400

Lørdag, den 9. juli Puerto Andraitx Puerto Andraitx

Så er der igen gået en uge og det er igen blevet tid til at fortælle lidt om vores hårde rakkerliv her  på Mallorca.
Vi har nu ligget et par dage for anker og vi bestemte os for at gå ind og lægge os ved broen og få tanket strøm på batterierne. Vi havde en del gøremål der også skulle ordnes, så det ville være mere praktisk hvis vi lå til kaj.
1. punkt på dagsordnen måtte springes over, da vandet i havnen ikke er til at bade i. Det er nu også til at overleve, for temperaturen er ikke så høj at det er livs krævende.
2. punkt er så at få flyttet Gi'vind ind til broen, men det klarer hun næsten selv, da hun selv kender proceduren.
3. punkt er at der skal handles og den opgave har Gitte påtaget sig, mens jeg har tilbudt at klare båden op, både oppe og nede. Tiki har meldt sig til opgaven som vagthund og gør af alle der kommer for tæt på inde på broen. Selv da en spansk båd med en stor boxerhund ombord lægger til på den modsatte side af broen, får den en ordentlig omgang. Hun er frygtløs - så længe at hun er i sikkerhed ombord på Gi'vind.!!
Gitte har fundet ud af at der er trådløst internet her i havnen og nu hvor vi ligger ved broen kan vi gøre brug af det. Hun køber en 24 timers forbindelse, så vi kan få opdateret hjemmesiden og få skrevet nogle breve hjem. Yderligere havde jeg så også muligheden for at surfe på nettet og få læst lidt i aviserne, om terroren i London og at Danmark nu er i farezonen. Nu er det jo lige før at vi ikke tør komme hjem og det kunne da også godt være at man skulle snuppe et år mere. Men på den anden side er det jo lige netop det terrorisme går ud på, at skræmme folk og hvis vi bliver væk, har terrorristene vundet og det vil vi ikke være med til.
(Nu har vi været forskånet for den slags tanker i over et år og så læser man lidt i en avis og pludselig er hverdagslivet inde på livet af en igen - jo - det er nok bedre at tage et år mere? )
Hele dagen går foran computerne, med brevskrivning, hjemmeside og surf på nettet.
Tiki bliver nok lidt forsømt, men hun har brugt al energien på boxeren, som er total ligeglad med hende og derfor bare ligger og glor.

401

Søndag, den 10. juli Puerto Andraitx Puerto Andraitx

Vi vågnede op til mørke skyer, men da vi kender de spanske meteorologer regner vi ikke med at det bliver til noget. Man skulle tro at de følger med her på hjemmesiden for aldrig så snart havde jeg skrevet disse ord, før det begynder at styrte ned. Typisk - i går sad vi i solskin og skrev hele dagen og nu hvor vi havde regnet med at skulle videre, regner det. OK - så bliver vi da bare her endnu en dag og vi har jo stadig internettet til klokken 15. Det har været dejligt at være lidt i kontakt med det danske og se hvad der foregår derhjemme, da det jo er begrænset hvad vi får af nyheder hjemmefra.
Over middag klarede det op igen og da vi bestemte os for at gå tilbage til ankerpladsen, skinnede solen igen fra en skyfri himmel. Vi fik lagt os på "vores gamle"
ankerplads igen, så vi kunne sidde og holde øje med de indkomne både. Vi blev godt nok noget overrasket da der lige pludselig kommer et dansk flag til syne. Hvad er det nu for noget rod ?  Vi har ikke kendskab til at der skal være en Jeanneau 37 i området og så dukker de lige pludselig op "uden tilladelse". De søger lidt rundt inde ved molen efter en plads, men kan ikke finde nogen og kommer herefter ud og ankre op ved siden af os. Vi fik en lille sludder på 50 meters afstand og da vi fortalte at der var ledige pladser inde på broen, bestemte de sig til at lægge sig ind og så var vi velkomne når de var kommet på plads. Et kvarter efter sad vi bænket i cockpittet ombord på "Luna" og så fik vi opklaret mysteriet. "Luna" er et partnerskab på 12 personer, som deles om at bruge båden og den har fast base i Pollensa bugten her på Mallorca. Jeanette og Peter og deres to børn, Rolf og Fie, havde startet deres 14 dages sommer ferie og skulle en tur til Ibiza. De havde en aftale i land, så det blev kun til et kort snak.
Sulten var også begyndt at melde sig hos os, så vi sagde tak for skænken og sejlede tilbage til Gi'vind for at få lavet lidt aftensmad.

402

Mandag, den 11. juli Puerto Andraitx Cala Santa Ponsa.

Nu har vi været her næsten en uge og vi må se at komme videre.
Fiskerne var gået ud tidligt om morgenen, så vi regnede med at vi kunne sejle over til deres kaj og tanke vand. Undervejs sejlede vi forbi "Luna" og inviterede på en kop kaffe eller øl, når vi lagde til.
Med hensyn til vandet, så vi fik en lang næse, for fiskerne var åbenbart vandt til at der kom mange med samme formål, så de havde lukket for det, så det fik vi ikke meget ud af. Men vi har stadig den ene tank fyldt, så vi kan nok klare os et par dage endnu.
Familie Rønne fra "Luna" kom over, men da Jeanette gerne ville ud og handle lidt inden siestaen, blev det kun ganske kort, men til gengæld fik vi en lang snak med Peter og det var dejligt at snakke dansk med andre mennesker.
Det blev langt over middag før vi fik sluppet fortøjningerne og kom af sted. Vi havde ikke planlagt at sejle til nogen bestemt cala, men bare dalre lidt ned ad kysten og så se om vi kunne finde et godt sted at ankre.
Det blev til flere calaer end beregnet før vi fandt ind i Cala Santa Ponsa som passede ind i vores efterhånden kræsne smag. Vi fik møvet os ind imellem de andre både og lagt ankeret ud.

Vi trængte alle tre til at komme lidt i land, så efter en hurtig, tiltrængt dukkert blev dinghyen gjort klar og så var der dømt gåtur omkring havnen i Santa Ponsa.
Havnen er ganske hyggelig, men det er en motorbådshavn, for ud af de 200 både der lå der var der max 10 sejlbåde. Selv om der var hyggeligt, var vi glade for at vi havde valgt at lægge os for anker, for jeg tror vi ville have følt os lidt ensomme og malplaceret i den havn. Vi nåede dog at besøge deres lille bådudstyrsbutik, hvor vi fandt et længe savnet net til søgelænderet. Vi har bestemt os for at det, for Tiki's vedkommende skal det være slut med at hoppe ufrivilligt fra borde, så derfor kommer der net på. Det blev også til et enkelt pitstop, for havnen havde en ganske speciel atmosfære og den måtte vi nyde. (Sammen med et glas øl - hæ hæ)
Klokken nåede at passere 20 inden vi igen var ombord på Gi'vind og så var det tid til at få grillen tændt, for vi kan ikke ligge for anker uden at grille. Kyllinger, kartoffelskiver og flutes - rødvin, stearinlys og solnedgang - så var aftenens kulisse sat og hyggen kunne begynde.

403

Tirsdag, den 12. juli Cala Santa Ponsa. Cala Santa Ponsa.

Højtrykket er ved at komme tilbage og temperaturen er ved at stige igen. Vi kan mærke det allerede om natten at næste dag vil blive stegende hed, for når køligheden forsvinder om natten og det bliver lummert er det et helt sikkert tegn på at det vil blive meget varmt næste dag .
Jeg har samtidig reddet mig et hold i ryggen og kan næsten ikke bevæge mig.
Gitte bruger dagen til at sætte nettet på søgelænderet så vi kan holde Tiki indenbords, når vi kommer til Frankrig og kanalerne.
Jeg selv bliver plantet i det ene hjørne af cockpittet under solsejlet og kan ingenting lave, ud over lidt skrivning på hjemmesiden. (ganske som jeg plejer, siger Gitte, men hun kan også godt være fræk i dag, fordi jeg ikke kan løbe efter hende)

Det er "skandinavisk dag" i dag. Mens jeg sidder her og skriver lidt, er der kommet først en dansk motorbåd ind (i 50 fods klassen) men den sejler bare forbi og ind i bunden af calaen og lidt senere kommer der en svensk sejlbåd ind og han hilser da i det mindste pænt inden han også forsvinder ind i bunden af calaen. Vi ser ikke mere til danskeren og da jeg ikke er helt mobil opgiver vi tanken om at sætte efter den.
Ud på eftermiddagen er Gitte ved at løbe tør for snor til at binde nettet fast med og så er der jo ikke andet at gøre end at starte  "gummidyret" og sejle ind efter mere garn. Når Gitte så samtidig lokker med en iskold molebajer med udsigt ud over vandet, må dårlig ryg være dårlig ryg, og jeg får væltet mig ned i gummibåden og startet motoren.
Efter indkøb af snor og efter molebajeren er drukket, bliver grillen endnu en gang tændt ombord på Gi'vind og et par møre bøffer bliver lynhurtigt trukket hen over risten mens bagekartoflerne står og simre i baggrunden.

404

Onsdag, den 13. juli Cala Santa Ponsa. Cala Portals

Nu er vi ved at være færdige med Mallorca, men inden vi forlader øen vil jeg gerne op til Illietas i Palma bugten, som vi har hørt at der skulle være godt at ligge for anker i, og da jeg også har været her i mine unge dage synes jeg at det kunne være skægt at komme tilbage hertil.
Efter vores sædvanlige morgenrumle, hiver vi ankeret op og sætter kursen mod Palmabugten og op til Illietas og finder en plads mellem de andre både.
Vi ligger og steger i solen, kun afbrudt af vores ture i vandet så vi ikke koger over og ud på eftermiddagen, da temperaturen er ved at være nede i normalt dansk sommervejr, går vi en tur på en af øerne.

Vinden har drejet lidt og vi finder ud af at vi ikke ligger så godt beskyttet for natten og bestemmer os derfor til at sejle tilbage til Cala Portals, den lille cala som vi lå i den første aften vi kom til Mallorca, fordi vi mener at der må være bedre læ dernede. Vi sætter strøm til ankerspillet og hiver endnu engang ankeret op. Vi ankommer til Cala Portals som mørket er ved at falde på og efter flere forsøg får vi ankeret til at bide. Her er ikke så god en holdebund så vi lægger endnu et anker ud så vi kan sove roligt i nat.
Da vi er færdige med at underholde alle de andre ankerliggere, opdager vi at "Luna" også ligger her, men det må vente til i morgen med at hilse på.

405

Torsdag, den 14. juli Cala Portals Cala Santa Ponsa

Vi har bestemt os for endnu en rigtig afslapper dag, en af de sidste her på Mallorca, så vi sov lidt længere end normalt. Vi har planlagt at blive her i dag og fejre den sidste feriedag med at gå ud og spise og sejle til Cala Santa Ponsa i morgen og så tage en natsejlads derfra til Barcelona på lørdag og søndag.
Familien fra Luna kom i løbet af formiddagen svømmende forbi til en kop formiddagskaffe, inden de sejlede videre ved 12 tiden.
I løbet af dagen drejer vinden tilbage til øst og har taget betydeligt til. Dønningerne står lige ind i calaen og vi ligger meget uroligt og selvom vi har aftalt at gå ud og spise, er der ingen af os der har lyst til at forlade båden i frygt for at ankerne ikke holder.
Men Tiki trænger til at komme lidt i land og til sidst tager vi os og sammen og går en tur og i samme forbindelse får vi lige studeret restaurationens menu kort. Der var 3 retter at vælge i mellem - Fisk, fisk og fisk, herefter tog det os ikke lang tid at beslutte at vi ikke vil blive her i nat. Vi regner lidt på det og konstaterer at vi sagtens kunne nå tilbage til Cala Santa Ponsa inden det bliver mørkt og der vil vi ligge meget mere beskyttet.
Hurtig tilbage til Gi'vind, en rask sammenpakning, op med ankerne og så ud af calaen til en frisk vind. Vi ankommer til Cala Santa Ponsa samtidig med at solen forsvinder under horisonten.
Klokken er nu blevet mange og det er blevet for sent til at gå ud og spise og det er også for sent til at begynde at grille, så Gitte tryller lidt i pantryet og efter en halv time står der en dejlig æggekage på bordet.

406

Fredag, den 15. juli Cala Santa Ponsa Cala Santa Ponsa

Morgenbad! Der er altså ikke noget bedre end at hoppe direkte ud i det "iskolde" vand (26 grader) lige efter at man har forladt sin køje. Det skal ikke være nogen hemmelighed at vores agterkahyt i disse dage er som en bageovn. Selv om alle vinduer er helt åbne kommer temperaturen ikke ned under 25 grader om natten. Vi forsøger at få så meget luft gennem skibet ved hjælp af vores vindpose som muligt, men jeg er sikker på at vi alligevel sagtens kunne bage brød derinde om natten.
Efter morgenseancen  sejlede vi ind i "gummidyret" og så var det meningen at jeg skulle parkeres på en strandcafe, mens Gitte osede lidt rundt i byen. Vi startede med at holde et lille planlægningsmøde og gik derfor ind på den første bar vi mødte. I denne varme er det nemlig meget vigtigt at holde væskebalancen ved lige????
Sulten var også begyndt at melde sin ankomst, så andet punkt var at finde en lille restaurant nede på stranden hvor vi fik lidt mad og hvor Tiki kunne grave lidt i sandet imens. Derefter skulle vi lige have overstået et besøg på en internetcafe, så vi kunne få tjekket post hjemmefra og studere vejrudsigten med hensyn til turen mod Barcelona og så var det tid til at slippe Gitte løs.
Tiki og jeg vendte tilbage til vores planlægningsbar og satte os godt til rette med et stort glas øl til Tiki og et lille glas vand til mig og regnede med at det nok ville tage et par timer inden vi så Gitte igen. Dette  viste sig at være en fejlberegning, for efter en halv time var det en overophedet Gitte der satte sig ved siden af mig og forlangte at blive sejlet tilbage til Gi'vind og en svalende dukkert. Det var alt for varmt til at rende rundt i butikkerne.

Indkøb af diverse frugt måtte så udsættes til i morgen tidlig og da Tiki var færdig med at drikke sin øl, planede vi i fuld fart, 2 knob, tilbage til Gi'vind og en svalende dukkert.
Da det er sidste dag her på Mallorca, nyder vi resten af dagen og laver ikke en sk.., ud over at springe på hoved i vandet. Det er så varmt at Tiki selv kravler ned på det nederste trin på agterspejlet og står og venter på at blive hjulpet ned i vandet. Hun har også fundet ud af, at det er meget mere behageligt at opholde sig i vandet.
Da solen er ved at nå vandkanten, er det tid til at finde på noget at spise. Et kig i fryseren løser problemet (det er ikke noget problem at få noget til at tø op i en fart, i den her varme) og det bliver noget der kan ----- grilles. Endnu en gang bliver der mixed en cocktail af kul - rødvin - stearinlys og god dansk hjemlig hygge ombord på en dansk båd.