Dag |
Dato | Fra | Til | Distance | ||
442 |
lørdag, den 20. august | Gray | Chassey les Scey | 39/72km | ||
Lad mig sige det med det samme, det var ikke
nogen god nattesøvn jeg fik. Meget af natten gik med at ligge og
spekulere på hvordan det ville gå fremover. Vi havde inviteret den
franske familie ned for at se Gi'vind, som tak for hjælpen. Men da
klokken var 10 havde vi ikke nerver til at gå og vente længere og vi ville
gerne af sted. Gitte cyklede op og ringede til Armel, den franske pige, som fortalte at hun,
som lovet, havde kontaktet et andet stort transportfirma, men de havde
ikke vogne der var store nok til at transporterer Gi'vind. Gitte sagde
derfor, at vi gerne ville sejle og jo før jo bedre, hvilket hun da
bestemt godt kunne forstå og vi takkede mange gange for hjælpen. Med nerverne siddende uden på regntøjet, lagde vi fra og med blikket stirrende på dybdemåleren begyndte vi så vores videre færd. Da vi kom til den første sluse, bankede vores hjerter så højt at alle inden for hundrede meter måtte kunne høre det. Et kvarter efter var pulsen nede på et mere "normalt" leje, for det viste sig at vi var kommet igennem uden problemer. Hele dagen gik fint og efterhånden fandt vi ud af, at vi "bare" skulle holde godt over til styrbord når vi skulle ind i sluserne, for der var renden dybere. Yderligere havde vi aftalt med en motorbåd om at følges ad i dag, så vi havde nogle der kunne hjælpe os med at komme fri hvis vi igen skulle gå på grund. Nu kom vi så til tunnellerne, 2 styks på henholdsvis 643 meter og en på 681 meter, 6 meter bredde og 5 meter høje. Om dybden havde vi læst at den skulle være 2,10+0,35 meter på midten. Vi var noget nervøse da vi sejlede ind, men vi kom fint igennem, på nær et lille bump i tunnel nummer to.
Nu var vi ved at være godt trætte og da vi kom til næste sluse, var
klokken blevet 19.30 og så havde slusen lukket. Vi fortøjede mellem to
pæle, men da klokken nu var blevet så mange, synes vi at det var blevet
for sent at grille og da Gitte havde lavet lasagne i går aftes,
blev den sat i ovnen mens vi gik en tur for at få luftet Tiki og selv få
rørt benene lidt. |
Dag |
Dato | Fra | Til | Distance | |||||||||||||
443 |
søndag, den 21. august | Chassey les Scey | Pont du Bois | 29/53km. | |||||||||||||
Fordi vi lå mellem pælene som normalt bruges
af penicherne, hvis de skal vente lige før slusen, var der dømt tidligt
afgang. Vi nappede den første sluse allerede ved 8.30 tiden og så gik
det ellers derud af. Vi manglede kun omkring 20 km af Saône før vi
skulle ind på Canal de l'est. Der var en del sluser og det nedsætter
gennemsnitsfarten, så først ved 14 tiden drejede vi ind på den noget
mindre kanal Canal de l'est. Dybden i denne kanal skulle være 2,20 meter
og med 20
cm under kølen er det med meget spændte nerver at vi ser på
dybdemåleren, men til
gengæld er bunden flad som en pandekage (næsten) og vi stryger fint hen over. I den første sluse får vi udleveret en fjernbetjening, som gør at vi er fri for at skulle dreje på stænger. Det gør det hele noget nemmere. Yderligere får vi også en brugsanvisning - på fransk - og en hel masse brochure, ligeledes på fransk! Så begynder vi på opstigningen af de franske alper, det føler vi i alle tilfælde, for nu er der sluser for hver kilometer.
Ved 16 tiden var vi ved at være trætte, for der er rigtig mange
sluser og vi begyndte at se efter et sted at stoppe for natten. Nu
begyndte vi så at få et nyt problem. Ind imellem er der fine
stoppesteder, men når vi forsøger at lægge til kan vi ikke komme
tættere på end 3 meter, så tager vi igen bunden. Vi forsøger os flere
steder og til sidst begynder vi at blive lidt desperate. Selv da vi kommer
til en lille by hvor der er fine anlægsbroer, må vi se i øjnene at
Gi'vind ikke er skabt til kanalsejlads. (Men det er I vist ikke i tvivl om
mere). Anlægsbroerne ligger lige før en manuelt betjent svingbro og
"VNF manden" spørger om vi skal igennem eller om vi skal ind og
ligge. Jo tak, vi ville jo gerne ind og ligge, men efter 5-6 forsøg må
vi opgive og beder derfor om at blive sluppet igennem broen.
Det har småregnet hele dagen og det har glædet vores hjerter. For jo
mere regn jo mere vand i kanalen. Vi håber derfor at det vil øs regne
hele natten og gerne hele dagen i morgen også. |
Dag |
Dato | Fra | Til | Distance | ||
444 |
mandag, den 22. august | Pont du Bois | Pont du Bois | 0 | ||
Så er der igen bestyrelsesmøde i vores
agterkøje. Ca. 10 fluer tonser rundt med Tiki efter sig. Så allerede
før klokken 7 opgiver vi begge at få mere søvn. Dagen ser
"heldigvis" trist og grå ud, så forhåbentlig får vi noget
regn. Det tager os ikke ret lang tid at beslutte at blive liggende hvor vi
er og tage en fridag. Vi ligger jo fint og godt, det eneste lille problem
vi har er, at vi har tømt vores vandtanke i Gray og at vi derfor snart
kommer til at mangle vand. Men ovre på anløbsbroen (hvor vi ikke kunne
komme ind) er en vandhane og fra den kan vi hente vand i dunke. Gitte låner lidt landstrøm af Magda - damen fra Penichen, og så står den ellers bare på video redigering og bådlig hygge hele dagen. Magda har også 2 hunde, en yorkshireterrier, som er eder gal på Tiki og en stor labrador, som er total tandløs, så tungen hele tiden hænger ud af munden. Køn er den sgu ikke, men da Magda fortæller at da hun fandt den som hvalp på gaden havde nogen trukket alle dens tænder ud, undre man sig over hvem pokker der kan finde på sådan noget !
|
Dag |
Dato | Fra | Til | Distance | ||
445 |
tirsdag, den 23. august | Pont du Bois | Rasey | 14/26km. | ||
Efter morgenrumlen, som er hurtig overstået på grund af vandmangel, var vi
allerede klar til at sejle videre ved 9 tiden. Vi sagde farvel til Magda og
fik et vuf med fra Fiona. Vandsituationen i kanalen ser til
fredstillende ud og vi glider fint derud af med næsten 25 cm vand under
kølen - ren luksus. Ved anden sluse ligger vi og venter i 15 minutter og kan ikke forstå hvorfor den ikke åbner. Vi har fået "klikket" med fjernbetjeningen på det rigtige tidspunkt og lysene viser rød og grøn, så slusen burde gøre klar. Men der sker altså ikke noget. Vi forsøger forgæves at kalde på kanal 16 over VHF'en, for vi kan ikke finde hvilken arbejdskanal VNF bruger. Resultatet bliver at Gitte må i land, det blev lidt af et spring for vi kunne jo ikke komme helt ind til kanten. Oppe i slusehuset får Gitte så over nødradioen kontakt med VNF, men manden i den anden ende kan ikke engelsk og Gitte kan stadig ikke Fransk. Heldigvis kommer der 2 både sejlende fra den anden side og Gitte får sat dem ind i situationen og en halv time senere kommer der en medarbejder fra VNF som tager hårdt fat i gelænderet på sluseporten og ryster den lidt frem og tilbage. Ja, mere skulle der såmænd ikke til, for nu åbnede sluseporten sig fint og flot. Ved næste sluse er den gal igen! Men denne gang noget anderledes. Vi sidder helt og aldeles fast på bunden lige inden slusen, så vi kan hverken komme frem, tilbage eller ud til siderne. Det er slemt, og vi får godt nok koldsved, da sluseporten åbner og der kommer en turistbåd i MEGA størrelse ud. Den er så stor og så bred at den fylder HELE slusen, og der hvor vi står kan den umuligt komme forbi. Men kaptajnen må have prøvet det før, og heldigvis stikker båden ikke så dybt, så han sejler så langt ud som han overhovedet kan og kommer fint forbi os, næsten uden at ramme vores fendere på bagbord side. Samtidig får han lavet så meget skvulp i vandet at vi kan få vristet os fri, og med fulde omdrejninger på motoren slæber vi os meget langsomt ind i slusen, hvor der igen er lidt mere vand. Puh-ha. De næste mange sluser og kanaler har vi ingen dybdeproblemer, vi hopper nogen gange men ellers går det OK og vi begynder efterhånden at få styr på nerverne. Det er store slusedag og Gitte tonser rundt på Gi'vind hele dagen, for så snart vi er kommet igennem en sluse skal der straks gøres klar til den næste. Når der er rigtigt langt mellem 2 sluser - er det 800 meter og så kan hun rigtigt slappe af - jamen - det er jo ren driver ferie. Dagens første fem sluser er automatiske men så hører automatikken brat op, uden advarsel. Da vi ankommer til slusen (uden lys) dukker der heldigvis to personer op fra et lille skur og så er der ellers vild aktivitet oppe ved sluseporten. De skruer og drejer og snart kan vi sejle ind i slusen. Herefter har de igen travlt med at skrue og dreje for at lukke porten og herefter åbne i den modsatte ende så der kan komme vand ind. Som tak for hjælpen giver vi dem 2 øl.
Gitte er noget utilfreds over
betjeningen, for slusepersonalet er åbenbart kun ansat til at dreje på
håndtag, de er ikke ansat til at tage imod fortøjninger, så hun skal
stadig kæmpe med at nå 3½ meter op for at fastgøre
fortøjningerne. |
Dag |
Dato | Fra | Til | Distance | ||||||
446 |
onsdag, den 24. august | Rasey | Girancourt | 6/13km | ||||||
Store lorte dag! Undskyld mit udtryk. Men dagen
starter med at toilettet går helt og aldeles i baglås. Jeg må derfor
starte dagen med at skille toilet og slangerne ad. Det viser sig at
det toiletpapir som vi har købt sidste gang klumper sammen og stopper
toilettet og selv om alle slangerne til toilettet blev skiftet inden
afgang fra Danmark er de allerede ved at være "kalket" til
igen. Det går der så tre ellers gode
sejltimer med og vi kommer først af sted ved halv tolv tiden. I mellemtiden
er "Zephyr" sejlet videre. Det blev en utrolig hård dag. Først lokumsreparation i 3 timer og derefter 19 sluser over 13 kilometer. Jeg kan godt love at der er ikke noget der hedder Gøta-kanal i de næste mange sommerferier.
Ved 18 tiden var vi så møre at da vi så et fint sted at lægge til, var
vi slet ikke i tvivl om at det var nu vi skulle stoppe for i dag. Vi har nået "højdepunktet" for vores kanal sejlads og befinder os
nu i 360 meters højde over havet. Jeg tror aldrig at Gi'vind har været
oppe i de højder og vores barometer står på 975 hpa, som nok normalt
ville svare til noget nær orkan derhjemme, men det er jo på grund af
højden, at lufttrykket er så lavt.
|
Dag |
Dato | Fra | Til | Distance | ||
447 |
torsdag, den 25. august | Girancourt | Nomexy | 14/26km. | ||
For at det ikke skal være løgn, strækker
toilettet endnu engang og da jeg har lidt hoved på fra i går efter
rødvinen, synes jeg absolut ikke det er særligt morsomt. Men nu skal det
fandeme være løgn. Jeg konstruerer en split som blikkenslagerne bruger
af noget ståltråd og så kan det nok være at rørene i holdingtanken
kommer på bedre tanker end at genere mig når jeg har ondt i hovedet. Anyway - to hovedpinepiller og en gang lokumsrens kurerer selv de værste tømmermænd og da klokken bliver 10, siger vi farvel til Haluk og sætter kursen mod Toul, for nu vil jeg gerne have dette stykke med mindre dybde overstået. Men jeg skulle blive klogere !
Da vi kommer til Nomexy, klokken 18.30, en lille græsplæne mellem to sluser, var vi begge to (tre) så udbombede at vi overhoved ikke er i tvivl om at det er her vi skal overnatte. Gi'vind bliver lagt ind til kanten og fortøjret til to træer og der går ikke mange minutter efter at aftensmaden er indtaget, før vi alle ligger i agterkøjen og sover vores velfortjente skønhedssøvn. |
Dag |
Dato | Fra | Til | Distance | ||||
448 |
fredag, den 26. august | Nomexy | Richardmenil | 23/42km. | ||||
Vi vågner til en dag hvor det bare er totalt
tåget, men da solen først har fået magt får den hurtigt brændt tågen
væk og det bliver det fineste solskin. Barometer er ved at hoppe ud af
skalaen i bar iver for at fortælle at solen skinner, men det ved jo
heller ikke at vi er på vej ned af en "bjergside" og at trykket
derfor stiger hele tiden. Vi når ikke mere end lige at lægge fra før den første danske båd passere os sydpå og der går ikke mere end en halv time før den næste danske båd sejler forbi.
Vi er nu ved at være færdige med Canal de l'est og i morgen sejler vi
så ud på Mosell floden, hvor vi så får mere vand under kølen. |