Dag |
Dato | Fra | Til | Distance |
344 |
Lørdag, den 14. maj | Cala Portinatx (Ibiza) | Cala Portinatx |
0 |
Vinden løjede af i løbet af formiddagen. Men vi kunne stadig se at det
blæste meget uden
for ankerbugten. Vi bestemte os for at blive her
og så tage turen til Mallorca i morgen, hvis vejret var bedre. Vi havde
jo også den mulighed at sejle natten til mandag hvis det skulle blive
nødvendigt. Solen skinner fra en skyfri himmel, så fordækket bliver lavet om til "Honolulu Beach" med farvestrålende håndklæder, kolde drinks, og masser af læsestof og så går vi ellers i gang med at lade hyggen brede sig. For mit vedkommen er der et par timer som er smuttet fra min bevidsthed, men jeg havde jo også været tidligt oppe og holde ankervagt. Ellers blev hele dagen brugt til at slappe af i og bare nyde livet og holde pinse.
UPS - pinse - jeg har ikke engang fået en pinsefrokost. Det rådede vi bod på ved at gå ud og spise om aftenen på kineserrestaurant. |
Dag |
Dato | Fra | Til | Distance |
345 |
Søndag, den 15.maj | Cala Portinatx (Ibiza) | Cala Portals (Mallorca) |
53 |
Friske og veludhvilede stod vi op klokken 8.00
(øh - Gitte tog vist lige et kvarter til på siden) og så var der afgang klokken 9.15. Der var vindstille inde i bugten, men da vi kom fri af land blæste det 8 sek/m på en halvvind, så vi satte sejl og fik en fin sejlads mod Mallorca. Selv om natsejlads er helt fantastisk er det alligevel med store omkostninger dagene efter fordi søvnrytmen bliver slået ud af kurs. Vi skiftes til at få en middagslur og vi ankommer til Mallorca ved 17 tiden. Nu gælder det så om at finde en ankerplads. Vi søger ind i en cala (lille bugt) som bare er totalt overfyldt. Nu er vi jo ved at være godt trætte og ikke til at kyse, så vi maser os ind mellem alle de andre både og der må næste fendere til for at få plads. Det kræver et par forsøg før ankeret har godt fat, men så ligger vi også på bugtens bedste plads. Nu får vi så tid til at se os lidt rundt. En spansk cala på en søndag, er en blanding mellem en havnefest og "dårlig opførsel ombord". På samtlige både spilles der MEGET højt musik og alle prøver at overgå hinanden. Gummibåde, jetski og andet legetøj fræser rundt mellem bådene og det går ikke for langsomt. Jeg må nok indrømme, at når jeg ser en lille dreng på 10 år komme fræsende med 20 knob i en lille speedbåd, ind imellem bådene der ligger og hopper, mens hans far stolt står og ser til, så er min grænse ved at være nået. Men det er åbenbart meget normalt her, for der var ingen der tog notits af det. (Ud over os) Tiki forsøgte at hamle op med larmen, så hun spænede fra side til side mens hun gøede og forsøgte at overbevise alle om at hun var en Grand Danoir. NÅ - men jeg fandt da ud af, at et par motoryacht på 120 fod ruller lige så meget som en sejlbåd på 41 fod (øh 39!) Efterhånden som solen nærmede sig horisonten, begyndte det at tynde ud i
partyet. Flere og flere hev deres ankre op og satte kursen mod deres havne
og så faldt der en dejlig stilhed over området.
|
Dag |
Dato | Fra | Til | Distance | ||
346 |
Mandag, den 16. maj | Cala Portals | Palma |
13 |
||
Efter den sædvanlig morgen rumlen, hev vi
ankeret op og satte kursen mod Palma de Mallorca. Første punkt på
dagordenen var at finde en havn der var til at betale. Vi havde studeret
havnelodsen grundigt for der var stor forskel på priserne. Vi havde
fundet ud af at Pier 46 inderst i bassinet var den billigste havn i Palma.
Vi fik lusket Gi'vind rundt om molen og ind i den inderste havn og
begyndte at cirkle rundt i bassinet. Det plejer at afføde en reaktion fra
havnekontoret, men efter et kvarters tid, hvor der ikke skete noget som
helst, begyndte vi at forsøge os over VHF'en. Det skete der heller ikke
noget ved.! OK - så er der kun et at gøre, nemlig at lægge til. Bedst
som vi er ved at få rumper ind til kajen, kommer der en noget utilfreds
herre luntende og spørger om hvor lang tid vi vil blive her. ÅH -
bare en dag eller to, svarer Gitte. "Er I klar over at vi tager 100 euro om
dagen" ??? Vi havde jo set at det skulle være en af de billigste havne og
nu står tumpen og fortæller os at de tager 750 kr. pr. nat for at ligge
til kaj. Nu var det jo ikke fordi, der ikke var nogle pladser ledige, for
dem var der rigtige mange af, men det virkede som om at han ikke gad at
begynde at hjælpe med at fortøjer os bare for en dag eller to og derfor
var det nemmere at sige at det kostede 100 euro pr. dag. Vi finder så bare en
anden havn, for dem er der 5 andre af i Palma. Vi satte lidt omdrejninger på motoren og sejlede over til den største havn i Palma og her var der ingen problemer. Efter at vi havde lagt til på ankomstbroen, fik vi indklareret og til en pris af 33 euro pr. dag (midtsæson), derefter fik vi anvist en plads og havneassistenten kom over og var behjælpelig med at få os på plads. Jeg undre mig stadig over hvorfor de ikke ville have os til at ligge i den anden havn. Godt nok er vi ikke en luksusyacht, men det måtte da vel være bedre at få 33 euro end slet ingen, når de nu havde masser af pladser ledige ????? (Skøre spaniolere !) Så var det tid til hovedrengøring !!!! Gitte tog fat nede om læ, mens jeg tog fat over dæk. Den sædvanlige rumle med at jeg lukkede alle vinduer og begyndte at vaske dæk, mens Gitte klagede over at der var alt for varmt nede i saloonen. Til sidst måtte temperaturen ha' nået uanede højder, for pludseligt blev en af lugerne åbnet, netop som jeg var ved at skylle af og så fik vi vasket salonen endnu en gang.
Charlot og Torbens kuffertindhold var spækket med gode sager: Remoulade, peberrod, makrel i tomat, lakridser og eddike. Tiki blev også "begavet". Skipper, en af Tiki ubekendt legekammerat hjemmefra Hundige Havn, havde foræret hende en redningsvest. Måske var den lige et nummer eller to for stor, men et er sikkert - hun synker ikke hvis hun falder i vandet ! Efter at vi havde fået Torben og Charlot installeret i forkøjen, var
det ved at være tid til lidt natmad. Charlot havde medbragt lidt godt fra
København, så den stod på fiskefilet med REMOULADE - Da sulten så var stillet, var det tid til at få alle de sidste nyheder hjemme fra Danmark. Det var jo ikke noget der bare kunne overstås på nogle få timer, så klokken blev langt over 04 om morgenen, før vi måtte tvinge os til at stoppe og så tage resten i morgen. |
Dag |
Dato | Fra | Til | Distance |
347 |
Tirsdag, den 17. maj | Palma | Palma |
0 |
UHA- Vi sov meget længe, for vi var godt trætte
efter vores natteroderi.
Det danske islæt var den danske X-båd "Velux"
som ligger her og skal sejle kapsejlads hernede i slutningen af maj måned. |
Dag |
Dato | Fra | Til | Distance |
348 |
Onsdag, den 18. maj | Palma | Cala Figuera |
35 |
Efter et lige så "beskedent"
morgenbord som i går, var vi ved at være klar til afgang. Vejret var klaret op og med Torben som ny navigatør (han havde læst så meget i vores pilotbook, at han næsten kunne den uden ad) satte vi kursen ud af Palmabugten. Efter en meget kraftig vind i går, var vinden nu løjet til næsten ingen ting og vi måtte derfor starte turen for motor. Det varede dog ikke længe før vi fik så meget vind at vi kunne tilbyde Torben og Charlot en sejltur for fulde sejl. Da Torben og Charlot var på besøg hos os sidste gang, var det med "Gi'vinds Luksus Cruise" men "selskabet" er i mellemtiden krakket på grund af manglende omsætning men mange reparationer, så denne gang måtte de nøjes med "Gi'vinds Low Budget Tours" Dette "selskab" bygger på "gør det selv" metoden og det gav jo den faste besætning en herlig og velfortjent afslapper. Vi rundede sydvest spidsen i fin stil og fortsatte derefter kursen op langs kysten mod den lille Cala Pi, en lille bugt som Torben havde udset sig som vores første ankerbugt. Vi måtte dog konstatere, at det ikke lige var det klogeste valg, for vi kunne godt se at dønningerne, efter gårsdagens blæsevejr, stod lige ind i calaen og gjorde den meget urolig at ligge i, - så ud igen!. Det gjorde nu ikke så meget for vores utrættelige navigatør havde allerede en ny plan klar. Cala Figuera er en fin ankerbugt uden dønninger, i den meget smalle bugt lå en del fortøjningsbøjer, vi snuppede den ene og fortøjrede stævnen til den og satte herefter en line i land. Så blev grillen blev fundet frem og og da den var blevet varm blev fire bøffer og bagekartofler lagt på. Efter aftensmaden blev der dømt gåtur inde i den lille hyggelige fiskerby. Med Torben som chauffør i gummibåden, blev vi alle bragt i land, af flere omgange, da det kun er en to personers dinghy vi har. Det fandt vi dog ud af ikke helt passer, for da vi skulle retur igen, efter gåturen, var det med fire personer og en hund i en og samme tur. (men det var godt at Tiki ikke var en Grand Danoir) Alle kom dog tørrumpet tilbage til Gi'vind |
Dag |
Dato | Fra | Til | Distance |
349 |
Torsdag, den 19. maj | Cala Figuera | Porto Petro |
4 |
Jeg
startede dagen klokken 07, med at opdage at badeværelset var fyldt med
vand. 400 liter vand svømmede
rundt i bunden og skvulpede ud over kanten til pantryet. Vi har det
lille problem, at hvis man glemmer at slå palen, til vandet på
toilettet, tilbage til udpumpning, laver toilettet en hævertvirkning og
så løber saltvandet ind hele tiden. Det var der desværre sket i løbet af natten og da jeg var blevet morgentrængende, og kommer gående med mine små søvnige øjne, starter jeg med at stikke fødderne ned i iskoldt havvand. Det er noget der kan vække en i en fart. Så var der kun en ting at gøre og det er at begynde at søbe vand op.
Nu er 400 liter vand jo ikke noget man lige hælder
udenbords og heller ikke noget som kan foregå lydløst, så efter et par
minutter har jeg fået vækket hele båden og alle kommer i gang med at
tømme båden for vand. |
Dag |
Dato | Fra | Til | Distance |
350 |
Fredag, den 20. maj | Porto Petro | Porto Cristo |
20 |
ØHHH - noget vi nok ikke havde taget højde
for, når man har lagt sig midt inde i et byggekompleks, var at
håndværkere begynder meget tidligt. Traktorer, gravkøer, bulldozere og
andet byggeudstyr startede klokken 7.30 hele vejen rundt om ankerbugten og
så var det slut med den nattesøvn. Selv om jeg trak dynen langt op over
hovedet, var det ikke nok til at holde støjen væk og da klokken var 8.00
måtte jeg give op. Det var der også andre i forkøjen der også gjorde
og så var dagen startet. Morgenbord i en fart - op med ankerne og så af sted mod Porto Cristo. Da vi ankommer kan vi godt se at mulighederne for at ligge for anker er meget begrænsede. Turistbåde tonser ind og ud af sejlrenden og at ligge lige uden for vil være meget ubehageligt, så det bliver en havnedag. Vi får lagt til på den offentlige kaj og får en meget fin plads med udsigt til det hele. Nu er vi jo lidt skræmte af Mallorca's havnepriser og selv om Torben og Charlot har tilbudt at betale havnepengene, så er det med bævende hjerte at Torben og jeg begiver os op til havnekontoret for at registre os. Nu skal man jo ikke tage problemerne på forskud, for da vi er færdige med papirarbejdet, bliver vi præsenteret for en regning på den formidable sum af 11 euro. Gi'vind's besætning kan så til gengæld tilbyde en dinghy tur med faretillæg for dinghy-røv og med indlagte pitstop. Efter at vi har fået placeret alle 4 + hund i gummibåden (den lå lidt lavt i vandet), starter vi op ad kanalen så langt vi nu kan komme. Det viser sig desværre ikke at være ret langt, for lige pludselig er der et dige der spærre for al videre sejlads. Det kan nu ikke ryste en gammel flodskipper som mig, så vi vender om og sætter kursen ud ad igen og lavede det om til en havnerundfart, så vi kunne se på alle bådene i havnen. Det er jo noget man bliver forfærdelig tørstig af, så da der kommer en lille platform til syne og den samtidig havde udsigt ud over indsejlingen, bliver den belejret og der serveres kolde øl. Derefter fortsatte turen på tværs af indsejlingen til en grotte på den anden side af havnen og vi sejler helt ind i bunden af grotten. Turen sluttes af med en gennemsejling af et hul i dækmolen med stor fare (!) for båd og besætning. Så var det tid til "store bade dag" Torben og Charlot havde været så letsindige at invitere os ud og spise og det kan man jo ikke sige nej tak til. Og da vi nu havde både vand og strøm til båden måtte det udnyttes, inden vi iførte os vores pæneste tøj. Efter at havde travet byen tynd, ender vi alligevel nede ved havnen og finder et lille hyggeligt sted, med udsigt ud over kanalen og alle de små både. Vi starter med at få skyllet halsen og da øllet kommer på bordet, er glassene formet som støvler. Det giver en del morskab, specielt når man skal drikke det sidste. Hvis støvlen ikke vendes rigtigt risikerer man at en del af øllet skvulper op i ansigtet. Nu vil jeg ikke nævne navne, men den kvindelige del af Cha-to fandt dog ud af til sidst at vende støvlesnuden nedad. Derefter var det tid til også at få lidt fast føde. For nogles vedkommende var det bøffer med pebersovs og for andre var det koteletter. |