267

Lørdag, den 26. februar Puerto Rico Puerto Rico

Efter en stille og god nats søvn, her i Puerto Rico, stod vi op ved 9 tiden. Det vil sige at vi forsøgte. Hele kroppen knirkede og knagede og der var ikke en muskel der ikke gjorde ondt. Gitte kunne næsten ikke slæbe sig ud af køjen, for hun havde brugt alle de muskler hun havde til at holde sig fast på fordækket, mens hun trak ankeret op.
Langsomt, meget langsomt kom vi i gang igen. Der måtte mange kopper kaffe til og vi blev også enige om, at vi havde fortjent en gammel dansk i dagens anledning.
Ellers blev dagen brugt til at rette op på Gi'vind's hærgede udseende. Mens Gitte vaskede alt tovværket, som jo var smurt ind i "alt godt fra havnen" forsøgte jeg at tage mig af fribordet. Dette var absolut ikke noget der forbedrede mine arme og resten af kroppens tilstand, men vi kunne ikke lade Gi'vind ligge og se sådan ud. Hun var slem, rigtig slem, skidt og møg, salt, olierester, skrammer, sorte streger, gummimærker fra de sorte dæk og meget andet havde forandret hende til ukendelighed. Ja, hun lignede faktisk noget der skulle til karneval.
Efter et par timers indsats begyndte hun at få sit normale udsendende igen. Gitte havde også fået klaret op under dæk, så nu synes vi godt, at vi kunne holde fri resten af dagen.
Svigermor og Leif ringede sidst på eftermiddagen og vi aftalte at mødes ved færgerne til Mogan og Arguineguin. Inden de kom ville vi lige vende Gi'vind, så hun kom til at ligge med hækken ind mod broen. Men ved denne lille manøvre, kunne vi mærke at vi begge var nervøse for at noget skulle gå galt. Leif ringede midt i havnemanøvren og meddelte: "nu har vi altså stået ved færgerne i 10 minutter, hvor er I?" Mærkelig, vi kunne ikke se dem. Det viste sig at de var blevet kørt til de andre færger i den anden marina i Puerto Rico.
Så gik det ellers i strakt galop over for at hente dem der. Vi tog en taxa retur til Gi'vind, hvor vi så havde nogle utrolig hyggelige timer til langt ud på aftenen. Det var utroligt rart at tale om noget andet end båd, dårligt vejr, skader mm.

268

Søndag, den 27. februar Puerto Rico Puerto Rico

Vi vågnede til en trist, kold og stormfuld dag. Vi havde udstyret svigermor og Leif med vores bærbar VHF og fra den kom der så en melding: "vi fryser, har I en varmeovn og nogle tæpper vi kan låne?". Ja - her er koldt på Gran Canaria! Det har faktisk ikke været så koldt siden 1954.
Vi blev inviteret på frokost, og efter at have talt med et dansk par på broen, som lige skulle ud og se hvor vi kom fra, tog vi så en taxa op til hotellet.  Vejrsituationen var desværre så skidt at det ikke kunne betale sig at opholde sig udendørs. Svigermor, som er en inkarneret soldyrker, var også noget utilfreds med vejret.
Hen på eftermiddagen tog vi tilbage til Gi'vind og gik en tur ud på molen for at se på de enorme bølger Det har blæst kraftigt hele dagen og nu er vi  glade for at vi ligger i havn. Vi tænker meget på Peter som stadig ligger i Arguineguin og håber at han har fundet en sikker plads og ligger lidt i læ.
Efter en slentretur ud på molen,  søgte vi sikkert ly nede om læ i Gi'vind og nød at det ikke er en åben jolle vi er afsted i.

269

Mandag, den 28. februar Puerto Rico Puerto Rico

Det har stormet igen i nat. Gi'vind har ligget og hevet i fortøjningerne, først til den ene side og så til den anden. Vi er begge, flere gange i løbet af natten vågnet med et sæt,  indtil vi søvndrukne er blevet klar over at vi lå sikkert inde i havn.
Selv om vi er blevet enige om ikke at gøre noget ved skaden i denne uge, snakker vi om, at det nok er bedst lige at runde værftet "Paradise Sail Shop" for at snakke med dem og høre om de kan tage os op på et eller andet tidspunkt. Og mens jeg måler skrueakslen op, snupper Gitte en runde med vasketøjet. Her i Puerto Rico er der nemlig den luksus at der er et møntvaskeri og så skal alt hvad der kan vaskes,  en tur gennem maskinerne. Puha - det er hårdt at være Gi'vind, først en hård medfart i Arguineguin og så pynter vi hende bagefter med vasketøj.
Oppe fra hotellet kommer der en melding om at Leif er blevet syg. Vi besøger patienten og snakker om, at det muligvis er fordi han har ligget og frosset den første nat. Efter sygebesøget bliver vi enige om at når vi nu alligevel er her på hotellet, kan vi lige så godt nyde et glas koldt fadøl og så sidde og sole os ved swimmingpoolen. Vi sidder og hygger os det meste at eftermiddagen, indtil solen forsvinder og begiver os derefter tilbage til Gi'vind og åbner "biografen".

270 Tirsdag, den 1. marts Puerto Rico Puerto Rico

Tirsdag er markedsdag i Arguineguin og Gitte og svigermor har bestemt sig for at tage dertil. De bliver puttet ind i en taxa og får besked på ikke at bruge for mange penge !
Jeg taler med værftet og havnekontoret. Værftet er der ingen problemer med, men på havnekontoret for jeg den besked at vi tidligst kan komme på land næste mandag. I morgen onsdag ville der komme kraftig vind fra sydvest og det ville give store dønninger i havnen og så tør de ikke tage både op, dette ville også gælde for torsdag. Selv om vi har bestemt os for ikke at tænke på skaden, er det svært bare at ignorere den og vi bliver nødt til at være lidt på forkant så vi ikke skal gå og vente på reservedele i hele næste uge.
"Paradise Sail Shop" tilbyder også "trådløst internet " ombord på båden, for den mindre sum af 20 euro og Gitte kæmper flere timer med at få det til at virke, men må til sidst give op, for deres sender er ikke kraftig nok. Vi kan kun få forbindelse hvis vi begiver os op på molen (med to øl) og sidder lige nede under deres sender.
Vi havde inviteret svigermor og Leif på steg, men de meldte afbud på grund af Leifs sygdom.

271 Onsdag, den 2.marts Puerto Rico Puerto Rico

Albert fra " Paradise Sail Shop" ringede og fortalte at der muligvis var en chance for at komme op i dag. Vi holdt en hurtigt konference ombord og da vi ikke kan sejle nogle steder alligevel og vejret ser ud til at blive dårligt, valgte vi at få båden på land. Så var det bare med at smide hvad vi havde i hænderne og slippe fortøjningerne og se at komme over til værftet og kranen. En time efter var vi på land og og så kunne jeg begynde at skille båden ad endnu en gang.
Normalt skal man, for at få skrueakslen af, afmontere roret og det er ikke noget der er helt nemt. For det første vejer det hundrede kilo og så kræver det at båden skal løftes igen når det er skruet løst. Dette gør det hele meget mere besværligt og dobbelt så dyrt, fordi der så skal to løft til. Til alt held kunne jeg afmontere den lejebuk der holder skrueakslen og det gjorde det hele meget nemmere. To timer efter var skrueakslen afmonteret og afleveret hos " Paradise Sail Shop". De giver et tilbud på hvad en ny vil koste og vi kan ånder lettet op, idet prisen virker rimelig.
Nu begynder så det alle sværeste, nemlig ventetiden. Der er ikke noget værre end at gå at vente på at andre skal udføre et stykke arbejde og man ikke selv kan gøre noget noget som helst - andet end bare at vente.
Sidst på dagen skratter VHF'en igen: "Hvor er I?". Det var Leif og svigermor som stod på broen hvor vi tidligere havde ligget. De måtte så ud på en lidt længere spadseretur før de kunne komme ombord, hvor Gitte begyndte at "trylle" i pantryet.

272 Torsdag, den 3. marts Puerto Rico Puerto Rico

Ventetid - ventetid - vi er ikke spanioler, så ventetid kan vi altså ikke med. Men een ting spaniolerne er gode til, og det er at tage det helt stille og roligt. Det de ikke når i dag, når de i morgen - måske !!!!
Dagen slæbte sig af sted og heldigvis blev det så aften. Vi havde booket billetter til Diva, et dinner show i  Garbo's i Maspalomas. Vi tog en taxa op til hotellet for at hente svigermor og Leif, men desværre var Leif stadig syg og måtte melde afbud. Vi fik en "before afgang drink" før vi begav os mod bussen. I Garbo fik vi anvist et bord sammen med 3 nordmænd og 4 andre danskere. Vi fik en en utrolig dejlig aften med fin mad, gode tjenere som tilmed både kunne synge og danse, så alle var målløse. I de få pauser der var, gik snakken. Vi nød virkelig aftenen og det at snakke gode oplevelser, sol, sommer, varme, vand - ja, alt det som de stakkels turister havde glædet sig til at opleve det i den uge de var her. Vintertøj havde de jo ikke med, så de frøs med anstand.

273 Fredag, den 4. marts Puerto Rico Puerto Rico

Gitte ringede som noget af det første til Albert fra "Paradise Sail Shop"  for at høre om der er noget nyt vedrørende vores skrueaksel og han sagde at den måske er færdig i aften.
Over middag siger de at den bliver lavet i eftermiddag og den er færdig i morgen. Det kan vi ikke rigtigt bruge til noget for så er det lørdag og værftet har lukket. Det betyder så at vi ikke får den leveret før mandag og at det giver os et par dage mere her på pladsen i stativet og selv om der er en fin udsigt vil vi hellere ligge i vandet og kunne sejle.
Jeg hader at være afhængige af andre !
Nå - det er jo ikke noget der ligefrem bringer humøret op i skyhøjder og for at få afreageret, travede vi en lang aftentur.