316

Lørdag, den 16. april. Fuengirola Fuengirola

Gitte strålede som en lille sol fra morgenstunden. "Der er kommet en dansk båd! Jeg kan se et dansk flag!" Vi kom begge hurtigt i tøjet og strøg over for at se på den nyankomne. Det viste sig desværre, at det slet ikke var en nyankommen, men en båd som havde ligget der hele tiden dog uden flag på. Vi så ingen ombord så vi gik skuffede tilbage til Gi'vind.
Lørdagen blev for Gittes vedkommende brugt i internettets tegn. Hun har endnu ikke kunne få det trådløse til at fungere og derfor bliver cyklen startet og hun tager på jagt efter en antenne, som forhåbentlig vil løse problemet.
Jeg tilbyde mig som "barnepige" og får samtidig skilt begge de elektriske spil ad. Det ene er begyndt at "gøre knuder", så jeg har besluttet at udskifte samtlige fjedre og "knaster" som sidder indeni.
Gitte kommer tilbage og meddele at: "der er bare så hyggeligt oppe på torvet i byen", så hun får mig overtalt til at gå en tur.
På torvet fandt vi et bord på cafeen og havde herfra fint udsyn til kirken, som ligeledes lå på torvet. Vi kunne derfor sidde og følge med i alle de brudepar som blev gift "på samlebånd" i kirken,
Hjemvejen gik ad en mega lang "restaurantgade", så vi flottede os med middag på en kinesisk restaurant.
På sidste del af turen tilbage mod Gi'vind, måtte vi altså lige forbi grønthandleren for at få købt endnu et kilo  jordbær. Gitte fik i samme forbindelse vejet Tiki på vægten. 1.4 kg. Bare hun nu ikke fortsætter i den hast med at vokse, for så kan det da godt være at vi meget snart får pladsproblemer ombord.

317

Søndag, den 17. april Fuengirola Fuengirola

Familien har bestemt sig for at holde store badedag i dag. Ikke for at vi trænger til et bad, men for at tage til stranden. Hele familien pakker en taske - ja det vil sige at det er Gitte der pakker og Tiki og mig holder os pænt i baggrunden, så vi ikke går i vejen og risikerer at lande nede i tasken. Dagen går bare med at drive i solen og for Gittes vedkomne at bade en gang i mellem. Vandets temperatur er KUN 15 grader og det udelukker totalt alt badning for mit vedkommende. (Med mindre det er redningsaktioner og med alt tøjet på). Tiki forsøger sig et par gange, men beslutter sig også til at vente til alle "pingvinerne" har forladt vandet og det er blevet noget varmere.
Da vi kommer tilbage til Gi'vind kan vi se at vi har haft "ubudne gæster" ombord, Gert og Laila (fra  Whitney) og John og Susanne  (fra Fregatten) har været omkring båden, men ikke fundet os hjemme.  Typisk - når vi endelig får besøg fra Danmark, er vi ikke hjemme.
Efter aftensmaden beslutter vi os for at gå på cafe, medbringende computeren, så vi kan hente post og se lidt vejrudsigter. Vejret har været dejligt lunt her til aften, det er noget som  vi har savnet så længe og vi nyder at sidde og kikke ud over bådene.

318

Mandag, den 17. april Fuengirola Fuengirola

Vi blev vækket på et ukristeligt tidspunkt. Allerede klokken 8.30 var der en frisk morgenjogger der stod og buldrede på båden. Gert, som var forbi i går, var ude på sin morgenjoggingtur og lagde vejen forbi. Med morgenhår og søvn i øjnene, fik jeg sagt godmorgen og efter en kort snak inviterede vi ham og Laila til at kikke forbi i løbet af dagen, så jeg også kunne nå at vågne.
Gert og Laila kom ved12 tiden og vi sad og hyggede os i et par timer. Gert tilbød at lege chauffør for os, så vi kunne komme i "Lidl" som er det foretrukne supermarked her i Sydspanien. Vi fik (igen) handlet ind til den store guldmedalje og nu er jeg overbevist om at vi har mad nok til de næste to år. (nå jo - vi købte vist også lidt øl)
Men når vi nu har mulighed for at have bil med privatchauffør, er det bare med at udnytte muligheden. Stort tak til Gert og ligeledes til Laila som passede hund imens vi var væk.
Det havde egentlig været vores plan at sejle videre til Benalmadena i dag, men da der nu var en masse varer der skulle pakkes væk og der var varslet kuling i området, blev planen ændret. Husk - vi har en plan...... til vi laver en ny. For øvrigt var det også blevet overskyet og så skal vi jo slet ingen steder.
Den varslede kuling blev kun til et par vindpust i løbet af aftenen og nu er vi i tvivl om hvor seriøse de er når de varsler dårligt vejr. Men - vi må hellere tage det fra den forsigtige side og ikke tage nogle chancer.
Aftenen stod på videofilm i agterkøjen og selv Tiki sad og så med og gøede hver gang der var en hund med i billedet.

319

Tirsdag, den 18. april Fuengirola Benalmadena       6
Vi er igen ved at blive ramt af langturssejlersyndromet. Vi må videre inden vi gror fast.
Vi stod ud af havnen klokken 11. På det tidspunkt er der ikke meget vind, men vi har fundet ud af at vinden først kommer ved 13 tiden og bliver ved til klokken 17 og derefter dør den. Vi skulle hele 6 sømil ned af kysten til Benalmadena, så vi mente at vi godt kunne sejle lidt tidligere og så tage den for motor. Uden for havnen var der i midlertidigt lidt vind, så vi satte sejlene og daffede stille og roligt derned.
Vel ankommet efter en "lang og hård tur" fik vi lagt til ved ankomstbroen og kom op på havnekontoret. Her blev vi ekspederet af verdens mest effektive kvinde. Hun fik vores papirer og så gik hun ellers i gang - med at udlevere nøgle til andre, tale i telefon, skrive papirer til andre, tale med chefen og tusinde andre ting, end at indklarere os og anvise en os en plads. En halv arbejdsdag senere (følte vi) fik hun så taget sig sammen til at få os overstået og vi kom på plads lige midt i havnen, med fin udsyn til det hele.
Benalmadena er en havn i stil med Øer Marine, dog uden sluse, hvor man kan sejle ind mellem husene.
Vi gjorde gummibåden klar og pakkede lidt til halsen og tog så på langfart mellem alle husene. Det var som om vi sejlede i Venedig, (selv om vi aldrig har været der) Ind og ud mellem alle husene, under broer, rundt i kanalerne, der var virkeligt hyggeligt. Til sidst ankrede vi op (bandt os til en bøje) og sad og nød synet omkring os.

Tilbage på Gi'vind så vi at der lige i nærheden var en græsplæne og det er jo noget som Tiki ikke har prøvet før. Vi gik op på plænen og lod Tiki løbe rundt. "Det var jo en herlig ting vi her havde fundet her, det var jo dejligt blødt at træde i og så kan man tisse på det uden det kan ses. Skal vi ikke tage et par kvadratmeter med ned og lægge på fordækket, så jeg kan lege på det."
Efter et velfortjent bad, var det så tid til at udforske Benalmadena til fods. Vi iførte os lidt pænt tøj og gik og kiggede på herlighederne. Det blev dog kun til et enkelt pitstop hvor vi sad og så på alle folk som gik forbi. Det var faktisk som at sidde inde midt i Tivoli.
Havnepenge: 18€ (vintertakst)

320 Onsdag, den 19. april Benalmadena Fuengirola

Vi havde glemt at aflevere nøglerne til porten i Fuengirola og vi måtte derfor tilbage og aflevere disse og få vores depositum igen. Men når vi skal spare penge er det en fast regel at så kommer vi af med mange flere.
Vi ankom til Fuengirola efter en tur hvor vinden kom fra alle retninger, men da det kun var en tur på 6 sømil holdt vi fast i at det skulle være for sejl. Vinden var meget svag og uden for havnehullet kaldte vi havnekontoret og spurgte om det var muligt at komme ind på vores gamle plads og det fik vi lov til. Vi sejlede straks ind mod pladsen og med vores helt specielle "held" begyndte det at blæse op. Nu havde vi ligget og rodet rundt i næsten vindstille ude på havet og selvfølgelig skulle det  blæse op lige som vi skulle ind på plads.
Nå - med 8 - 10 sek/m lige i rumpen skulle det vel være en overkommelig opgave, så vi gik ind i fin stil og fik lagt os på siden af nabobåden og holdt os fast i den til vi havde fået bovlinen på plads. Men mens Gitte satte fortøjningerne fast, må jeg have glemt at holde nok bagud, for båden gled lige så stille fremad. Nu var der bare lige det, at de havde placeret en el-stander af cement lige foran pladsen og i et uopmærksomt øjeblik gled båden fremefter og gav den et lille puf. Den flyttede sig et par centimeter, men det var desværre nok til at den rev vandforsyningen løs og vandet begyndte at fosse ud. Nu var fanden løs i Laksegade. Vi kaldte havnekontoret og de sendte straks en mand ned for at lukke for vandet til broen. Det viste sig at de har lavet vandforsyningen af stive plastikrør, som overhoved ikke et bare en lille smule fleksible.
Egentlig ikke en skade som jeg ville regne for noget, da det vel bare er at sætte rørene sammen igen, evt. med en bespænding. OK, hvis du ødelægger noget må du også erstatte det og det kunne vel ikke være den store herregård, at samle den smule rør. Men næ - nej, der skulle skiftes 20 meter vandrør og vi fik en regning på 200 €. Det var en noget rystet Gitte der kom tilbage fra havnekontoret, men der var ikke noget at gøre. Det var dyre 10 € vi skulle spare. Jeg kan vist godt røbe at stemningen i båden ikke var den bedste hele aftenen.
At de også havde taget sig godt betalt, viste sig dagen efter, for vi skulle ikke betale havnepenge for natten.

321 Torsdag, den 20. april Fuengirola Caleta de Velez

Vi ville ikke blive her længere, vi havde fået nok af Fuengirola. Vi sejlede kl. 12 og kom ud i stille vejr. Men nu er vi ved at få et godt indblik i vejret. Vindstille til klokken 12 om formiddagen og derefter begynder vinden at stige indtil klokken er 17, så falder den næsten til vindstille igen.
Vi fik derfor en meget frisk sejlads til Caleta de Velez med vinden ind fra agter og kom i havn ved 17 tiden.
Lagde til ved ankomstkajen i en havn som så meget død ud. Det varede dog ikke mange minutter før der kom en havneassistent ud og anviste os en plads. Det var ikke mangel på vilje at vi ikke kunne forstå ham, men selv om han prøvede at tale meget langsomt, kunne vi altså ikke nå at lære at tale spansk i mellemtiden og til sidst opgav han os og viste med "tegn og grimasser" at vi bare skulle komme over til broen, så skulle han nok gå derover og vise os pladsen. Bro B - nummer 1, som lå lige ved siden af nummer 34 - jamen det er da lige til - at vi ikke fattede det med det samme, hvor dumme kan vi være.
Vi har begge fortrudt at vi ikke, inden vi tog afsted på turen, har gjort os den ulejlighed at lære lidt spansk så vi har kunne kommunikere bare lidt med de indfødte. Vi havde nok regnet med at vi kunne klare os med engelsk, men det er der ikke ret mange spanioler der taler. Hvis der er nogle der læser dette og som påtænker at tage turen rundt om Spanien, vil jeg på det kraftigste opfordre jer til at lære lidt spansk.

Mens vi er ved at lægge til, opdager vi at der er en dansk båd i havnen, "Gitanes," ud over to svenske både. Mens vi for snakket lidt med svenskeren, som fortæller lidt om området, spørger han om vi ikke har set hinanden før og pludselig kommer han i tanke om at vi har set hinanden i Bayona, sidste år. Han kunne huske os fordi at det var der Bjarne fra "Malott" var i gang med at reparere sin gummibåd.
Efter aftensmaden gik vi op på netcafeen, som var lukket. Dette var helt fint for vi havde fået at vide af svenskeren, at men kunne sidde uden for på bænken og så have fint trådløst signal inde fra cafeen. Så på den måde fik vi tjekket post ganske gratis.

Havnepenge: 11€ (vintertakst)

322

Fredag, den 21. april Caleta de Velez Caleta de Velez

Vi har valgt at tage en overligger dag, for vejret ser lidt broget ud. Der hænger et tykt skydække over os og det ser ud til at kunne blive til hvad som helst. Så vi bliver her. Vejret klarede op i løbet af formiddagen, men nu havde vi bestemt os for at tage en dag mere i Caleta de Velez.
Gitte brugte formiddagen på at tjekke post og se om hun kunne få forbindelse med Charlot så de kunne holde videokonference, men også denne gang mislykkedes det.
Jeg gik i gang med at af-salte båden. Storsejlet blev trukket op og skyllet med ferskvand og bagefter fik forsejlet samme tur. Alt tovværk fik derefter en tur gennem en spand ferskvand med lidt skyllemiddel i, så nu er de igen dejlig bløde. Så fik båden en tur og da Gitte i mellemtiden var kommet tilbage gav hun cockpittet en omgang. Tiki løb bare forvildet rundt og prøvede at undgå at komme i vejen for vandstrålen, for hun er altså ikke helt vild med vand.

Når vi nu havde gang i alt vandpjaskeriet, kunne vi jo lige så godt få taget den smule vasketøj der var i kurven og til sidst kunne vi så melde klart skib igen.
Det var så hvad vi fik dagen til at gå med for lige pludselig var klokken blevet 18 og det var tid til at tænke på aftensmad.
Bagefter gik vi en tur langs stranden, så Tiki kunne få rørt sig lidt og da vi på tilbage vejen fandt en lokal grønthandler, måtte vi ind og så om der ikke skulle være et eller andet spændende. Det blev til 2 kilo appelsiner, 1 kilo cherrytomater og 1 kilo jordbær. Alt sammen til den formidable sum af 4 €. Nu er det ved at være en fast tradition at spise jordbær om aftenen og der var heller ikke nogen undtagelse i aften.