43. Uge 

Dag

Dato Fra Til Distance
288 Lørdag, den 19. marts Marina Rubicon Marina Rubicon

0

En af ulemperne ved natsejlads er, at man er så forbandet træt dagen efter.
Vi røg til køjs ved 08 tiden og sov til klokken 12 og vi måtte tvinge os selv ud af dynen for bare at få en smule ud af dagen. Vi startede med at tage gummibåden over til havnekontoret og få tilmeldt os og få købt adgang til den trådløse internet forbindelse til båden, så vi kunne tjekke post og opdatere hjemmesiden. Besøget var en ren fornøjelse, damen på kontoret havde fra den havneassistent som havde taget imod os i morges, fået besked på at vi var kommet og havde derfor fundet "vores" chartek frem. Heri havde de de tidligere informationer om os. (forhåbentlig kun godt) Så i denne havn, er der ingen grund til unødige fotokopier af vores pas og bådpapirer.  Resten af dagen gik foran computerne, for nu da vi havde forbindelse til internettet blev samtlige avissider også gennemlæst. Ud på aftenen var vi glade for at vi havde taget turen i går, for det blæste op til 18 sek/m og vi var meget glade for, at vi ikke var ude og sejle i det vejr. Det der gør os lidt urolige er, at der ikke på nogen af de vejrmeldinger som vi benytter os af, havde været lovet at der skulle komme så meget vind, men den kraftige vind stod kun på i en halv time, hvorefter den lagde sig helt.  Aftenen blev sluttet af med en lille gå tur på molen inden vi tørnede ind.

 

Dag

Dato Fra Til Distance
289 Søndag, den 20. marts Marina Rubicon Graciosa

35

I dag har min mor fødselsdag så dagens vigtigste opgave er at få ringet hjem. Det kan til gengæld godt være et større projekt. Først skal det undersøges om der kan købes et telefonkort hos den lokale købmand og da dette ikke var tilfældet, var der kun et at gøre, nemlig at begynde at fodre en telefonautomat med euro stykker. Den kvitterede til gengæld med at være total usamarbejdsvillig. Uanset hvad jeg gjorde, nægtede den at deltage og da den fik et par mindre pæne danske gloser, svarede den bare igen med at æde mine penge. Jeg opgav og vendte tilbage til Gi'vind for der at ty til vores mobiltelefon, for et tillykke skulle min mor da i et hvert tilfælde have. Selvfølgelig er en dansk telefon da mere samarbejdsvillig end en spansk og det lykkedes mig da også at komme i gennem til Danmark og få sagt tillykke.
Under vores natsejlads her til Marina Rubicon havde vi opdaget at vi havde fået en flænge i toppen af storsejlet. Det var heldigvis kun en syning der gået i stykker, men den var stor nok til at vi måtte have symaskinen frem og så måtte "Gitte sejlmager" i gang med at sy storsejl. Endnu engang måtte jeg konstatere at det er godt at Gitte har slæbt så meget med i båden, som jeg troede at vi ikke fik brug for, her i blandt symaskinen.

Ved middagstid var vi ved at være klar til at starte turen mod Graciosa. Vindretning og styrke så ud til at være fin og vi glædede os til en herlig tur for gennaker. 
Men men men - Det går sjældent som man håber. Aldrig så snart havde vi rundet pynten, før vinden døde totalt og så var der bare tilbage at starte motoren og sejle hele turen for motor. SURT SHOW !!!!
Vi ankom til Graciosa kl. 18.30, så der var lige tid til en sundowner inden solen forsvandt. Vi trængte til at røre benene og gik derfor en tur rundt i den lille hyggelige by. At gå en tur i den er næsten som at komme i Himmeriget, her er ingen "supersælgere" og discount butikker og her er heller ikke overbefolket af turister, nej her er faktisk kun lokalbefolkningen. På en lille cafe sad gæsterne udenfor og blev underholdt af bartenderen som spillede på guitar og sang dejlige spanske sange, vi ærgrede os godt og grundt over at vi havde glemt vores pung, for den underholdning ville vi da gerne have deltaget i. Vi måtte derfor nøjes med at være tilskuere på behørig afstand, inden vi ved 22 tiden gik tilbage til Gi'vind og røg i agterkøjen.

 

Dag

Dato Fra Til Distance
290 Mandag, den 21. marts Graciosa Mod Gibraltar

 

Så var det tid til at tage afsked med Canarie øerne. 
Vi brugte morgenen til at gøre Gi'vind klar til den lange tur og efter at have været en tur oppe i byen og gøre de sidste indkøb af brød og frugt var vi klar til afgang klokken 10.00. Vi havde studeret vejrudsigten grundigt i Rubicon og vi var enige om, at vi nok ikke kunne få bedre betingelser. Vind fra sydlige retninger, fuld sol om dagen og fuldmåne om natten og alt sammen i de næste fire dage. Problemet er bare at sådan en fem døgns prognose godt kan være usikker i den sidste ende, men vi havde altid muligheden for at gå ind til den Marokkanske kyst og i havn der, hvis det skulle blive alt for slemt. Men vi havde også hørt at de Marokkanske havne ikke lige er beregnet til at tage imod lystbåde og man skal hyre en vagt til at passe på båden, hvis man efterlader den i bare en halv time samt at havnefogden og tolderne forventer en form for "gave" og det er jo noget som vi ikke er vandt til. Vi havde dog indkøbt store mængder chokolade og slikpinde til formålet, noget som "Witte Raff" havde fortalt ville være godt til formålet. (Hvis vi så ikke kommer til Marokko, skal vi selv æde 200 slikpinde) 
10.30. Vel ude af havnen, sætter vi så storsejlet og gennakeren og så går det i et meget adstadigt tempo mod Gibraltar. Med 600 sømil foran os kan vi godt se at med 4 - 5 knob, vil det tage meget laaaaang tid. Men hellere dalre af sted i roligt vejr end at skulle prøve kræfter med elementerne.
Ved 12 tiden ser vi noget der virkelig kan gøre mig rasende. Ca. en halv sømil ude til styrbord  ser vi et KØLESKAB (!!!) flyde i overfladen. At folk (sømænd) kan være så tankeløse at smide et køleskab over bord, kan virkelig undre mig. Hvis man har plads til et køleskab når man sejler ud af havnen, har man vel også plads til at tage det med ind igen. Der er vel ikke store chancer for, at de kan købe et nyt undervejs og derfor skrotter det gamle. Det som også gør mig urolig er jo faren ved at komme sejlende med 7 knob om natten, hvor vi ikke har en chance for at se det og jeg tør slet ikke tænke på hvilke skader et skarpt køleskabshjørne kunne gøre ved båden. 
17.00. Vinden er nu nede på 2 sek/m og selv om vi kæmper længe for at prøve at få den til at trække, må vi opgive og starte Jan Mar. (Yanmar) Det sætter farten op og en halv time efter kommer der en flok delfiner og deltager lidt i legen. "Sikken dog et sjovt stykke legetøj der er i overfladen, som vi kan lege ettagfat med" men vi er alt for langsomme og kedelige til at de gider det i ret lang tid og efter et kvarter takker de af og forsvinder igen.

 

Vi har lavet en vagtplan der hedder 2 timers vagt til Gitte og 3 timers vagt til mig, men at Gitte så står for alt hvad kabyssen kan servere og så kommer det vel til at  passe med lige meget søvn til hver.

 

 

Dag

Dato Fra Til Distance
291 Tirsdag, den 22.marts Mod Gibraltar Mod Gibraltar

 

08.50. Efter en lang nat for motor, hvor der ikke har været ret meget at se på, er vinden så småt ved at komme igen og vi sætter igen storen og gennakeren, for at spare lidt på dieselen.

10.00. Så har vi sejlet de første 24 timer og kan nu regne vores ét mål ud :

24 timer trip
Snit fart
Max fart
Motor timer
152 sømil.
6,3
9,7  (motor)
18
18.45. 
Vi har hele dagen sejlet med storen og gennakeren oppe, men vi har kun kunne holde en fart på 4 -5 knob. Vinden har været plat læns, så det har været nødvendigt at skære lidt og det har bragt os 10 sømil ud af kurs. 

19.00. Vi gør klar til natten og tager gennakeren ned og sætter fokken i stedet. Vi har vedtaget at vi ikke vil sejle med gennakeren oppe om natten, i det tilfælde at det skulle blæse op og at vi så skal til at bjærge den i mørke. Vi bommer og slår ud mod linien igen, men selv om vi prøver at skære lidt kan vi ikke holde mere end 4,5 knob. Vi overvejer om vi skal starte motoren igen, men vælger at lade være, da vi maksimalt kan sejle 50 timer ialt for motor og vi allerede nu har brugt de 18 timer. Hvis vinden dør helt kan vi hurtigt få brug for motoren til at komme frem.
01.40. Med alt den plads som der er på havet, vælger to skibe lige nøjagtig at mødes på det samme sted, nemlig os og et meget stort containerskib. Da jeg er lidt bange for janteloven herude på havet (du skal ikke tro du er noget) vælger jeg pænt at gå af vejen og lægger kursen om bag ham, for øvrigt er han langt større end mig og det har jeg endnu mere respekt for. Det er uhyggeligt så hurtigt de kommer. Fra det øjeblik vi ser dem ude i horisonten og til de har passeret os, går der ca. 13 minutter. 
Nattevagterne kan godt være lange og fugtige. (nej - nej jeg drikker ikke øl om natten) jeg mener at duggen kan være ret kraftig. Vi har derfor indrettet os på den måde, at når man har nattevagten, kan man sidde nede i salonen og så have et æggeur til at ringe hver tiende minut og så må man op og se efter andre både.
06.40. Endnu en gang må vi ændre kurs for en supertanker. Jeg tror at han forsøger at kalde os, men da det foregår på fransk er det jo ikke til at forstå og jeg er derfor ikke sikker på om det er os han kalder.

 

Dag

Dato Fra Til Distance
292 Onsdag, den 23. marts Mod Gibraltar Mod Gibraltar

 

09.15. Vi tager storen og fokken ned, for vi har vinden næsten plat læns. Vi sætter derefter gennakeren alene for at prøve at få en lidt roligere sejlads. Det giver os et lidt større sejlareal og er nemmere at styre, når vinden er plat læns.

10.00. Så er der gået 48 timer fra vi tog afsted og så kan vi igen regne vores ét mål ud:

Samlede distance
24 timers trip
Snit fart
Max fart
Motor timer
288
136 sømil
5,9
6,3
0,0

12.45. Der begynder at være trængsel her på Atlanterhavet. Ikke mindre end to skibe passere os på samme tid og vi diskuterer om der er myldretiden der er startet, eller om de bare skal skynde sig inden det er siesta. Man bliver sgu helt stresset af at skulle holde øje med to skibe på en gang. Det er virkeligt et for meget.
17.00. Vi har nu passeret 300 sømil og vi bestemmer os for at holde "midtvejsfest"
Den eneste rigtige måde at gøre det på, er ved at tage et varmt bad i cockpittet. Da vi har to vandtanke i båden og den ene er lukket af til den anden del af turen, fejre vi "midtvejs" med at bade alt det vand op, der er i tank nummer et. Det er ubeskriveligt at få et bad efter 48 timer til havs. Vi har flere gange sendt en tanke til dem der sejler over Atlanten og er 3 uger om det og at de måske kun har 100 liter vand ombord. Vores respekt for de langturssejlere er steget ganske betydeligt.
18.35. Så er det igen tid til at gøre klar for natten. Vi piller gennakeren ned og starter motoren. Nu hvor vi har passeret halvdelen af distancen, tør vi godt gøre brug af motoren i nat. Vinden er nu i SW og da det kun blæser med 4 sek/m kan vi ikke gøre mere end 2 -3 knob og det synes vi er for lidt. Så motoren bliver startet og vi kan igen gøre lidt over 7 knob.
21.45. Gitte har vagten og sidder og nyder måneskinnet og den stille aften, da hun pludselig ser et containerskib passere 50 meter fra os på bagbord side. Gitte har siddet i styrbord side af cockpittet og har ikke set skibet på grund af at sprayhooden er helt dugget til. Selv om hun 5 min tidligere har været oppe og se hele vejen rundt, har den måske været skjult at en dønning, som herude er op til 5 meter høje og når vi befinder os i bunden af en dønning er det ikke meget vi kan se. 

 

Dag

Dato Fra Til Distance
293 Torsdag, den 24. marts Mod Gibraltar Mod Gibraltar

 

06.45. Så er det igen blevet lyst og vi forsøger os endnu engang med sejl. Vi sætter storsejl og fok, mens jeg får lidt søvn og Gitte har vagten. Det har været en stille og rolig nat. Der har været et par enkelte fragtskibe at kikke på og så var der en enkelt fisker som godt nok havde en hvid og en grøn lampe tændt, men det var først da han kom rigtigt tæt på, at min hjerne begyndte at fungere og jeg kom i tanke om at det betyder at det er en fisker der trækker et net efter sig og så kunne det nok være at jeg fik travlt med at ændre kurs og komme ned bag om ham.
09.50. Efter et par timers søvn sætter vi så gennakeren igen og forsøger at skære lidt op for at få fart på. Det bringer os igen længere væk fra linien, men det er lidt træls at ligge og høre på at sejlene slår, så hellere skære lidt og så må vi rette op på det senere.
10.00. Så har vi sejlet i 72 timer. Det vil sige at vores GPS' er fortæller os at der kun er gået 23 timer i det sidste døgn,  og det forvirrer os lidt. Godt nok er vi langt bagud med søvn, men at se på et ur og finde ud af at klokken er 10, skulle vi vel nok kunne klare. En forklaring kan være, at vi nu er kommet så langt nordøst på, at GPS'eren selv korrigerer for tiden og derfor fortæller at der kun er gået 23 timer.

Men efter 72 timer er:

Samlede distance
24 timer trip
Snit fart
Max fart
Motor timer
vind
426
138 sømil
6,0
7,6
12
Øst 2 sek/m

Vinden varierer meget hele dagen igennem fra 2 til 5 sek/m, samtidig med at den er drejet i nordøst. Det giver os en del kryds og vi er bekymrede for om det gode vejr nu er slut og vi skal krydse resten af vejen. Vi begynder også at blive bange for at vi ikke kan nå at være i Gibraltar inden det bliver mørkt fredag aften og begynder derfor at regne ud hvor mange timer vi kan sejle for motor.
14.00. Ude i horisonten ser vi noget så sjældent som en sejlbåd!!!!! Efter et kvarter ændre den kurs og søger over mod os. Det viser sig at være en spansk 50 fod med kurs mod Canarie øerne. Vi vinker og sender dem en venlig tanke om at de har ca. 450 sømil foran sig. God tur !
19.00. Vinden har nu lige imod, og vi "giver op" og tager sejlene ned og lader 
"Jan Mar" overtage fremdriften af båden.
23.00. Gitte vækker mig, for nu er vinden oppe på 6 sek/m og samtidig er den drejet så meget at vi nu kan holde en halvvind. Vi sætter storsejlet og fokken og stryger af sted. Vinden øger i løbet af natten og vi er glade for at den har drejet så meget at vi nu sejler agten for tværs, for sidst på natten er den oppe på 10 sek/m og det er jo noget der kan sætte fart i skøjten. Efter et par dage med lidt vind er det faktisk en behagelighed at sejle så stærkt.
Samtidig sender vi en tanke til den spanske båd som vi mødte tidligere, for nu har de lige pludselig fået vinden imod sig og så har de en MEGET lang tur foran sig, når de nu skal til at sejle bidevind.

 

Dag

Dato Fra Til Distance
294 Fredag, den 25 marts Mod Gibraltar Gibraltar

615

07.00. Efter en nat med masser af vind, har vi fået rettet lidt op på vores ét mål, som var katastrofalt lavt i går aftes. Vi var bange for at vi ikke kunne nå i mål inden det blev mørkt, men nu ser det bedre ud.

10.00. Efter 96 timer :

Samlede distance
24 timer trip
Snit fart
Max fart
Motor timer
571
145
6,0
9,1
4

14.45. Vi mangler stadig de sidste 30 sømil og nu hvor vi er ved at være i mål, synes vi at tiden går utroligt langsomt og vi falder da også til sidst for fristelsen og starter motoren, for nu vil vi gerne i havn.

16.00. Vi anduver havnen i Gibraltar og kalder "waterport" for at anmode om en plads i lystbådehavnen, men der sker bare ikke en sk.. Nu er vi ikke til de store julelege, så vi sejler straks ud igen sætter kursen mod Marina Bay en halv sømil længere inde i havnen. 
Efter et enkelt opkald, bliver vi straks henvist til tolden og så kan vi bagefter kalde igen og få anvist en plads. Nu hvor vi er tilbage i Europa og EU er papir gangen straks lidt mere besværlig. Her i Gibraltar er der en masse formularer der skal udfyldes og vi føler os nærmest som om vi kommer fra et uland, ja selv spørgsmålet om vi har våben ombord kommer op til overfladen igen, det er vi ikke blevet spurgt om siden vi kom ind i tyskland. Det eneste våben vi har ombord er Gittes skarpe tunge!!!

 

Facts Samlede distance
Samlet tid ialt
Gennemsnit fart
Motor timer ialt
615 sømil
102 timer
6,0 knob
34 timer

Konklusion: 
At sejle 600 sømil er meget langt, når man kun er to ombord. 
Man er konstant bagud med søvn og det at man kun får 3 timers søvn af gangen tæret meget på kræfterne. Vi har fået den dybeste respekt for dem der sejler over Atlanten med kun 2 personer ombord, en tur på 2800 sømil og så kan vi jo godt se at vores lille frokost tur på "kun" 615 sømil blegner i forhold.
Alligevel synes vi, at det har været  spændende at sejle så langt og vi har da også snakket undervejs om at det at tage en tur til Rügen når vi kommer hjem vil være det samme som en lille hyggetur rundt i Køge Bugt.
Når vi skal sammenligne vores tur med noget derhjemme, ja - så svarer det vel til at sejle Sjælland Rundt 3 gange i træk og kun med to besætningsmedlemmer ombord.