Dag |
Dato | Fra | Til | Distance | ||
372 |
Lørdag, den 11. juni |
Puerto de Pollensa | Puerto de Pollensa |
0 |
||
Solen bager fra en skyfri himmel og da der ingen vind er at sejle på
beslutter vi os til en stranddag. Stranden i Pollensa er opdelt i små
afdelinger, nogen er for "alm." turister og andre er for
bestemte hoteller. Nogle må der ikke komme hund på og andre har ingen
forbud. Vi udvælger os en uden forbud. Det første Tiki gør da, vi har
bredt håndklæderne ud, er at dække dem til med sand. Hende graveegenskab
er helt utrolig, inden der er gået en halv time ligger vi i "et eller
andet" som ligner en udgravning i miniformat.
Da "showet" er ovre kommer en mindre
sejlbåd ind, men da han vil bakke ind mellem 2 både sker der ingen ting,
andet end at båden driver af. Vi kan se på hans udstødning at han giver
fuld gas, men båden flytter sig ikke i ønsket retning. Da
han så til sidst "hænger" ovre på nabobroens bovliner, og bliver
trykket ind af vinden og åbenbart ikke kan få motoren til at trække, forbarmer vi os og springer ned i
vores gummibåd for
at komme til undsætning. Efter en god halv times trækken og skubben får
vi ham bugseret ind på plads, hvorefter vi igen kan genoptage vores
"laven ingenting" . |
Dag |
Dato | Fra | Til | Distance |
373 |
Søndag, den 12. juni | Puerto de Pollensa | Puerto de Pollensa |
0 |
Det var vores mening at sejle videre i dag, men
da vi havde en utrolig hård dag i går på stranden behøver vi en
afslapningsdag. Vi ved at her er internetforbindelse og da vi ikke kender mulighederne
for dette på Menorca, bliver hjemmesiden skrevet og opdateret på
netcafeen. På vejrmeldingen kan
vi se at det heller ikke er i dag vi skal af sted, for vinden vil stadig
være lige i mod, men i morgen mandag skulle det vindmæssigt være bedre egnet.
Vi bruger i stedet dagen til en masse små gøremål og efter dagens havneshow giver Gitte mig en sommerklip. Jeg mindes ikke at have været så kortklippet siden mine første skoleår, men det er nu meget rart her i varmen. Stadig ingen meddelelser på Navtexen og det giver mig grå hår. Vi prøver skiftevis med den nye og den gamle antenne, men lige meget hjælper det. Vi har snart prøvet alle muligheder, ja selv det at flytte påhængsmotoren så den ikke kunne forstyrre signalet til antennen er forsøgt, og så er vi ved at være langt ude. Den nye antenne bliver til sidst monteret og så må vi håbe at det er fordi vi ligger mellem høje bjerge og at signalet ikke kan komme ned til antennen. |
Dag |
Dato | Fra | Til | Distance | ||
374 |
Mandag, den 13.juni | Puerto de Pollensa Mallorca |
Cala Santandria Menorca |
36 |
||
Efter morgenrumlen og betaling af havnepenge,
lavsæson 4€ + strøm og vand pr. dag, begiver vi os af sted mod Menorca.
Vi har jo hele tiden frygtet at blive ramt af skyhøje priser på
havnepenge, men har indtil nu undgået dette ved hele tiden at søge til
de kommunale kajer, men nu nærmer højsæsonen sig og så må vi se
hvordan det så kommer til at gå. Ifølge vejrudsigten skulle vi jo have vind fra syd og dermed en halvvind, men den smule vind der er, er lige i trynen, så det meste af dagen sejler vi for motor. Vi har oparbejdet en skepsis med hensyn til de spanske vejrmeldinger, det er bestemt ikke som hjemme i Danmark, at hvis DMI siger at vinden kommer fra syd - så kommer den også fra syd. Hernede siger de syd og så kan det godt være at de rammer rigtigt !!!!
Sidst på eftermiddagen meddeler Gitte glædesstrålende at der er kommet
meddelelser på Navtexen. Ud over at antennen har været defekt, har det
altså også betydning om vi ligger mellem høje bjerge. |
Dag |
Dato | Fra | Til | Distance | ||
375 |
Tirsdag, den 14.juni | Cala Degollador | Cala Degollador |
0 |
||
Vi starter dagen med en dukkert på hoved i det
turkisgrønne vand. Herefter beslutter vi os for en overliggerdag for at
se lidt på omgivelserne. Vi starter gummibåden og alle vores 2 heste op og
sejler ind til stranden. Da vi er ved at fortøjre bliver det piftet vildt
i en fløjte og en livredder kommer løbende hen i mod os. Der må vi ikke
efterlade vores gummibåd, for stranden er for gæsterne. "Jamen,
hvor så?" spørger jeg. "Ude på klipperne" er svaret. OK,
så må vi jo flytte. Vi fandt dog et kompromis og lagde den i udkanten af
stranden, mod at love at det ikke tog over en time. Vi fandt meget hurtigt ud af , at der ikke var så meget by bag ved hotellerne, så vi tog vores gummibåd og sejlede tilbage til en lille restaurant som lå rigtigt hyggeligt lige ned til vandet, hvor vi så indtog et pitstop og lidt frokost.
|
Dag |
Dato | Fra | Til | Distance | ||
376 |
Onsdag, den 15. juni | Cala Degollador | Cala de Son Saura |
8 |
||
I løbet af natten er der kommet kulingvarsel
ind på Navtexen. Egentlig kunne vi godt blive liggende for vinden ville
komme fra Nord, men vi beslutter at sejle videre til en anden cala som
ligger på sydkysten.
Svenskerne flytter deres båd længere ind i calaen, og lægger sig med stævnanker og en line i
land. Lidt senere kommer de på besøg til en kop dejlig varm dansk kaffe.
Det har de ikke fået i mange år, for de kommer fra Väneren og har
været hjemmefra siden 2001. De har været over dammen, til USA, Brasilien
og på vejen hjem Acorerne og utrolig mange andre steder. De har en
vejrfax radio men deres vejrkort siger
at vinden stadig vil være svag. Det er det sædvanlige med de spanske
vejrmeldinger. Vi bestemmer os for at sejle alligevel og ved middagstid hiver vi ankeret op og sætter kursen mod syd. Efter en times sejlads stævner vi ind i calaen, men den er noget mere åben end vi havde regnet med. Men da vinden skal komme fra nord, vil det give os fralandsvind og dermed bølgelæ.
Vinden kommer om natten som det var forudset, så det var for en gang skyld den spanske vejrmelding der havde ret. Vi får alligevel en noget urolig nat for vinden hyler i riggen og vi sover kun med det ene øje lukket. |
Dag |
Dato | Fra | Til | Distance | ||
377 |
Torsdag, den 16. juni | Cala de Son Saura | Cala Porte |
17 |
||
Calen er for ubeskyttet hvis vinden skulle vende, så efter en frisk
morgendukkert hiver vi ankerne op og sejler mod Mahon. Vinden tiltager
stødt og roligt. Der er lovet kulingvarsel fra N NE og det passer også ind i
mellem, men vinden ligger nu mest omkring 14-16 s/m. Vi afkorter turen da
vi ellers skal sejle i stiv modvind den sidste time. Pilotbogen bliver
endnu engang "gennemtævet" og vi finder en egnet cala som
skulle være omkranset af høje klipper på 46 meter. Vi finder ind og får
kastet anker og det er også rigtigt at der er klipper på hver side, men
vinden kommer desværre lige ned mellem dem, så selvom vi ligger pænt i
bølgelæ, føles det som om vi sejler fordi vinden fortsat mærkes
voldsomt. Ankeret har godt fat så vi beslutter at blive liggende.
Vinden raser fortsat og alle bådene ligger og rusker i deres anker og
Gi'vind prøver også af alle kræfter om hun kan rykke sig fri, men da
der ikke er de store bølger og da vi kan mærke at ankeret har rigtigt
godt fat, nøjes vi med kun at lægge det ene |
Dag |
Dato | Fra | Til | Distance | ||
378 |
Fredag, den 17. juni | Cala Porte | Cala Porte |
0 |
||
Det blæser stadig, men nu er vinden da nede på
omkring de 9-11 s/m. Det er altså underligt, at det skal blæse når vi
ligger til ankers og så være vindstille når vi ligger i havn. Og det er
ikke fordi vi ikke studere vejrudsigterne, de passer bare ikke. For at
få ladet lidt på batterierne startes motoren, det går fint - men den
vil stadig ikke stoppe. Vi er begge godt trætte i hovederne af det sidste
døgns blæst og vil egentlig gerne i land, men først skal instrumentet
laves. VDO instrumentet bliver afmonteret og adskilt. Det viser sig at det
ikke er helt tæt i pakningen og at der er trængt lidt saltvand ind i
kontakterne. De bliver loddet af og renset og efter en times tid fungerer start og stop
på motoren endelig igen.
Servitricen, som er englænder og som nok skulle være til at kommunikere
med, begynder herefter at remse op hvad der er på menuen i dag. Da vi
åbenbart ikke er helt så hurtigt opfattende, siger hun "et øjeblik
- så henter jeg menukortet" og to minutter efter kommer hun
slæbende på det skilt som stod udenfor restauranten på1x1 meter. Det var da godt at vi skulle have øl til, for jeg ville ikke
turde spørge om vinkortet. |