484

Lørdag, den 1.oktober Brøndby havn Brøndby havn

Vi vågner op til et forfærdelig regnvejr. Vinden har taget til hele natten og nu ligger vi meget urolige lige inden for havnehullet. Ikke den mest optimale situation, for vi skal have min familie på besøg i dag og der er absolut ingen af dem der er særlige søstærke.
At der er meget uroligt finder jeg selv ud af da jeg i løbet af formiddagen  begynder at mærke søsygen snige sig ind på mig. Nu har vi sejlet det halve af Atlanterhavet og Middelhavet rundt og så bliver jeg søsyg af at ligge fortøjret i Brøndby havn. Vi overvejer at flytte længere ind i havnen, men syntes at det blæser lige lovligt meget til at begynde at lave havnemanøvre mellem pæle. Vi monterer lidt ekstra fortøjninger og går så en lang tur og det fjernede den begyndende søsyge.
Med hensyn til min familie måtte vi så tage plan B i brug og booke et bord i restauranten og så indtage eftermiddagskaffen der i stedet og det var dejligt at gense  familien efter 9 måneder.
Ud på aftenen kom Fritz fra langtursejlerforeningen forbi, for at byde os velkommen hjem. Fritz har været meget behjælpelig med at skaffe os kort over Europas kanaler og har selv været en tur til den Caladoniske kanal  i Skotland i år. Det var spændende at høre om hans tur og vi fortalte lidt om vores tur.

485

Søndag, den 2. oktober Brøndby havn Hundige havn

Så er dagen rundet hvor vi skal afslutte turen til Middelhavet. Egentlig burde vi omdøbe turen til Spanien rundt, for på nær de to små øer, Palma og Hierro ved Canarie Øerne, nåede vi faktisk hele vejen rundt om Spanien.
Da vi havde sat hjemkomsttidspunktet til klokken 14.05, havde vi jo god tid her til formiddag. Turens sidste morgenrumle blev fejret med en gammel dansk, morgenkaffe og morgenbad i nævnte rækkefølge.
Vi kunne begge godt mærke at vi var lidt spændte på at komme hjem igen. Ville der overhoved være nogle til at tage i mod os på kajen ? Vi tullede lidt rundt og gjorde Gi'vind klar til afgang og gik derefter en tur rundt på havnen, så Tiki kunne få brugt lidt energi inden hun for første gang skulle stifte bekendtskab med Hundige havn.

Klokken lidt over 12 stod vi så ud på turens sidste etape på hele 5 sømil og med vores sædvanlige held dødede vinden uden for havnen. Det var en mindre streg i regningen, for vi havde jo regnet med at ankomme i fin stil og med fuld sejlføring. Endnu en gang måtte motoren i arbejde og vi nåede da også frem lidt før tiden og til alt held kom vinden tilbage så vi kunne sejle for sejl den sidste sømil. Vi blev modtaget af både som var pyntet med flag allerede uden for havnen,
Præcis klokken 14 stod vi ind gennem havnehullet og hvis vi ikke havde en lille grundstødning ved en af de grønne bøjer havde vi vel også nået at lægge til klokken 14.05, men efter 7500 sømil er det vel i orden at komme 5 minutter for sent.

Hvis vi havde været nervøse for at der ikke var nogle til at tage i mod os, blev det straks gjort til skamme.

40 - 50 personer fra  familie, sejlervenner og venner, samt et par stykker som vi havde mødt undervejs, stod på broen og viftede med dannebrogsflag, kanonsalutter blev affyret som var der brudt krig ud og alle ønskede os velkommen hjem.

Da vi havde fået Gi'vind fortøjet til broen, var det første der mødte os ----- en spegepølsemad med remoulade og ristede løg. Så var vi klar over at vi igen var hjemme i Hundige havn.

De næste par timer forsvandt for os for der var rigtig mange man skulle hilse på, men vi mener da at vi kom hele vejen rundt rundt, men skulle der være en enkelt vi ikke nåede at hilse på var det ikke med vores gode vilje, men der var virkelig mange mennesker.
RIGTIG MANGE TAK FOR DEN FLOTTE MODTAGELSE VI FIK, DET GØR KNAP SÅ ONDT AT KOMME HJEM, NÅR MAN BLIVER MØDT AF SÅ MANGE MENNESKER.