295 Lørdag, den 26. marts Gibraltar Gibraltar

Sove - sove - sove. Det er hvad vi har brugt dagen til i dag. Selv om vi gik tidligt i agterkøjen i går og har sovet længe i dag, tager det alligevel lang tid for at komme til hægterne igen.
Da vi endelig havde fået øjne igen, langt op af formiddagen, blev det kun til en gåtur op i byen med et enkelt pitstop og for at finde en Internetcafé og få tjekket posten og sendt et par mails om at vi var kommet godt frem.

Vi har udviklet et MEGA problem ! Vi kan ikke finde ud af hvad klokken er. Da vi var undervejs hertil, tog GPS'eren en time fra os. Da vi ankom, kunne vi ikke finde ud af om vi var i en engelsk eller i en spansk tidszone og for at gøre det hele mere indviklet er det sommertid i nat og nu kan vi slet ikke finde ud af, om vi skal stille urene frem eller tilbage, eller om vi overhovedet skal stille på noget som helst. Så vi har derfor besluttet at vi lader dem stå hvor de er, til vi ser hvad klokken er på et eller andet ur og så glemmer alt om tiden, for vi skal jo egentlig heller ikke nå noget - vel!
Aften gik som aftener går når man har sejlet 615 sømil, nemlig med at sove. Så snart aftensmaden var indtaget, en dejlig wienersnitzel med gemyse, var der ikke meget krudt tilbage i mig og jeg trak derfor tilbage i god ro og orden til agterkøjen, mens Gitte vist var mere sejlivet og fik ordnet lidt DVD film.

296 Søndag, den 27.marts Gibraltar Gibraltar

Vi ved ikke om vi har sovet længe i dag, da vi jo ikke ved hvad klokken er helt nøjagtigt. Det er jo egentlig også lige meget, for alle butikkerne har lukket i forbindelse med påsken. Apropos påske er der vist en masse det har travlt med at gøre både i stand derhjemme. Vi synes derfor lige at vi vil bringe et par billeder af hvordan det så ud da vi gjorde båd i stand for et par uger siden. (Ganske vist lidt ufrivilligt, men alligevel)
Bemærk venligst påklædningen !

Nå - men hvis det kan trøste jer lidt, kan jeg fortælle jer at temperaturen her i Gibraltar ikke er så høj at det ligefrem er sådan at vi går og sveder. Den er hæderlig men det er absolut ikke overvarmt. Korte bukser kan lige gå an, men en trøje er nok påkrævet ind i mellem. Det kunne være man lige skulle smutte en tur til Gran Canaria i en måneds tid, det tager jo trods alt kun godt 4 døgn at komme dertil!
Dagen i dag har stået i hjemmesidens tegn. Det har været lidt småt med internetcafeer ude på Atlanten, så det er ikke blevet til meget skriveri eller opdatering og vi mangler at skrive for sidste uge, så det har første prioritet i dag. Gitte er også bagud med at besvare nogle af alle de mails vi har fået, så det er rart med en afslappedag foran  computerne.
Det går så det meste af dagen med og da mørket falder på bliver det til en lang gåtur rundt på molerne, for at se på alle de andre både der ligger her. Desværre er der heller ikke her, nogen som har et rødt flag med et hvidt kors i. Vores nabo til bagbord er svensker, men indtil nu har han kun haft lyst til at sige "Hej".
Aftenen bliver brugt på god gammeldags hjemlig hygge, med lys på bordet, benene op i sofaen og en gammel kryds og tværs, mens Gitte redigerede hjemmesiden og lagde billeder på.

297 Mandag, den 28. marts Gibraltar Gibraltar

Det er noget gevaldigt roderi !
Da vi stod op ved 9. tiden i morges fandt vi ud af at klokken ikke var 9, men derimod hen ad 11. Vi kommer nok til at gøre en indsats og finde ud af hvad klokken egentlig er her i Gibraltar. Mens Gitte i går sad og rodede med hjemmesiden, kom der pludselig en meddelelse på hendes computer om at der var "wireless" internet her i havnen (den tjekker det af sig selv). Det vil jo gøre det hele meget nemmere, når vi skal opdatere hjemmesiden, så inden jeg dårligt nok havde fået øjne blev jeg sendt op på havnekontoret for at købe en internet forbindelse. Som det jo som regel er, er der ikke nogen der kender noget som helst til dette og alle ligner et spørgsmålstegn. Den forretning som egentlig står for det er lukket pga. påsken, men efter et større detektivarbejde fra Gittes side, finder vi ud af at det muligvis kan købes på det andet havnekontor. Vi har alligevel besluttet os for at lege turister i dag, så cyklerNE, (bemærk venligst flertallet) bliver pakket ud og som det første bliver kursen sat mod det andet havnekontor og efter lidt ventetid på havnefogden bliver et styk internetforbindelse indkøbt. 3 timers adgang koster 7£ (små 100 kr.) og i sammenligning med netcafeen hvor vi havde betalt 2,5£ (35 kr.) for ½ time på en usædvanlig langsom maskine, var dette jo næsten halv pris og meget mere praktisk.
Så var det ellers tid til at være turister her på halvøen.
Spanierne og englænderne har kæmpet om at få herredømmet over "øen" helt tilbage fra 1300 tallet, men efter utallige krige og kampe blev klippen i  1830 en engelsk kron koloni. Dette indebar ikke, at striden så var ovre, for så sent som i 1969 lukkede Spanien grænsen til Gibraltar på grund af uenigheder og først i februar 1985 blev den helt genåbnet. I november 2002 afholdt Gibraltar en folkeafstemning om at dele herredømmet med spaniolerne, men det blev nedstemt med et overvældende flertal.
Således bølger stridighederne stadig frem og tilbage og jeg er helt sikker på at det sidste ord ikke er sagt endnu for, at halvøen tilhøre England, er en torn i øjet på spaniolerne. Mange tror for øvrigt at Gibraltar klippen er Europas sydligste punkt. Det er den ikke ! En lille halvø, Tarifa, ca. 25 km vest for Gibraltar ligger lidt sydligere.
Vi startede med at cykle lidt rundt omkring i byen for at se hvad den havde at byde på. Vi havde besluttet at vi ville vente med at tage turen op på toppen af klippen til i morgen og så nøjes med at se det der var i "vandlinien".

Første stop var en kanon på 100 ton. Det kan godt være at den er tung, men den så nu ikke ud af så meget når man først stod ved siden af den. Da den skulle monteres i 1800 tallet tog det dem over 3 uger at flytte den fra havnen til affyrings stedet. At den ikke blev den helt store succes, affødes af at det tog dem over 3 timer at gøre den skudklar og selv med datidens skibe, ville de jo være langt inde i Middelhavet inden der blev affyret et skud mod dem.

Næste stop var så byens gågade, men da det jo er påske var der ikke så mange forretninger der havde åbent, så det var rimeligt hurtigt overstået, men vi må tilbage en anden dag for at se om vi kan finde noget der er billigt, når vi nu er i et "taxfree" område. Nu var eftermiddagen ved at være slut og vi vendte tilbage til Gi'vind.
Når man først kommer op sådan langt op af formiddagen går dagen jo lynhurtigt.
Da vi kom tilbage til Gi'vind, kunne det ikke gå hurtigt nok med at få afprøvet internetforbindelse. Utroligt! Forbindelsen var lynhurtig også selvom vi sad nede i salonen. Hjemmeside - mails - vejrudsigter og meget andet fløj gennem luften og ned på computeren. Det burde være ved lov at alle havne skulle have en sådan forbindelse.

298 Tirsdag, den 29. marts Gibraltar Gibraltar

Vi har stadig svært ved at få vores indre ur til at passe med tiden. Selv om vi vågner når det begynder at blive lyst er klokken ved at være over 09 og om aftenen når det begynder at blive mørkt er klokken pludselig 21. Nå - men det vender vi os jo nok til i løbet at en 5 -6 måneder ?
Det var vores mening at vi ville op på toppen af Gibraltar klippen og se til aberne, men vi kan se at det er fuldstændig overskyet deroppe, så vi venter til i morgen og ser om vejret ikke skulle være bedre. Men det skulle dog ikke afholde os fra at lege turister. Cyklerne blev endnu en gang låst op og så gik turen op i byen, så Gitte rigtigt kunne støvsuge den for evt. gode tilbud. Gibraltar er også et taxfree område ligesom Gran Canaria og der står i vores havnelods at hvis man ikke kan købe den ting man skal bruge her, kan man ikke købe den nogen steder i hele verden og så taxfree. Det er meget muligt at det er sandt og at det er taxfree, men de glemmer at skrive at det IKKE er "profit frit", for jeg kan ikke se det billige nogen steder.
Efter at have gennemsøgt hele byen på kryds og på tværs, uden at have købt andet end en lås til min cykel, fortsatte turen ind mod den spanske grænse.

Dette kan være en oplevelse i sig selv, for for at komme til grænsen skal man hen over landingspladsen på "Gibraltar airport" Øen er simpelthen for lille til at der kan være en landingsplads på langs (og for øvrigt har de lagt en klippe midt i det hele) og derfor har man været nød til at lægge den på tværs og så langt ud i vandet. En tur ind i Spanien må dog vente til i morgen, da vi var kommet af sted uden vores pas.

En ting som der har fanget vores øje er, at der ligesom i England er utroligt beskidt her. Det er som om englænderne er ganske godt tilfreds med at det roder alle vegne og alt er i forfald. Mange af deres huse ligner ruiner, (og her tænker jeg ikke på de gamle borge fra 1800 tallet) men bygninger af nyere dato. Over alt ligger der gamle bilvrag eller byggerester og det er utroligt så stor forskel der er på det engelske og det spanske landskab.

299 Onsdag, den 30. marts Gibraltar Gibraltar

I dag skal så være store sightseeing dag. Vi vågnede til en skyfri himmel og da klokken var 10 var vi klar til at tage den helt store tur rundt på øen.
Vi var blevet anbefalet at tage den guidede taxa tur, som findes her på Gibraltar.
Vi indfandt os på taxa holdepladsen og efter en halv times venten var vi nok til at fylde en minibus, da vi skulle være mindst 4 personer. Taxachaufføren er så samtidig "uddannet" til at være turistguide. Smart ikke!
Ventetiden brugte vi så på at se Trafalgar cementery. Denne kirkegård blev brugt af marinen i starten af det 19. århundrede efter  Lord Nelsons søslag ved Trafalgar. Det "sjove" ved historien er at der faktisk kun blev begravet to sømænd fra slaget, her på kirkegården, (de døde først senere af deres sår) mens alle andre sømænd blev begravet til søs.

Første stop på turen var "Europas port". Der hvor Atlanterhavet møder Middelhavet og hvorfra der er en fantastisk udsigt helt over til Afrika.
Derfra gik turen videre til Sct. Michaels cave. En drypstens hule ca. 300 meter over havet. Et helt fantastisk syn at se hvordan klipperne var blevet formet af mange tusinde års aflejringer.
Så gik turen videre til Gibraltars berømte aber. Noget som vi havde hørt så meget om og som vi var meget spændte på at møde. Vi fik at vide at der findes 5 grupper (familier) af aber og at de har hver deres territorier på klippen. Disse grupper er meget fjendtlige over for hinanden. At de heller ikke er så venlige over for turister, fik Gitte en lille smagsprøve på, da hun ville prøve at klappe en af dem. Den svarede resolut  igen med at bide hende og et øjeblik efter stod den så og tikkede kiks af hende.
Ja - i krig og kærlighed gælder alle kneb !

Så skulle vi videre til "The great siege tunnels"  Tunnelen blev udgravet i klippen i 1779 -83 af soldater som forsvarsværk under belejringen af spaniolerne. En flere hundrede meter lang tunnel med plads til kanoner som kunne skyde ud over det smalle stykke mod Spanien.
Nu var vi ved at være stoppet med indtryk og da vi var tilbage på holdepladsen, var det bare med at finde en bænk og få skyllet alle oplevelserne ned med en kold øl.
Aldrig så snart havde vi fået sat os, før telefonen ringer og Gittes bror er i røret. Johnny og hans familie bor i Madrid og da han var på forretningsrejse i Sydspanien havde vi aftalt at mødes over på den spanske side af grænsen.
Op på cyklerne igen og afsted til grænsen. Vi havde nok regnet med at det bare lige var at vise vores pas og så var vi igennem. Vi smuttede ind i rækken for gående, men den går ikke ! Har I cykler med, skal i ind i den række med biler !!!! Logisk ikke!
Tilbage igen og ind i rækken med biler. Man føler sig lidt åndsvag, når man holder i en lang bilkø - på cykel og når man så kommer frem til tolden - bare bliver vinket igennem, uden at de så skulle se passet. Ja ja - jeg lærer aldrig at forstå de toldere.
Eftermiddagen gik i godt selskab med Gittes bror over en gang sent frokost.
Tilbage på Gi'vind sidst på eftermiddagen gik vi en  tur på havnen. Vi var ved at være godt trætte efter en lang dag med mange indtryk og det blev kun til lidt læsning før vi begge tørnede ind.

300 Torsdag, den 31. marts Gibraltar Gibraltar

Vi bestemte os for at holde fri i dag. Efter en hård dag i går synes vi at vi havde fortjent en fridag i dag. Vi har en masse småting der skal ordnes ombord og det er så i dag de skal ud af verdenen. Hele dagen er bare forsvundet i små gøremål og en enkelt lille middagslur.

301 Fredag, den 1. april. Gibraltar Gibraltar

Vi har bestemt os for at slutte turen nu og har sat Gi'vind til salg her i Gibraltar og så tage flyveren hjem en af de første dage.
Vi har fundet en god bådmægler som siges at kunne sælge båden hurtigt, så vi ikke skal bekymre os for meget om den, når vi først er i Danmark. Salgsprisen  er 1.042.005 kr., hvis der skulle være nogen der er interesseret i hende. Vi har endnu ikke fået den endelige salgsopstilling inkl.udstyrsliste retur fra bådmægleren, men formentlig vil vi være i stand til at lægge den ud på hjemmesiden lørdag.
Det er selvfølgelig meget beklageligt at vi ikke kan fortsætte, men når båden hele tiden bliver ved med at gå i stykker og når al tiden går med at reparere, mener vi at vi lige så godt kan stoppe her, hvor vi nemt kan sælge båden og så bruge sommeren i Danmark hvor vi vil til at lede efter en campingvogn i god stand.
Det har længe tiltalt os med at få en campingvogn. Campingpladserne er ikke så dyre som havneafgifterne og man kan altid holde ind til siden hvis man skulle blive træt eller hvis vejret skulle blive dårligt. Yderligere sidder man altid tørt og varmt i en bil og den er meget hurtigere fremme til de steder hvor man vil hen. En campingvogn kræver heller ikke så meget klargøring om foråret og samtidig kan man bruge den hele året hvis den er godt isoleret.
Vi håber derfor, at I vil have forståelse for, at vi også lukker hjemmesiden så snart vi er tilbage i Danmark, for vi er sikre på, at der ikke er den store interesse for hvad vi går at laver på en campingplads. Selv om vi har haft over 10.000 besøgende på hjemmesiden, har det ikke været muligt at finde en sponsor, og da vi nu stopper turen, mener vi ikke at der er grundlag for at fortsætte siden. Vi vil derfor gerne takke alle der jævnligt har været inde på vores side og følge med i vores daglige tilværelse og håber på forståelse for at vi nu tager de skridt som vi gør.