Dag |
Dato | Fra | Til | Distance | ||
407 |
Lørdag, den 16. juli | Cala Santa Ponsa | Mod Barcelona |
|
||
Vi er tidligt oppe for vi skal nå at få gjort
en masse ting inden det bliver for varmt. Vi starter "gummidyret" og sejler endnu engang ind til stranden. Santa Ponsa er en lang bugt og det er ca. 10 minutters sejlads hver gang. I den situation ville det være rart med en gummibåd der kunne plane, for det virker som om det tager en hel formiddag. Gitte fortager et kommandoraid mod supermecardoen, mens jeg vender tilbage for at klargøre Gi'vind til turen mod Barcelona. Efter en time kalder Gitte over VHF'en at nu er supermercadoen tømt og nu vil hun gerne hentes. Endnu engang kommer der liv i honda'en og med alle 2 heste fræser vi ind til stranden og gummibåden er næsten ved at synke med alt det som er blevet indkøbt. Tiki får den sidste dukkert inden vi sejler tilbage til Gi'vind og gør klar til afgang. Klokken 12 bliver ankeret halet indenbords, men der er ingen vind så vi starter med at sejle for motor og så håber vi på at der kommer lidt mere når vi først kommer fri af øen. Det gør vi så resten af dagen, for de små vindpust der af og til kommer er ikke nok til at vi kan holde styrefart.
Jeg havde set frem til denne natsejlads, for nu er vandet omkring de 26
grader og luften er vel det samme og jeg glædede mig til at skulle prøve
at sejle natsejlads i de temperaturer, men - det blev den mest klamme nat jeg
endnu har oplevet. Alt drev af dug og fugt og vi kunne slet ikke benytte
de blå puder, de var som svampe. Jeg havde også regnet med at der ville
være mange skibe på denne strækning men det var meget få skibe vi
mødte. Stor skuffelse !!!! |
Dag |
Dato | Fra | Til | Distance | ||
408 |
Søndag, den 17. juli | Mod Barcelona | Barcelona - Marina Port Vell |
117 |
||
Vi havde sat farten efter at vi ville ankomme til Barcelona når det var
blevet lyst, men kom alligevel lidt for tidligt, for klokken 7 var vi på plads ved ankomstkajen og måtte
vente på at havnekontoret åbnede klokken 8. Det er den længste time jeg
har ventet i meget lang tid - for hold op hvor var vi trætte. Vi fik anvist en plads, for den nette sum af 39€ pr. nat og kort tid efter at fortøjningerne var fastgjort lå vi alle tre i køjen. Vi sov et par timer og stod op ved 13 tiden, så vi også kunne få lidt ud af dagen.
Men OK - vi er jo ikke blevet yngre, så efter en lille times tid var der nu alligevel lidt for meget gang i den, så vi fik igen plantet vores bagdele på cykelsadlerne og cyklede lidt videre rundt i kvarteret. Der var trængsel alle steder, det føltes nærmest som at gå inde i Tivoli på en af de dage hvor haven var mest besøgt.
Vi brød igennem menneskemuren og fandt tilbage på Gi'vind, hvor den stod
på afstresning og afslapning resten af aftenen.
|
Dag |
Dato | Fra | Til | Distance | ||||
409 |
Mandag, den 18. juli | Barcelona - Marina Port Vell |
Barcelona - Marina Port Vell |
0 |
||||
Tidligt op for nu skulle der leges turister. Startede dagen med at besøge bådbutikken så vi kunne få købt en oliepumpe. Det er ved at være tid til at Gi'vind får skiftet olien inden kanalerne og her har vi muligheden for at købe en. Et par nye sejlersko til mig røg der også med i købet, for de gamle kan vist snart ikke mere. Men desværre havde de ikke pilotbogen over Costa Brava mv. Tiki fik lov til at løbe hele vejen så hun var godt træt da vi kom tilbage, men hun skulle også være alene hele dagen og det har hun vist ikke prøvet før.
Vi må indrømme at der var lidt for meget fart på
til os, så vi har bestemt at to dage er mere end rigeligt. Jeg er sikre på, at hvis man har rigtig god tid
og hvis man er "rigtig" turist, kan man få mange dage til at
gå her med alt det der er at se. Men det er altså ikke os, vi er nok
mere til natur og fredelige områder. |
Dag |
Dato | Fra | Til | Distance |
410 |
Tirsdag, den 19. juli | Barcelona - Marina Port Vell |
Puerto de Mataro |
17 |
Inden afgang fra Barcelona rundede vi biblioteket
hvor de havde internet. Efter at vejrudsigt og mail er tjekket kigger vi
lidt i deres pilotbøger over den næste strækning af kysten. I
bogen er et billede af havnen "Puerto de Premia De Mar" og både
billede og tekst viser at det er en stor havn uden broer og at der er
mulighed for at ligge for anker inde i havnen. Den ligger kun 8 sømil fra
Barcelona, så vi bliver hurtigt enige om at det er den vi vælger. Indrømmet: "Vi er nogle underlige turister", men det var altså helt rart at sejle ud af havnen i Barcelona og væk fra storbystøjen. Sejlene blive hurtigt sat, for udenfor blæser en frisk vind og vi stryger med 8 knob ned langs kysten. På vores kortplotter har jeg fundet havnen og på billedet er angivet at der er broer der hvor vi regnede med at ligge for anker. Da vi ankommer til Premia de Mar ser vi at havnen er under opbygning. Der er færdiggjort 3 broer og i resten af havnebassinet er der banket pæle ned. Havnen virker utrolig "død". Ja, ja - jeg ved det godt - vi er svære at tilfredsstille. Vi vil ikke have for meget støj men vi vil på den anden side heller ikke ligge i en havn hvor der slet ikke sker noget. Vi bliver dog enige om, at når havnen er en byggeplads og der ellers intet er, så må den også være knapt så dyr som de øvrige på kysten. Vi finder derfor en plads og Gitte går op for at finde havnekontoret (i håb om at der ikke er noget). Men ud fra en container kom en ung mand som lige var blevet færdig med hans eftermiddagslur. Gitte fortæller at vi har lagt til og vil gerne vide hvor meget en overnatning koster. Da hun får oplyst prisen 34 € beslutter hun meget hurtigt at vi så hellere vil give 40€ i en anden lidt mere spændende havn. Af med fortøjningerne og ud igen. 3 sømil nede af kysten anduver vi så Puerto de Mararo. Efter at have cirklet rundt nogle gange kommer "marineroen" cyklende og anviser os en plads. Ikke så mange dikkedarer, papirerne bliver ordnet på broen og vi slipper med at betale 27,5€. Havnen er utrolig stor og på "landsiden" fyldt med restauranter og mindre butikker og på "vandsiden" er der overdækkede parkeringspladser langs med dækmolen. Togstationen er lige ved siden af havnen og det tager kun 20 minutter at komme til Barcelonas centrum. Det bedste af det hele er måske, at her ikke er disse overdimensionerede store både, så nu ser Gi'vind endelig lidt stor ud igen i forhold til de både som ligger i havnen. Den plads vi har fået tildelt er en yderplads hvilket giver os fin mulighed for at grille. Vi falder i snak med et hollandsk par som inviterer os over til en aftenøl, når vi er færdige med at spise. De bliver til en rigtig hyggelig aften, hvor hele verdenssituationen endnu engang bliver vendt. De fortæller at de har sejlet i Middelhavet de sidste 2 år og at de sejler i 6 uger og tager hjem i 2 uger. I morgen skal de på land og have skiftet en skroggennemføring fra toilettet som er blevet utæt og på torsdag tager de så flyveren hjem på "ferie" i Holland. Da vi har fået udskiftet diverse ministre, præsidenter og gravet en masse dybere kanaler er klokken også blevet langt over midnat og vi takker pænt godnat, udstyret med deres pilotbog over Costa Brava som vi har fået lov at låne. |
Dag |
Dato | Fra | Til | Distance |
411 |
Onsdag, den 20. juli | Puerto de Mataro | Puerto de Mataro |
0 |
Vi har besluttet os til at blive en ekstra dag.
Jeg har nogle småting, såsom rensning af grill og vask af fribord, som
skal/bør gøres. Grillen er begyndt at ligne noget som
sundhedsmyndighederne ville besvime over. Grillbørsten er total nedslidt
og kan på ingen måde leve op til sin normale anvendelse, så Gitte
tilbyder at køre op i byen for at købe en ny. Der er sikkert også en
halv million andre forretninger som skal gennemstøves for byen vi ligger
ved er ingen turistby. Klokken 12 sejler Hollænderen over til traveliften for at komme op i deres siesta pause. Jeg har lovet og hjælpe og sejler derfor med og efter en god times tid er toiletventilen blevet skiftet og Hollænderne kan igen sove roligt om natten, uden frygt for at båden skal tage vand ind. Gitte er i mellemtiden kommet tilbage, og jeg kan derved konstaterer at vi ikke behøver at købe bil når vi kommer hjem, for hun og cyklen er udstyret med ialt 32 kg, 16 kg i form af sodavand, vin og mælk, i rygsækken - 8 liter vand på bagagebæreren og 8 kg madvarer i cykelkurven. Stakkels cykel - tænk på hvilken vægt den har skulle bære helt oppe fra byen. Gad vide om jeg ikke også kunne få hende til at hente en 10-12 kasser øl? Gitte fortæller at byen er meget hyggelig og at det var rart endelig at se "normale" forretninger med "normale" priser. Ikke en eneste souvenir butik så hun i byen. Ud over dette har hun fundet et dyrehospital hvor Tiki kan blive Rabies vaccineret kl. 19.30. Tiki har ellers alle de øvrige vacciner, men på grund af hendes lille størrelse som 3 måneders hvalp, er hun ikke blevet rabies vaccineret. Skibsprovianteringen bliver lige rundet, men desværre har de heller ikke pilotbogen over Costa Brava mv. Mens jeg lave notater fra Hollændernes bog cykler Gitte op til dyredoktoren med Tiki. En god times tid senere kommer "Far's lille pakæsel" retur. Endnu engang er cyklen blevet overlæsset. Undervejs havde Gitte fundet et supermarked hvori hun havde købt 2 kasser øl. Tiki havde været helt nervøs for at blive smidt ud af cykelkurven for så at skulle løbe tilbage, men hun havde dog fået lov til at blive siddende fordi øllene kunne være på bagagebæreren. Mens vi spiser aftensmad kan vi sidde og se på et skilt som viser både klokke og temperatur, klokken 23.30 er temperaturen 27 grader og det er bestemt noget vi kommer til at savne når vi kommer hjem til Danmark. |
Dag |
Dato | Fra | Til | Distance |
412 |
Torsdag, den 21. juli | Puerto de Mataro | Palamós |
37 |
Gitte er tidligt oppe, hun må have tisset i sengen for da jeg står op
ved 8.30 tiden sidder hun allerede ved computeren og er i fuld gang med vores
logbog. Men jeg tror nu nok at det er fordi hun vil op i byen inden vi sejler
videre. Ganske rigtigt, efter morgenkaffe daffer hun afsted på cyklen og lover
at komme tilbage inden for en times tid. Jeg fortsatte med logbogen og ved 11
tiden er hun tilbage belæsset med grillkul og nogle kasser øl. Et kort besøg
på havnekontoret for at få depositummet for nøglen til porten tilbage, et
farvel til Hollænderne og så ellers ud af havnen. Kurs mod Palamós. Vi havde i pilotbogen læst at den nye havn var væsentlig
billigere end den gamle, hvorfor vi meget naturligt søgte mod den nye havn. Da
vi anløber havnen kalder vi havnekontoret, som venligt siger at vi må
finde en fri plads ved kajen ovre ved benzinstanderen. Det lurer vi lidt på. De
pladser hun mente var dem som lå lige i havneindsejlingen og med den vind der
var, stod vind og bølger lige ind i havnehullet, så der havde vi bestemt ikke
lyst til at ligge og alle pladser var iøvrigt også tomme, så vi var nok ikke
de eneste som fravalgte dette. Vi lagde os derfor ved benzinstanderen med tanke
på, at gå op på havnekontoret for at få anvist en bedre plads. En venlig
marinero i gummibåd når os dog inden og tilbyder at hjælpe os på plads. Vi
er igen lidt betænkelige medhensyn til prisen, så inden vi ville sejle efter
ham ville vi gerne lige høre hvor meget det koster. Han kalder havnekontoret og
vi får beskeden: "En af pladserne i indsejlingen og det koster
65€". |
Dag |
Dato | Fra | Til | Distance | ||
413 |
Fredag, den 22. juli | Palamós | Cala Culip |
35 |
||
Det blev så denne dag vi blev grundejere i Spanien.
Vi fortsætter det meste af dagen og ankommer til cala Culip. |