Dag |
Dato | Fra | Til | Distance |
288 | Lørdag, den 19. marts | Marina Rubicon | Marina Rubicon |
0 |
En af ulemperne ved natsejlads er, at man er så
forbandet træt dagen efter. Vi røg til køjs ved 08 tiden og sov til klokken 12 og vi måtte tvinge os selv ud af dynen for bare at få en smule ud af dagen. Vi startede med at tage gummibåden over til havnekontoret og få tilmeldt os og få købt adgang til den trådløse internet forbindelse til båden, så vi kunne tjekke post og opdatere hjemmesiden. Besøget var en ren fornøjelse, damen på kontoret havde fra den havneassistent som havde taget imod os i morges, fået besked på at vi var kommet og havde derfor fundet "vores" chartek frem. Heri havde de de tidligere informationer om os. (forhåbentlig kun godt) Så i denne havn, er der ingen grund til unødige fotokopier af vores pas og bådpapirer. Resten af dagen gik foran computerne, for nu da vi havde forbindelse til internettet blev samtlige avissider også gennemlæst. Ud på aftenen var vi glade for at vi havde taget turen i går, for det blæste op til 18 sek/m og vi var meget glade for, at vi ikke var ude og sejle i det vejr. Det der gør os lidt urolige er, at der ikke på nogen af de vejrmeldinger som vi benytter os af, havde været lovet at der skulle komme så meget vind, men den kraftige vind stod kun på i en halv time, hvorefter den lagde sig helt. Aftenen blev sluttet af med en lille gå tur på molen inden vi tørnede ind. |
Dag |
Dato | Fra | Til | Distance | ||
289 | Søndag, den 20. marts | Marina Rubicon | Graciosa |
35 |
||
I dag har min mor fødselsdag så dagens
vigtigste opgave er at få ringet hjem. Det kan til gengæld godt være et
større projekt. Først skal det undersøges om der kan købes et
telefonkort hos den lokale købmand og da dette ikke var tilfældet, var
der kun et at gøre, nemlig at begynde at fodre en telefonautomat med euro
stykker. Den kvitterede til gengæld med at være total usamarbejdsvillig.
Uanset hvad jeg gjorde, nægtede den at deltage og da den fik et par
mindre pæne danske gloser, svarede den bare igen med at æde mine penge.
Jeg opgav og vendte tilbage til Gi'vind for der at ty til vores
mobiltelefon, for et tillykke skulle min mor da i et hvert tilfælde have.
Selvfølgelig er en dansk telefon da mere samarbejdsvillig end en spansk
og det lykkedes mig da også at komme i gennem til Danmark og få sagt
tillykke.
Ved middagstid var vi ved at være klar til at starte turen mod Graciosa.
Vindretning og styrke så ud til at være fin og vi glædede os til en
herlig tur for gennaker. |
Dag |
Dato | Fra | Til | Distance |
290 | Mandag, den 21. marts | Graciosa | Mod Gibraltar |
|
Så var det tid til at tage afsked med Canarie
øerne. Vi brugte morgenen til at gøre Gi'vind klar til den lange tur og efter at have været en tur oppe i byen og gøre de sidste indkøb af brød og frugt var vi klar til afgang klokken 10.00. Vi havde studeret vejrudsigten grundigt i Rubicon og vi var enige om, at vi nok ikke kunne få bedre betingelser. Vind fra sydlige retninger, fuld sol om dagen og fuldmåne om natten og alt sammen i de næste fire dage. Problemet er bare at sådan en fem døgns prognose godt kan være usikker i den sidste ende, men vi havde altid muligheden for at gå ind til den Marokkanske kyst og i havn der, hvis det skulle blive alt for slemt. Men vi havde også hørt at de Marokkanske havne ikke lige er beregnet til at tage imod lystbåde og man skal hyre en vagt til at passe på båden, hvis man efterlader den i bare en halv time samt at havnefogden og tolderne forventer en form for "gave" og det er jo noget som vi ikke er vandt til. Vi havde dog indkøbt store mængder chokolade og slikpinde til formålet, noget som "Witte Raff" havde fortalt ville være godt til formålet. (Hvis vi så ikke kommer til Marokko, skal vi selv æde 200 slikpinde) 10.30. Vel ude af havnen, sætter vi så storsejlet og gennakeren og så går det i et meget adstadigt tempo mod Gibraltar. Med 600 sømil foran os kan vi godt se at med 4 - 5 knob, vil det tage meget laaaaang tid. Men hellere dalre af sted i roligt vejr end at skulle prøve kræfter med elementerne. Ved 12 tiden ser vi noget der virkelig kan gøre mig rasende. Ca. en halv sømil ude til styrbord ser vi et KØLESKAB (!!!) flyde i overfladen. At folk (sømænd) kan være så tankeløse at smide et køleskab over bord, kan virkelig undre mig. Hvis man har plads til et køleskab når man sejler ud af havnen, har man vel også plads til at tage det med ind igen. Der er vel ikke store chancer for, at de kan købe et nyt undervejs og derfor skrotter det gamle. Det som også gør mig urolig er jo faren ved at komme sejlende med 7 knob om natten, hvor vi ikke har en chance for at se det og jeg tør slet ikke tænke på hvilke skader et skarpt køleskabshjørne kunne gøre ved båden. 17.00. Vinden er nu nede på 2 sek/m og selv om vi kæmper længe for at prøve at få den til at trække, må vi opgive og starte Jan Mar. (Yanmar) Det sætter farten op og en halv time efter kommer der en flok delfiner og deltager lidt i legen. "Sikken dog et sjovt stykke legetøj der er i overfladen, som vi kan lege ettagfat med" men vi er alt for langsomme og kedelige til at de gider det i ret lang tid og efter et kvarter takker de af og forsvinder igen.
Vi har lavet en vagtplan der hedder 2 timers vagt til Gitte og 3 timers vagt til mig, men at Gitte så står for alt hvad kabyssen kan servere og så kommer det vel til at passe med lige meget søvn til hver.
|
Dag |
Dato | Fra | Til | Distance | ||||||||||
291 | Tirsdag, den 22.marts | Mod Gibraltar | Mod Gibraltar |
|
||||||||||
08.50. Efter en lang nat for motor, hvor der
ikke har været ret meget at se på, er vinden så småt ved at komme igen
og vi sætter igen storen og gennakeren, for at spare lidt på dieselen.
19.00. Vi gør klar til natten og tager gennakeren ned og sætter fokken i
stedet. Vi har vedtaget at vi ikke vil sejle med gennakeren oppe om
natten, i det tilfælde at det skulle blæse op og at vi så skal til at bjærge den
i mørke. Vi bommer og slår ud mod linien igen, men selv om vi prøver at
skære lidt kan vi ikke holde mere end 4,5 knob. Vi overvejer om vi skal
starte motoren igen, men vælger at lade være, da vi maksimalt kan sejle
50 timer ialt for motor og vi allerede nu har brugt de 18 timer. Hvis
vinden dør helt kan vi hurtigt få brug for motoren til at komme frem. |
Dag |
Dato | Fra | Til | Distance | ||||||||
292 | Onsdag, den 23. marts | Mod Gibraltar | Mod Gibraltar |
|
||||||||
09.15. Vi tager storen og fokken ned, for vi har
vinden næsten plat læns. Vi sætter derefter gennakeren alene for at
prøve at få en lidt roligere sejlads. Det giver os et lidt større
sejlareal og er nemmere at styre, når vinden er plat læns.
12.45. Der begynder at være trængsel her på Atlanterhavet. Ikke mindre
end to skibe passere os på samme tid og vi diskuterer om der er myldretiden
der er startet, eller om de bare skal skynde sig inden det er siesta. Man
bliver sgu helt stresset af at skulle holde øje med to skibe på en gang.
Det er virkeligt et for meget. |
Dag |
Dato | Fra | Til | Distance | ||||||||
293 | Torsdag, den 24. marts | Mod Gibraltar | Mod Gibraltar |
|
||||||||
06.45. Så er det igen blevet lyst og vi
forsøger os endnu engang med sejl. Vi sætter storsejl og fok, mens jeg
får lidt søvn og Gitte har vagten. Det har været en stille og rolig
nat. Der har været et par enkelte fragtskibe at kikke på og så var der
en enkelt fisker som godt nok havde en hvid og en grøn lampe tændt, men
det var først da han kom rigtigt tæt på, at min hjerne begyndte at
fungere og jeg kom i tanke om at det betyder at det er en fisker der
trækker et net efter sig og så kunne det nok være at jeg fik travlt med
at ændre kurs og komme ned bag om ham. 09.50. Efter et par timers søvn sætter vi så gennakeren igen og forsøger at skære lidt op for at få fart på. Det bringer os igen længere væk fra linien, men det er lidt træls at ligge og høre på at sejlene slår, så hellere skære lidt og så må vi rette op på det senere. 10.00. Så har vi sejlet i 72 timer. Det vil sige at vores GPS' er fortæller os at der kun er gået 23 timer i det sidste døgn, og det forvirrer os lidt. Godt nok er vi langt bagud med søvn, men at se på et ur og finde ud af at klokken er 10, skulle vi vel nok kunne klare. En forklaring kan være, at vi nu er kommet så langt nordøst på, at GPS'eren selv korrigerer for tiden og derfor fortæller at der kun er gået 23 timer.
Vinden varierer meget hele dagen igennem fra 2 til 5 sek/m, samtidig med
at den er drejet i nordøst. Det giver os en del kryds og vi er bekymrede
for om det gode vejr nu er slut og vi skal krydse resten af vejen. Vi
begynder også at blive bange for at vi ikke kan nå at være i Gibraltar
inden det bliver mørkt fredag aften og begynder derfor at regne ud
hvor mange timer vi kan sejle for motor. |
Dag |
Dato | Fra | Til | Distance | ||||||||||||||||
294 | Fredag, den 25 marts | Mod Gibraltar | Gibraltar |
615 |
||||||||||||||||
07.00. Efter en nat med masser af vind, har vi
fået rettet lidt op på vores ét mål, som var katastrofalt lavt i går
aftes. Vi var bange for at vi ikke kunne nå i mål inden det blev mørkt,
men nu ser det bedre ud.
14.45. Vi mangler stadig de sidste 30 sømil og nu hvor vi er ved at være i mål, synes vi at tiden går utroligt langsomt og vi falder da også til sidst for fristelsen og starter motoren, for nu vil vi gerne i havn.
Konklusion: |