Dag |
Dato | Fra | Til | Distance | ||
463 |
lørdag, den 10. september | Sehnde | Stüde | 44/75km | ||
Det er begyndt at blive lidt koldt og diset om
morgenen, så vi har ikke så travlt med at komme tidligt af sted. Det er
noget Tiki nyder godt af, for så er der rigtig meget tid til at løbe
rundt og snuse inde på land. Nu er der jo bare det, at når der så
kommer andre hunde og når de lige pludselig er to mod en, er det jo rart
hvis man så kan søge tilflugt på Gi'vind. Hvad der er knap så rart er,
at nettet på søgelænderet virker begge veje. Selv om nettet er sat op for at Tiki ikke skal falde over bord, virker det jo også den modsatte vej og når man så forsøger at springe ombord, bliver man jo fanget på ydersiden af nettet og så er der kun en vej - nemlig ned ad og endnu en gang i vandet. Nu kender vi proceduren og tager det ganske roligt, så mens Tiki Bademus får sig endnu en svømmetur, må jeg ned på kanten af spunsvæggen og samle hende op. Det udsatte afgangen endnu en halv time, indtil Tiki var blevet skyllet og tørret.
Vi daffer stille og roligt videre af kanalen og det er jo ikke så
meget der sker i løbet af dagen. Gitte sidder og redigerer video, mens
Tiki sover efter sin morgenbadetur. |
Dag |
Dato | Fra | Til | Distance | ||
464 |
søndag, den 11. september | Stüde | Ueltzen | 26/48km. | ||
Nu skal det jo ikke gå hen og blive en vane med regnvejr, men vi må jo
nok se i øjnene at det er ved at blive efterår for det er meget køligt
og overskyet da vi vågner. Træerne er også ved at få
en gul efterårs farve Men alt i alt har vi været usædvanlig heldige med vejret lige siden vi forlod Port Napoleon i Sydfrankrig. Solen har, indtil nu, skinnet fra en skyfrihimmel og har givet en temperatur på omkring de 30 grader. Faktisk har vi kun haft to dage med regn og lidt dårligt vejr.
Der er kø ved slusen, både på den side vi kom fra og i allerhøjeste
grad også på modsatte side. Over VHF'en kan vi høre at de sidst ankomne
penicher først kan komme igennem ved 8. eller 9. slusning. En peniche er
specielt uheldig, endelig er det blevet hans tur til at komme ind i slusen,
men han når kun lige at få lagt fra, så går hans motor i stykker og han
ligger hjælpeløs og spærrer for al anden trafik. Det giver en meget
heftig trafik på VHF'en og det er ikke lige just
noget som løser op i den kæmpe trafikprop som er dannet foran slusen.
Men vi slap heldigvis hurtigt igennem. |
Dag |
Dato | Fra | Til | Distance |
465 |
mandag, den 12. september | Ueltzen | Lüneburg hejseværk | 26/42km |
Vejret er stadig trist og gråt så vi har ikke
så travlt med at komme af sted. Ved 11 tiden er det dog klaret så meget
op at vi slipper fortøjningerne og sejler mod Lüneburg hejseværket.
Undervejs undre vi os meget over at der slet ikke kommer nogen penicher
imod os, men på den anden side så har vi også hørt et eller andet om
reparation og lukning af værket, og det er måske i dag. Vi sejler stille
og roligt mod hejseværket og har hele kanalen for os selv. Vi ankommer
til Lüneburg ved 15 tiden og selv om solen er begyndt at skinne lidt,
stopper vi for i dag for at gå en tur op og se på
hejseværket/vandelevatoren. I alle de andre sluser vi har været igennem, har det foregået ved at de blev lukket vand ind eller ud og at vi så på den måde er hævet eller sænket. Her i Lüneburg er det en krydsning mellem et kæmpe overdimensioneret badekar og en elevator. Et meget besynderlig konstruktion, men ganske imponerende og uhyggelig effektivt, for det tager ikke mere end et par minutter for at hæve eller sænke skibene de 38 meter ned/op. Efter Lüneburg er der ikke nogen steder at lægge til inden man komme ud i Elben, så vi bliver hvor vi er og venter med at tage turen i elevatoren til i morgen. Resten af dagen går med at slappe af og få læst lidt, skrevet lidt på hjemmesiden og så ellers hygge os med lidt god mad. Grillen fik lov til at holde fridag, da det stadigvæk så lidt gråt ud på himlen. |
Dag |
Dato | Fra | Til | Distance | ||
466 |
tirsdag, den 13. september | Lüneburg hejseværk | Donnerschleuse | 33/54km. | ||
Så skinner solen igen fra en skyfri himmel, men det er hundekoldt udenfor
her til morgen, så oliefyret bliver startet så vi lige kan fjerne de
værste istapper og tø vandet op til morgenkaffe. (det er koldt - kun 11
grader) Det blev til en meget hurtig afgang da der pludselig kommer en peniche, så Gitte måtte med morgenhår og uld på tænderne, vente med hendes morgentoiletter til vi var kommet de 38 meter ned med båd elevatoren. Det hele foregår ved at man sejler ind og fortøjer i et kæmpe badekar på 100 x 12 meter og efter at der er en masse stænger og porte der går ned og op, begynder elevatoren med vand, skibe og badekar at bevæge sig nedad. Turen er på 38 meter og tager mindre end 2 minutter og egentlig føles det bare som at tager en tur i en ganske almindelig elevator, det mest besynderlige er nok, at man sidde i sin båd og ser ud over landskabet. Efter Lüneburg er der kun 6 kilometer tilbage inden vi kommer ud på
Elben. Her var vi meget spændte på om vi igen skulle til at kæmpe os op
ad en rivende flod, men der var "kun" 2 knobs modstrøm, så det
var faktisk ikke noget der rigtigt kunne genere Gi'vind. |
Dag |
Dato | Fra | Til | Distance | ||||
467 |
onsdag, den 14. september | Donnerschleuse | Lübeck | 25/47km. | ||||
Nu skulle det være. I dag skal vi være
færdige med kanaler og sluser. Det er ved at hænge os ud af halsen med
skrænter på begge sider og sluser der sender os op og ned i en vild
forvirring.
At vi var lidt utålmodige viste sig da også ret tydeligt da vi skulle ud af en sluse. Vi venter pænt til penichen næsten er kommet ud af slusen, men også kun næsten. Vi fik sluppet fortøjningerne lidt for tidligt, for pludselig fanger stævnen af Gi'vind hans skruevand og i løbet af nul komma fem, ligger vi på tværs INDE i slusen. Heldigvis er det en meget bred sluse, hvor der lige var plads til at Gi'vind kunne ligge på tværs og heldigvis er slusen så lav at masten rager op over slusevæggene. Vi får bakset Gi'vind rundt og må pænt forlade slusen BAGLÆNS ud gennem portene. Det svarer nogenlunde til at vende sin bil inde i garagen. De både der lå uden for slusen og ventede på at komme ind, syntes nok at det var en noget underlig manøvre og vi fik da også et par sjove kommentarer med på vejen. I de næste sluser fik han (penichen) lov til at sejle helt ud af slusen og gerne et lille stykke ned af kanalen, før vi slap fortøjningerne og sejlede efter ham. Det gik uendeligt langsomt. Det virkede som om noget ville forhindre os i at nå Lübeck. Vi sejlede stort set i tomgang og på et tidspunkt kontrollerede jeg om der kom kølevand ud ved udstødningen. Det var godt nok ikke ret meget, men jeg regnede med, at det var fordi vi sejlede så langsomt. Da der 10 minutter efter slet ikke kom noget kølevand, men kun grå røg, var jeg klar over at den var gal. Enten var kølvandsfiltret stoppet til eller også var impelleren (pumpevingen til kølevandet) gået. Efter et blik ned i søvandsfilteret, viste det sig at være det sidste.
Nu var vi så samtidig sluppet af med penichen (eller omvendt) og da vi kom til de næste sluser, blev vi sluset ned alene. Resten af turen til Travemünde gik smertefrit, men nu i regnvejr og ved 18 tiden gled vi ind i Marina Baltica, godt trætte efter en lang dag. |
Dag |
Dato | Fra | Til | Distance |
468 |
torsdag, den 15. september | Lübeck | Bøb's værft | 1 |
Vi har sovet rigtigt længe i dag, for nu er vi
færdige med kanalerne og lad mig sige det med det samme - der kommer til
at gå MEGET lang tid før jeg skal i gennem Gøta-kanalen på
sommerferie. Ok - det var rart at få den oplevelse med at prøve at
sejle på Europas floder, men jeg tror ikke at kanalsejlads er det helt
rigtige for mig, jeg må nok erkende at jeg er mere til store havoverflader og horisonter
hele vejen rundt end vandløb og små åer. Så, hvis vi endelig skal
sejle på kanaler igen, bliver det Den Engelske. Hele formiddagen gik med at finde priser på leje af mastekran. Passathavnen som vi havde regnet med at benytte, kunne ikke tage master på mere end 16 meter og det var lige i underkanten af hvad vi kunne snige vores mast ned til at være. Slutningen blev at vi sejlede ind til Böb's værft, som vi havde fået anbefalet af Ove og Bodil fra "Vildgåsen" Det var godt nok noget dyrere, med her havde de en kran der uden problemer kunne tage vores mast og så var der også hjælp til påsætningen af masten med i prisen. Der var lidt ventetid ved kranen for at få flyttet masten fra båden over på land, men lige over middag lå masten på et par bukke og det var aftalt at masten skulle sættes på i morgen klokken 9.00. Nemt og effektivt. Så var det bare med at gå i gang, først med at pakke masten ud og derefter at begynde at rigge den til med vanter, sallingshorn, diverse antenner og lanterner. Gitte tog sig af alle vanter og stag, mens jeg fik monteret antenner, lanternerne og elektronik og efter 2 timer var masten igen klar til at indtage en mere korrekt horisontal position. Bagefter fik vi fjernet alle bukkene fra Gi'vind og så kunne vi se at hun igen trængte til en ordentlig vasker, der hvor træværket havde stået og det syntes "Vor herre" åbenbart også, for nu begyndte det først at støvregne og lidt senere at regne mere kraftigt. Men vaskes skulle hun, så det blev i regntøj og gummistøvler at der blev svunget med kost og spand Aftenen blev brugt foran computerne, for der er internetsignal her i havnen og det må jo selvfølgelig udnyttes. |
Dag |
Dato | Fra | Til | Distance | ||
469 |
fredag, den 16. september | Lübeck | Lübeck | 0 | ||
Vi var tidligt ude af køjen her til morgen, så
vi kunne være færdige med morgenrumlen inden vi skulle på
"arbejdet" Det har regnet hele natten og det var med bekymring
at jeg så ud på himlen og måtte konstatere at den, her til morgen, stadig så meget
mørk ud.
Men nu var det så vores tur til at lave noget. Alt tovværket blev ført i gennem kanalerne under dækket til cockpittet og gjort klar til at få sejlene på i morgen. Gitte havde fundet ud af, at der var vaskemaskine her i havnen og at hver maskine kostede 3 €. Hvad hun også havde fundet ud af var at der var koks i deres mønttæller og at man kunne vaske GRATIS i maskinen. Det måtte udnyttes, så alt vores tøj fik en tur gennem maskineriet og hvis Tiki og mig ikke havde holdt os på lang afstand, havde vi sikkert også fået en tur på kogevask. Dagen var perfekt timet, for da vi var ved at være færdige, begyndte det igen at regne og så var der jo kun et at gøre, nemlig at krybe ned om læ og starte computerne, for der er jo internet her i havnen. Ud på aftenen blev det til en gåtur rundt på havnen for at få luftet Tiki og derefter blev hyggeapparatet tændt. Det blev til en enkelt film inden trætheden overmandede os og vi krøb til køjs. |