Dag |
Dato | Fra | Til | Distance | ||
428 |
Lørdag, den 6.august | Port Napoleon | Port Napoleon |
0 |
||
Her kommer så det sidste nye fra flodprammen
Gi'vind. Vi er færdige med "ombygningen", lige på nær at vi skulle have monteret de sidste småting såsom VHF antennen, ankerlanternen, og gjort klar til tv antennen (som jo ikke virker her i Frankrig) og så skulle klubstanderen lige hejses igen. Det fik vi så hele formiddagen til at gå med, for der er igen kommet kulingvarsel på navtexen og vi synes ikke at vi vil starte vores debut som flodskippere i en halv pelikan. Selv om det er flodsejlads, har vi de sidste par dage set at der også kan være pæne store bølger på Rhone floden og derfor venter vi lidt med at tage afsted.
Fridag og fridag - nu skal I jo ikke tro at det hele bare er
badeferie. Gitte trak gummibåden op på broen og så fik den ellers den
helt store tur med vask og afrensning. Den trængte umådelig til det, for den var blevet svigtet lige siden Rubicon på
Lanzarote. Jeg gik i gang med at få skiftet en stikkontakt som var gået i
stykker inden vi tog hjemmefra Danmark. Jeg har jo altid ment at hastværk
er lastværk, men nu gik den ikke længere og nu skulle den altså skiftes. |
Dag |
Dato | Fra | Til | Distance | ||||
429 |
Søndag, den 7.august | Port Napoleon | Port Napoleon |
0 |
||||
Vi vågnede til svage vinde, men vejrudsigten
lover stadig kuling i løbet af dagen. Vi vedtager derfor for at blive
endnu en dag. Efter morgenrumlen bliver cyklerne pakket ud og
frysetasken pakket. Vi starter med at runde havnekontoret og betale vores
gæld for en uges ophold 165€ + 21€ for strøm (minus 10% pga
medlemsskab af Dansk Sejlunion). Så gik turen ind til byen, for at se
lidt på slusen ind til Rhone floden og dens åbningstider. Vi fandt ud af
at den første åbning foregik ved 06 tiden, hvilket vi fandt var for
tidlig, den næste var mellem 8 og 9 og da vi havde en lille times sejlads
først, skulle vi alligevel tidligt op for at nå denne. Vi cyklede lidt
rundt i inderhavnen og så på de både der lå her og for at se om der
var andre der så ud som om de også havde tænkt sig at sejle op ad
Rhone. Det var nu ikke tilfældet, for der var næsten ingen
gæstesejlere. Så var det blevet tid til en pause og mens Tiki tog sig en
bader, fik vi skyllet halsen. Derpå gik turen videre over til Navy Service som ligge ovre ved kanalen. NS er en "hard standing" Marina og et service firma, som tilbyder afrigning af både, men vi er glade for at vi valgte Port Napoleon i stedet. Når man ser forskellen, er det til at tage og føle på, den er himmelråbende.
Tilbage på Gi'vind gik vi i gang med at gøre klar til afgang i morgen. Cyklerne blev pakket væk og gummibåden blev lagt op på fordækket og surret fast. Vandtankene blev fyldt og masten blev kontrolleret endnu en gang. Vejrudsigten lovede mindre vind, men dog frisk, men nu ville vi gerne af sted. |
Dag |
Dato | Fra | Til | Distance | ||||||
430 |
Mandag, den 8.august | Port Napoleon | Avignon |
43/78km. |
||||||
Vækkeuret og Tiki begyndte at larme allerede
klokken 06.00, en ganske ubehagelig oplevelse pludselig at blive vækket
af et vækkeur. For Tiki var det en helt ny lyd og da hun jo også har
titel af vagthund, forsøgte hun at overgå larmen med sin gøen. Det er
godt nok lang tid siden vi har prøvet at blive vækket af et vækkeur,
men der var ingen kære mor, ud af fjerene og i gang. Præcis klokken 7
blev motoren startet og vi var så på vej hjemad. Vi fik taget de første
kilometer mod slusen, jo - det er rigtigt - de første kilometer, for på
floder og kanaler regner men ikke i sømil, men i kilometer. Ved slusen var vinden frisk og da vi var i god tid, måtte vi ind til kajen og vente. Nu skal vi til at vende os til at masten ligger ned, for flere gange tog jeg mig selv i at stå og glo op i luften for at se på vinddexen, hvor vinden kom fra, men der var bare gabende tomt. Vi kom dog først ind i slusen klokken 8.45, så vi kunne snildt have sovet en time længere. Selve slusningen gik fint, men vi blev heller ikke løftet mere end 5 cm og efter 15 minutter var vi så ude på Rhone floden.
Ved middagstid nåede vi så til Arles, hvor vi skulle købe vignetten,
tilladelsen/afgiften til at sejle på de Franske vandveje. Det blev en
oplevelse der ikke kan gå ubeskrevet hen.
|
Dag |
Dato | Fra | Til | Distance | ||||||
431 |
Tirsdag, den 9.august | Avignon | Sluse Bolléne |
28/51km. |
||||||
Vi vælger at tage det stille og roligt her til morgen, for
vi er lidt trætte efter en lang dag i går. Havnekontoret bliver rundet
og da vi ser at man kan få diesel her bestemmer vi os for at tanke op.
Det kan være svært at få diesel undervejs, så vi har vedtaget at tanke
hver gang der er mulighed for det. Vi har hørt grimme historier om andre
der er løbet tør og må slæbe det i dunke flere kilometre.( Og da vi
kan have 180 liter er det mange dunke der skal til, eller også må vi gå
2 gange!!!) Klokken er langt over 11 inden vi er færdige og så er det med at komme videre. Da vi passere en bro, bliver der råbt "god tur" ned til os. Det er åbenbart et par danske turister der har set vores danske flag og giver os en lille hilsen med på vejen. Ganske hyggeligt.
Grillaften og så tidligt i seng for det at være flodskippere er noget der tærer på kræfterne. Vi ved ikke hvad det er, men vi er segnefærdige når klokken er 22. |
Dag |
Dato | Fra | Til | Distance | ||
432 |
Onsdag, den 10.august | Sluse Bolléne | Valence |
42/82km.Valence |
||
Vågner klokken 6 da penichen uden på os sejler
og så er det, for mit vedkommende, slut med at sove, mens Gitte stædigt
kæmper med at holde øjnene lukkede til klokken 7. Tiki vælger den
bløde mellemvej og lusker med mig ud af agterkøjen, men finder ud af at
Gitte ikke står op og vælger så at smutte ind og snuppe en halv time
mere. Lidt over 8 er der alligevel liv i besætningen og vi er klar til afgang. Dagen kvote er 3 sluser som hver løfter os ca. 13 meter op. Og egentlig er der ikke så meget at skrive om for hele dagen går med 2300 omdrejninger, kun afbrudt af en sluse en gang i mellem.
I dag har vi følgeskab af 5 andre både. Det giver en ny rytme, for i
går var der bare fuld fart på, mens at vi i dag må indstille farten
efter den mindste båd. Det fandt vi ud af ved sluse nummer to. Vi var
sammen med en anden båd sejlet videre til den næste sluse, men der kom
vi bare til at ligge og vente til alle bådene var samlet igen, før vi
blev sluset op. Så i dag har vi lært ikke at race, men pænt følges med
de andre. |
Dag |
Dato | Fra | Til | Distance | ||
433 |
Torsdag, den 11.august | Valence | La Roche de Glun |
8/15km. |
||
Vi vågner til lyden af regnen der trommer på
ruffet. Himlen er total grå og det mærkelige er, at vi synes at det er
hyggeligt. (Det kan godt være at vi om nogle uger synes at det er knap
så hyggeligt!) Men hyggeligt eller ej, så er der nogle dagligvarer som
vi er ved at udgå for, så efter morgenrumlen får Gitte cyklen frem og
mens jeg galant tilbyder at blive hjemme for at passe Tiki, cykler Gitte
op i byen og får handlet lidt. Efter en time kommer hun tilbage lignende
en druknet mus for vandet vælter bare ned i kaskader. Vi slipper hurtigt
fortøjningerne og på vej ud af havnen synes Gitte at motoren lyder
underligt. Ups, jeg havde her til morgen renset kølvandsfilteret og
derfor lukket for vandindtaget og i min arbejdsiver glemte jeg at
åbne for det igen, hvilket jeg meget hurtigt fik korrigeret, så der igen
kom køling på motoren. Nu var det så min tur til at være ude i regnen. Vi sejlede i silende regn frem mod den første sluse og slusemanden er så venlig at lukke vandet ud af slusen så vi kan komme ind med det samme. Da vi er kommet på plads inde i slusen og slukket motoren, finder Tiki ud af at der ikke er brug for hende oppe i cockpittet og skynder sig derfor ned og lægger sig under kortbordet, hvor der er tørt og dejligt varmt. - Kylling !! Regnen siler fortsat ned og da vi har sejlet en god times tid, begynder vi at se os om efter en egnet liggeplads, for en ting er at det regner, men det er nu mere hyggeligt når man er indendørs og kan se ud på hvor meget det regner. Vi er heldige at finde en bro, som er så ny at den ikke er angivet i kortet. Her indtager vi så en herlig frokost nede om læ og bagefter bliver bøger og computer fundet frem for nu skal der hygges.
Aftenen kommer til at foregå foran computeren, med film og pizza, som Gitte har købt i supermarkedet i dag. |
Dag |
Dato | Fra | Til | Distance | ||||
434 |
Fredag, den 12.august | La Roche de Glun | Lyon |
55/99km. |
||||
Det dårlige ved at være flodskipper er, at det går ufattelig langsomt.
Langs med bredderne er der kilometerskilte som fortæller hvor langt man
er kommet og med 6 knob/10 kilometer i timen føler man, at man ikke kommer
ud af stedet. Farten er selvfølgelig ikke højere ude på havet, men der
lægger man ikke mærke til det, for der er der jo hverken træer eller
vejskilte at holde øje med. (Forhåbentlig ikke!) |