hele eftermiddagen. Den smagte himmelsk, men jeg må tilstå at det var noget af en tung sag. Det var som om at vi havde slugt en kampesten. (Jeg kom til at tænke på Niels Hausgård og hans monolog om svigerindens marmorkage) Hvis vi havde siddet i en blød sofa, var vi sunket så langt ned, at vi havde kunne hvile hagen på knæerne. Men ok - den smagte brand godt og vi fik endda resten med hjem.

250 Onsdag, den 9.februar San Sebastian San Sebastian

Hurra! vores nye GPS'er er kommet.
Jeg var begyndt at blive helt nervøs over at jeg ikke havde noget at reparere i dag. Vi får først vores vandvarmer i aften og hvad skulle jeg så lave hele dagen ?
Jeg får skilt vores styrepult ad (for 10. gang, synes jeg) og efter anvisninger fra Søren Møller fra Garmin, prøver vi først at skifte antennen for at se om problemet ligger i den, men efter to time melder GPS' en fejl igen og så er der ikke andet at gøre end at skifte apparatet. Det hjælper tilsyneladende for vi har endnu ikke fået nogen fejlmeldinger. Nu mangler vi så bare at få koderne til den nye GPS'er, så vi kan få åbnet søkortene og så er vores GPS problem ude af verdenen. Endnu engang må vi sige at vi har fået en meget fin service fra Garmin (Fairpoint).

Vi fik sendt en mail til Furuno med hensyn til vores manglende signal på navtex'en. De ringede tilbage og vi aftale at vi kunne få målt antennen igennem i Las Palmas på Grand Canaria. Det gjorde så nok udslaget om at vi dropper La Palma og El Hierro og sejler mod nord i stedet.
Næste problem: ( det kunne være at vi skulle begynde at give dem numre så de er lettere at holde rede på) Vandvarmeren. Vores engelske ven kom over ved 18. tiden og afleverede vores vandvarmer. Han fortalte at han var vant til at svejse i 12 mm stålplader på sit skib, så han var noget nervøs for at begynde at svejse i vores tynde 2 mm vandvarmer. Men han havde fået den lappet og nu håbede han at det holdt. Jeg brugte så resten af aftenen med at montere den igen og mens Gitte sørgede for at jeg fik noget at spise og drikke, var det med bange anelser at vi satte tryk på systemet igen, men det viste sig at det holdt tæt. PYHA!!!!

Vejrudsigten ser ikke for godt ud, et lavtryk er på vej og vinden vil  stige til stormstyrke inden for de næste par dage og det passe os meget dårligt, nu hvor Danny og Caro kommer.

251 Torsdag, den 10. februar San Sebastian Los Gigantes

Morgenen starter med kontrol af Gi'vind:
Har vandvarmeren været utæt i løbet af natten - nej.
Har GPS´en givet fejlmelding i løbet af natten - nej.
Har vejrmeldingen ændret sig i løbet af natten - nej.
Har Navtex'en modtaget signal i løbet af natten - nej.
Fik jeg et stort morgenkys her til morgen, fordi jeg havde været dygtig i går - Ja

Danny ringede fra lufthavnen og fortalte at de var kommet. Vi tjekkede vejrmeldingen og fik desværre vished for at vinden ville øge til nær stormstyrke i løbet af dagen og øge fredag og lørdag med. Da den først ville lægge sig i løbet af mandagen, besluttede vi os til at komme af sted mod Los Gigantes på Tenerife i en fart. Mens vi samlede Gi'vind, efter alle gårsdagens reparationer, begyndte det så også at regne. Vi kom fint ud af havnen, vi startede med kuling på en foran for tværs, men 6 sømil ude faldt vinden, så vi til sidst måtte sejle for motor. Nu fatter vi ikke en sk.. af det hele. Vi er begyndt at tvivle på om vi overhoved kan stole på vejrudsigterne mere. Vi var også i tvivl om vi kunne komme ind i Los Gigantes, men der var ingen dønninger denne gang så det gik fint.
Danny og Caro kom ned til havnen, hvor vi havde en dejlig aften sammen.

252 Fredag, den 11.februar Los Gigantes Los Gigantes

Fra morgenstunden fik vi lejet en bil for at køre mod Teide. I farten glemte jeg lige at biludlejningsfirmaet altid leverer bilen uden benzin, så vi måtte vende om og tilbage til byen for at få benzin på. Da dette var klaret kunne vi så starte turen op mod Teide.

Desværre blev vi stoppet af en snestorm. Teides top ligger i en højde af 3718 meter over havets overflade og vi vidste godt fra starten af, at der ville være sne på toppen. Det vi ikke viste var, at vejene var spærret af sne og at de var i gang med at rydde dem. Det er ret underligt at køre fra 20 graders varme og så stige ud af bilen i minus 4 og sne. Vi havde sørget for at få lange bukser og tykke trøjer med, men der er selvfølgelig nogle som tror at det ikke er nødvendigt og stiger derfor ud af deres biler i korte bukser og t-shirt og får sig en gevaldig overraskelse.
Efter en rask lille sneboldkamp og efter at have skubbet ind til flere biler fri, som var kørt fast i sneen, kørte vi så ned mod La Cruz for at komme ind i papegøjeparken. Vi havde lidt svært ved at finde det, så det var lidt ærgerligt kun at have 2½ time til rådighed før de lukkede. V kunne sagtens have brugt hele dagen i parken, for der var utroligt flot. Men vi nåede da at komme hele vejen rundt og vi fik da også set søløveshowet og lidt af delfinshowet. Men de øvrige shows kom vi hele tiden 5 minutter for sent til.
Parken lukkede klokken 18.30 og da var mørket ved at falde på, så nu måtte vi se om vi kunne finde vejen hjem i mørke. Klokken var blevet mange, så da vi satte Danny og Caro af ved deres hotel var de også godt trætte.