302 Lørdag, den 2. april Gibraltar Gibraltar

Undskyld!
Vi ved godt at det var ufint, men når det nu var den 1. april kunne vi ikke lade være. Vi lover at det ikke skal ske igen. ( ikke før næste år)

Logbog i  går fredag:
Ud over vores lille april spøg er der sket det, at vi har fået et nyt besætningsmedlem. Vi startede dagen med at cykle til Spanien (ØH - prøv lige at gøre det samme!) Vi skulle hente vores nye besætningsmedlem hos MRW, et transportfirma med speciale for levering af levende gaster. Lad mig så bare røbe at vi har fået en lille vagthund ombord.

Gitte har i de sidste måneder snakket om, at hun gerne ville have hund igen og jeg har hele tiden sagt at det først kunne blive aktuelt når vi kom til fastlandet. Gitte har derfor, i de sidste par dage været i konstant forbindelse med sin svigerinde, Michelle i Madrid, som har hjulpet med at ringe på spanske annoncer for at finde den helt rigtige hund.
Det blev så Tiki, en lille yorkshire terrier, som er født den 30. december og som nu er påmønstret den 1. april.

Hendes titel er: Underholdningsofficer, og hendes arbejdsområde er: Vagthund ( !!!!)

Hun har allerede taget den store dykker- og svømmeprøve, for da vi skulle ud og gå den første aftentur, havde hun ikke helt lært hvad en kajkant er og da slet ikke at der kan være meget langt ned til det sorte vand. Da hun pludselig trådte ud i mørket og kajen forsvandt under hendes små ben og det STORE vand pludselig var rundt om hende, måtte hun i gang med at svømme. Dette er åbenbart en medfødt evne, for uden tøven satte hun straks kursen ud mod midten af havnebassinet. Nu er det jo ikke fordi hun fylder så meget og i det store havnebassin kunne hun meget nemt blive væk. Så er det jo lidt underligt, for lige pludselig var det blevet min hund. "Ejvind - skynd dig" sagde Gitte, men jeg må alligevel have tøvet et øjeblik, for Gitte var i gang med at smide bukserne da jeg sprang i karret med alt tøjet på for at redde vores lille hund. Det må nu egentlig have været et kosteligt syn for dem der stimlede sammen på broen. Gitte der stod og lyste med en lommelygte ned i vandet - med bukserne nede om knæene, mens hendes mand ligger og bader i havnen med alt tøjet på og en lille hund der ser totalt ynkelig ud.

Da Tiki igen var i sikkerhed oppe på kajen, var der samlet en masse mennesker og alle synes at det var utroligt synd for den lille hund. Alle var henne og ae hende og "nusse nusse" hende - MENS JEG STOD GENNEMBLØDT I UDKANTEN OG MIG VAR DER INGEN DER HAVDE ONDT AF. Sådan en skummel person der ikke havde sin hund i snor. Man skulle være en lille hund - skulle man !

Logbog Lørdag:
Vi har taget en stille og rolig dag.
Tiki har gået rundt og undersøgt alting og fundet ud af at der er utrolig mange høje kanter i sådan en båd og når man er en lille hund på 14 cm er en kant på 20 cm meget højt. Alle trin i salonen er en kæmpe udfordring og der skal virkelig mod til for at springe ned fra sådan et trin. Og så alle de mærkelige lyde der er, både inde og uden for båden. Vi kan se at hun virkelig har travlt med at forstå alle lydene og der er vel heller ikke noget at sige til, at hun ind imellem pludselig lægger sig ned og sover. Det må virkeligt være hårdt at være hund i den alder med alt det som man skal finde ud af.

303 Søndag, den 3. april Gibraltar Gibraltar

Endnu en trist regnvejrsdag.
Vejret er, lige som i går, trist, gråt og regnfuldt. Da vi vågnede kunne vi høre at regnen trommede på ruffet, så der var ingen der havde lyst til at stå op. Ja -  det skulle da lige være Tiki. Da hun så at der var en der lettede lidt på det ene øjenbryn, var hun der straks og sørgede for at vi ikke faldt i søvn igen. Her var det jo rart at det er Gittes hund, for så var det ikke mig der skulle stå op og ud i regnen for at lufte hund. Det er heldigvis Gittes eget job. Mit job er heldigvis kun at hoppe i havnen med alt tøjet på og hente hende.
Vejret var ikke til meget andet end fritidssysler og indendørs aktiviteter. Gitte gik i gang med at sy en udendørs "hytte" til Tiki. Hvis man skal være vagthund ombord på Gi'Vind, er det mindste man kan forlange vel et "hundehus" i cockpittet, som man også kan bruge når man sejler og hvis der skulle komme en byge.
Undertegnede gik i gang med at servicere vores påhængsmotor. Et job som længe havde været udsat og nu skulle det altså være. Vejret var i mellemtiden klaret så meget op, at vi kunne sidde i cockpittet. Mens vi sidder og er travlt beskæftiget, siger Gitte pludselig "hov - den båd har da et dansk flag" Det er faktisk den første danske båd som vi har set siden vi forlod Puerto Rico første gang. (i november)
Vi hjælper med fortøjningerne og inviterer dem over til en øl, så vi kan høre lidt om deres tur og om de kan fortælle os lidt om Spanien. Da de er færdige med at fortøje kigger de over og vi har en hyggelig time sammen. Det er utroligt rart igen at kunne tale dansk med en anden besætning. West Wind med Bent og Grete ombord har ligget i Aguadulce her i Sydspanien i næsten 2 år og har nu besluttet at de vil tilbage til Danmark, hvor de netop har købt hus.
Tiki har haft en travl dag med "pottetræning" og masser af leg. Hun er blevet meget "dyyygtiiiiig" til at komme når vi kalder på hende eller også synes hun bare det er sjovt når vi roser hende.

304 Mandag, den 4. april Gibraltar Gibraltar

Endnu en dag der bare smuldre væk.
Et af de problemer som en langturssejler kan komme ud for, er at man begynder at gro fast. Dagligdagen begynder at komme i vante folder, man kender de forskellige mennesker på kajen og den ene dag tager bare den anden og vi kan jo altid sejle i morgen. Vi ved hvad vi har her i havnen, men vi ved ikke hvad vi kommer til, når vi sejler videre. Det kan være det farlige for lige pludselig har man ligget her i en måned eller to og så får man en lille skræk for at sejle videre. Vi har set alt for mange sejlere der har ligget det samme sted i 3 - 4 år og som ikke lyst til at sejle mere. Vi begynder at føle lidt det samme, samtidig med at vi nu kan mærke at vi må se at komme videre. Vi har derfor besluttet at sejle videre til Algeciras i morgen. Det er kun en lille tur på 5 sømil, men vi synes at Tiki skal have en chance for at vende sig til båden og det at sejle. Tiki har også været til motorprøve i dag, ikke at hun skal lære at skille den ad, men at hun har lært at den ikke er farlig når den bliver startet. Hun var for øvrigt bedøvende ligeglad, vi kunne da bare starte den, det ragede hende en høstblomst. (Dygtiiig hund)
Dagen er gået med at få ordnet småting, såsom indkøb af nye pilot-bøger og åbnet søkort til kortplotteren. Nu hvor Gitte havde symaskinen fremme fik hun også ordnet en masse småting der skulle syes, langtursstanderen trængte forfærdeligt til en ny rød spids som var blæst helt i stykker og sejldækket ved masten fik også en tur under symaskinen.
Bent (West Wind) kom forbi og tilbød os at vi måtte låne hans pilot-bog over Sydspanien, samtidig med at han inviterede os over, hvis vi havde nogle spørgsmål. Vi fik gjort vores ting færdige og bagefter var vi ovre på West wind til en enkelt øl eller to. Så er der jo det problem med os og tiden, for pludselig var klokken blevet 19.30 og det var blevet tid til aftensmad. Vi takkede pænt for øl og lån af bogen og ønskede dem en god tur hjemover. De havde nemlig planer om at sejle tidligt i morgen, inden vi var stået op og prøve at nå over Cadizbugten til Lagos.
Vi vendte tilbage til Gi'Vind og hyggede os nede om læ.

305 Tirsdag, den 5.april Gibraltar Gibraltar

Det blev ikke til en tidlig afgang for "West Wind" Der var kommet kulingvarsel over navtex´en, og så havde de bestemt sig for at blive en dag mere.
For vores vedkomne skal vi heller ikke nogle steder i dag, så vi tager endnu en dag og leger turister på cyklerne, med risiko for at Gi'Vind gror fast til bunden.
Da vi var færdige med morgenrumlen, pakkede vi (Gitte) tasken med lidt proviant og så var der dømt afgang øen rundt. Kursen blev sat mod øst siden, for vi ville se om det var muligt at cykle hele vejen rundt. Vi havde set på kortet over øen at der gik en vej rundt om øst siden og den ville vi se om vi kunne komme ned ad til det sydligste punkt.
Efter en halv times cyklen måtte vi dog konstatere at selv om der er en vej, er det ikke sikkert at man kan køre på den. Pludselig var den lukket på grund af militært område og så var det hele vejen tilbage igen.
Tiki sad og hyggede sig i en taske på styret, men bumperiet blev nok lidt for for meget for hende for pludseligt kastede hun op. Tasken blev flyttet op på maven af Gitte og her var det meget bedre at sidde, for hun klarede resten af dagen uden flere problemer. Efter at vi havde konstateret at vejen endte blindt, måtte vi hele vejen tilbage, nord om øen, ned gennem byen og derfra ned til det sydligste punkt og fyrtårnet.

Hvis Englænderne forsøger at gøre det til et udflugtsmål for turister, som det sydligste punkt i Europa, (hvad det jo ikke er) har de meget at lære. ALDRIG har jeg set en mere kedeligt sted, noget som jeg havde troet ville være meget turistpræget og fuld af forretninger, var derimod et trist og faldefærdigt sted.

Mange af husene var tomme og forladte, hele området bar præg af, at være misligholdt og til at gøre det hele fuldendt havde man lavet en opstallingsplads til nye biler. Jo - englænderne kunne lære meget af spaniolerne, når det gælder om at lave pæne områder.

Så begyndte vi hjemturen, som desværre for det meste gik op ad bakke. Vi kunne nemlig ikke køre den samme vej tilbage langs vandkanten. Mange af vejene er ensrettede og derfor måtte vi en anden vej tilbage. Det var noget der gav motion for vores lunger, mens Tiki bare sad og nød udsigten på maven af Gitte.
Tilbage i byen, blev vi enige om, at det var tid for et pitstop og lidt sen frokost. Vi fandt en hyggelig fortovsrestaurant og fik bestilt lidt øl og lidt frokost. Vi havde sat os uden for restauranten på grund af Tiki, men det var nu lidt koldt at sidde på et vindblæst hjørne og lidt efter kom tjeneren og fortalte at der var et bor ledigt indenfor og at det ikke var noget problem med Tiki. Det var lige før at vi ikke kunne spise i fred. Alle skulle hen og "dikke dikke" hende og fortælle hvor yndig hun var og Tiki nød det i fulde drag. At den samtidig stod på lidt grillstegt kylling gjorde det hele mere spændende.
Mætte og godt trætte i benene vendte vi så tilbage mod "Gi'vind"
Al den aktivitet havde sat sig på mine øjenlåg, så da vi var tilbage på båden, var der en sofa der straks hoppede op på ryggen af mig, mens Gitte fik ordnet billeder på computeren.
Aftenen gik med læsning og hygge nede om læ, da det stadigt er for koldt til at sidde oppe om aftenen. Nu håber vi at det snart bliver lidt varmere, for ellers må vi virkelig gøre alvor af at sejle tilbage til Canarie øerne.

306 Onsdag, den 6. april Gibraltar Gibraltar

Det blæser stadig kraftigt, så vi skal heller ikke nogen steder i dag. Det ender nok med at vi slet ikke kan komme herfra, fordi "Gi'Vind" er groet fast til bunden.
Da vi vågnede kunne vi høre hvordan vinden rev i riggen og "Gi'Vind" hev i fortøjningerne. Vi er så småt begyndt at fortryde, at vi ikke blev en måned mere på Canarie øerne, for det virker som om at det gode vejr lader vente på sig.
Gitte havde hørt, at der ovre på den anden side af grænsen, hver onsdag var marked og da hun gerne ville over og se det, tilbød jeg mig straks som hundepasser.
Da Gitte havde vendt cyklen mod Spanien, satte jeg mig til at læse "Fair rose" beretning om deres tur, som de havde taget i 1999-2000. Jeg kunne læse at allerede i 1999 var priserne meget høje her i Middelhavet og vi kan også se at priserne  nu er oppe omkring 30 og 40 euro pr. nat.(250-300 dkr.) Ja man kan faktisk komme ind i havne der tager helt op til 60 til 100 euro, men dem skal vi nok prøve at undgå.
Hele dagen er gået med hygge nede om læ, da vejret slet ikke er til udendørs aktiviteter.
Aftenen sluttede i hyggeligt selskab på Gi'Vind med Bent og Grete fra West Wind.
(Tiki har klaret sin "pottetræning" i dag til UG med kryds og slange, hun er bare så "dyyygtiiig")

307 Torsdag, den 7. april Gibraltar Algeciras

Endnu en trist og kedelig dag at vågne op til. Vejret er stadig gråt og blæsende, men nu må der altså ske noget. Vi har nu været her i Gibraltar i 13 dage og godt nok er her meget at se, men så er der altså heller ikke mere end det.
Vi fik afregnet med havnekontoret og hentet noget af vores post. Vi mangler stadig post fra Birger, som var sendt til Rubicon på Lanzarote, men da vi lige pludselig havde god vind her til Gibraltar måtte vi få det eftersendt hertil men det spanske postvæsen er åbenbart lige så langsomt som det portugisiske. Yderligere venter vi en CD fra Garmin og den lader også vente på sig.
Men vi føler begge to, at vi er ved at få nok af Gibraltar og Marina Bay, så over middag slipper vi fortøjningerne og sejler over for at få lidt diesel, for her er prisen kun
3,70 dkr. pr. liter og så er det jo en ren fornøjelse at tanke 120 liter.
Så var det tid til at sætte kursen over mod Algeciras ovre på den anden side af bugten. En lang tur på 5 sømil, men vi trængte altså til lidt luftforandring. Vi havde udarbejdet en vagtplan..... nå nej det blev ikke nødvendig på denne tur.
Vi var meget spændte på hvad Tiki ville sige til at være ude og sejle. Hun gjorde alle vores bekymringer til skamme, for hun gik ind i sit "hundehus" i cockpittet og lagde sig til at sove og selv om vi kørte med motor og el-spil, rørte det hende ikke en pind.

Vi ankom til Algeciras og blev lidt skuffede, for vi havde hørt at det skulle være en ny havn som var blevet bygget i starten af 2000, men den så ikke ud som om den var bygget færdig og der var heller ikke ret mange både. Vi valgte alligevel at blive for alternativet var at sejle tilbage igen og det var vi ikke meget for. Det gode var at de åbenbart heller ikke havde fået bygget et havnekontor og så kunne vi ikke komme til at betale havnepenge.

Når der ikke er så mange både og der er fin plads på stenmolen, var det en oplagt chance for at finde grillen frem og få gang i et par barbecuesider. Det var godt nok langt tid siden vi havde siddet på en havnemole og grillet og vi følte godt nok lidt længsel efter tursejlernes grillaftner.

Efter at have spist og gået en lang tur rundt på havnen var der dømt videoaften i agterkøjen med guf, slik, snold, lakridser, sodavand, øl og hundekiks.

308 Fredag, den 8. april Algeciras Algeciras

Ja - vi havde godt nok besluttet at vi ville starte på turen ind i Middelhavet i dag, men nu er der igen kommet kulingvarsel for området og da det samtidig ser hammer trist ud i vejret, er det vedtaget med 3 stemmer mod 0 at vi heller ikke skal nogen steder i dag.
2 stemte for at se pavens begravelse i fjernsynet og 1 stemte for at gå en lang tur. Flertallet bestemmer! - men vi bøjede os dog alligevel for Tiki's ønske bagefter og gik en tur efter at fjernsynet var slukket. (Vi var helt overrasket over at det stadig virker, vi havde helt glemt at vi havde det)
Vejret var trist og det er havnen også, så endnu engang måtte der er en film på computeren, ØH UPS det blev vist lige til 2 stykker i stedet.
Så var det tid til lidt aftensmad og derefter opdagede Gitte at der var en internetforbindelse i havnen. Det passede jo fint for det er ved at være tid til at opdatere hjemmesiden.

Og så en lille opsang:
Jeg er sikker på at der er mange der venter spændt på at vores hjemmeside bliver opdateret, så man kan følge med i hvad vi går og laver. Lige så spændte er vi på om der er kommet post når vi er på internettet, så vi også kan følge lidt med i hvad der sker i lille Danmark. Der ER mange der er flittige til at skrive, men I skal endelig ikke holde dig tilbage, vi nyder lige så meget at høre fra jer, som i forhåbentlig nyder at høre fra os. SÅ SKRIV ENDELIG!!!!!   ejvind@givind.dk